۰ نفر

نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد اعلام کرد:

مشهد ٢۰۱٧ فرصتی مغتنم برای اصناف

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر: 155261
مشهد ٢۰۱٧ فرصتی مغتنم برای اصناف

نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد اظهار داشت : براساس آمارهای اعلام شده شهر مشهد مقدس تقریبا با حضور 25 میلیون زائر ایرانی و 2 میلیون نفر زائر خارجی با ماندگاری تقریبا 5/2 روز مواجه است و برهمین اساس باید زائران 5/62 هزار تخت را در طول سال اشغال نمایند که عملا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است .

به گزارش اقتصاد آنلاین، نائب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد اظهار داشت : براساس آمارهای اعلام شده شهر مشهد مقدس تقریبا با حضور 25 میلیون زائر ایرانی و 2 میلیون نفر زائر خارجی با ماندگاری تقریبا 5/2 روز مواجه است و برهمین اساس باید زائران 5/62 هزار تخت را در طول سال اشغال نمایند که عملا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است .

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مشهد سید محسن خاوری هاشمی اظهار داشت :  ماندگاری زائر در مشهد در مقایسه با سالهای گذسته به 2 و نیم شب کاهش یافته که این موضوع به جهت ضعیف شدن دیدگاه زائرین نسبت به این شهر اتفاق افتاده است و این موضوع نیاز به آسیب شناسی دارد، زیرا ضرر و زیان اصلی آن متوجه اصناف است.

نائب  رئیس دوم اتاق اصناف مشهد با بیان این نکته که ما نباید منتظر اقدامات دولت بمانیم و اصناف باید خود در جهت افزایش ماندگاری زائر اقدام نماید، در ادامه افزود: ما باید فرصتهای بازار مشهد را شناسایی نماییم که مهمترین آنها وجود بارگاه ملکوتی حضر ثامن الحجج علی ابن موسی (ع) است که حجم بالایی از توریست های مسلمان و غیر مسلمان را در بر می گیرد.

وی همچنین در راستای شناسایی فرصتهای بازار مشهد ظرفیت بالای پیرامون حرم مطهر برای ایجاد بازارهای موضعی با سوغات فرهنگی و انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام را برای اصناف این شهر مغتنم شمرده و خاطرنشان کرد: در این سال طبیعتا ما با حضور زائرین و مسافرین بیشتری در مشهد مواجه خواهیم شد که باید راههای ماندگاری بیشتر آنها را در شهر مشهد مورد بررسی قرار داده و اجرایی کنیم.

سید محسن خاوری هاشمی با اشاره به اینکه مشهد صرفا یک شهر زیارتی نیست ، شهر توریستی و شهر ضیافتی هم می تواند باشد،ادامه داد :  تمرکز زائرین در منطقه ثامن، عدم نو آوری در زمینه سوغات، نقص و کمبود سوغات برای افراد خاص، کمبود نظارت بر شبکه ی توزیع و تولید از دید فرهنگی  از دیگر موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نائب  رئیس دوم اتاق اصناف مشهد با اشاره به راهکارهای رفع این مشکلات افزود: مشهد شناسی در میان اصناف از جمله موارد مهمی است که می تواند در افزایش ماندگاری زائر سهم بسزایی داشته باشد، زیرا برای مثال اگر عکاسی که در اطراف حرم مطهر مشغول فعالیت است عکسهای خود را علاوه برنماد حرم مطهر با دیگر نمادهای تاریخی شهر مشهد همچون فردوسی، خواجه اباصلت و... بگیرد و توضیحات لازم را برای زائرین در این خصوص ارائه نماید، هم درآمد بیشتری را عاید کسبه نموده و هم اینکه زائر تشویق و ترغیب به دیدن این مکانها شده و روزهای بیشتری را جهت ماندگاری در مشهد در نظر می گیرد.

سید محسن خاوری هاشمی در زمینه نقص و کمبود سوغات برای افراد خاص بیان داشت: ما برای عوام سوغات در نظر گرفته ایم در حالیکه بازارهای ما خالی از سوغات مناسب برای اشخاص خاص است، برای مثال در کشوری مثل فرانسه نماد برج ایفل و یا در شهر اصفهان نماد 33 پل از جمله کالاهای خاصی است که یک توریست می تواند آن را به عنوان یادگار خریداری نماید، اما در شهر مشهد نماد زیبایی از حرم مطهر رضوی که می تواند فرهنگ ایرانی، اسلامی را به سایر کشورها منتشر نماید، وجود ندارد.  

وی آموزش بازارشناسی و بازاریابی، مشهد شناسی، ایجاد برند و نو آوری و تضمین کالا در سوغات، برگزاری جشنواره ها و همایشها و همچنین نظارت فرهنگی بر شبکه توزیع و تولید را از اولویتهای کمیسیونهای اتاق اصناف برشمرد و در ادامه افزود: ما همیشه از دید کالای قاچاق، گرانفزوشی و بهداشت بر اصناف نظارت داشتیم و از نظر فرهنگی نظارتی برکالاها نداشتیم، اما اکنون کمیسیون فرهنگی اتاق اصناف در کنار واحد بازرسی و نظارت بر این موضوع نظارت خواهند کرد.