۰ نفر

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی عنوان کرد؛

بسته شدن مرزهای خوزستان و ایلام برای مبادلات تجاری

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۳۱
کد خبر: 155830
بسته شدن مرزهای خوزستان و ایلام برای مبادلات تجاری

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به بسته شدن مرزها برای مبادلات تجاری در ایام اربعین بیان کرد: این موضوع و مشکلات مشابه در سازمان توسعه تجارت مطرح است و ان‌شاءالله این مشکلات رصد و در حد توان به آنها پرداخته خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فرهاد نوری در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان خوزستان که امروز( ۱۲ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت خارجی و برگزاری شورای عالی صادرات به ریاست معاون اول رئیس جمهور بسته مشوق‌های صادراتی را به تصویب رساند.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت نیز شیوه‌نامه‌ها و جزئیات این مصوبه را تدوین کرده است و اکنون منتظر تزریق بودجه از سازمان برنامه و بودجه کشور هستیم.

نوری تصریح کرد: کار تبادل قراردادهای عاملیت این مصوبه هم انجام شده است و ان‌شاءالله به محض تزریق بودجه این مشوق‌ها تخصیص می‌یابد. البته فعلاً همچنان در کش و قوس دریافت این بودجه هستیم.

وی در خصوص اقدامات سازمان توسعه تجارت در راستای تسهیل قوانین صادرات تصریح کرد: اکنون موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان را به جد پیگیری می‌کنیم. دستورالعمل قبلی این موضوع شامل ۱۶ بند و بسیار سختگیرانه بود و ما این دستورالعمل را در شش بند خلاصه و به وزارت اقتصاد دارایی پیشنهاد کردیم.

نوری ادامه داد: در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی جهت استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان هستیم و وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز شخصاً‌ پیگیر این موضوع است.

وی گفت: حتی اگر در دستورالعمل شش بند پیشنهادی ما پذیرفته نشود، باز هم خروجی این موضوع ساده‌تر از چیزی است که سازمان امور مالیاتی در آغاز پیگیری می‌کرد. البته اقدام این سازمان نیز برای این موضوع قابل تقدیر است. ان‌شاءالله تا قبل از شروع سال جدید مصوبه جدید با نگاه روان‌سازی شده، ابلاغ خواهد شد.

نوری با اشاره به پیگیری وزیر صنعت از ارائه تسهیلات به صادرکنندگان خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد مبلغ ناچیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان به بانک توسعه جهت اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها تخصیص یافت که نهایتاً بنگاه‌هایی که در این بانک دارای پرونده بودند، قادر به دریافت تسهیلات شدند. البته این رقم بسیار کوچک و ناچیز بود و ان‌شاءالله امسال به میزان بیشتری کمک‌هزینه سود تسهیلات بانکی در حوزه صادرات ارایه خواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات کشور در هفت ماهه امسال ۲۴.۶ میلیارد دلار بوده است، عنوان کرد: میزان صادرات کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان پنج درصد رشد یافته است.

وی افزود: باید میزان صادرات در ماه‌های باقیمانده سال جاری افزایش یابد تا هدف‌گذاری‌های اولیه محقق شود. همچنین تراز بازرگانی کشور در هفت ماهه امسال مثبت بوده و میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است.

وی اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت کشور تلاش دارد تا با تمام قوا در زمینه تسهیل و روان‌سازی قوانین صادرات گام بردارد و مشکلات بودجه‌ای بسیاری وجود دارد اما این مشکلات دلیل بر عدم تلاش و توقف تلاش‌ها نیست.

نوری گفت: مسیر صادرات، مسیری رو به جلو است اما سرعت حرکت در این مسیر کند است. مسائل مطرح شده توسط بخش خصوصی در این همایش به جا بود و اتاق‌های بازرگانی با انسجام و اتحاد بیشتری به توسعه صادرات کمک کنند و ان‌شاءالله مباحث داخلی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی نیز ساماندهی شود.

وی با اشاره به وجود تناقض در مشاوره‌های اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی به سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: متأسفانه گاهی در یک بخش چهار یا پنج الگوی متفاوت از سوی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های خصوصی به سازمان توسعه تجارت خارجی پیشنهاد می‌شود که اعتماد به صحت و سقم این مشاوره‌ها دشوار است. مشاوره‌های متناقضی به دست این سازمان می‌رسد و ان‌شاءالله این مشاوره‌ها به یک رویه واحد و برتر برسد. ‌