۰ نفر

خسروتاج: تجارت ایران - بلژیک به کمتر از نصف رسیده است

۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 154973
خسروتاج: تجارت ایران - بلژیک به کمتر از نصف رسیده است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از حجم تجارت ۴۰۰ میلیون دلاری تجارت ایران - بلژیک در سال خبر داد و گفت: این در حالی است که قبل از تحریم میزان مبادلات تجاری دو طرف بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت - در همایش اقتصادی تجار ایران و بلژیک که امروز (یکشنبه) با حضور یک هیات عالی رتبه دولتی از سازمان‌های توسعه صادرات و سرمایه گذاری ایالت‌های فلاندر، والونی و بروکسل و نیز یک هیات ۲۰۰ نفره متشکل از تجار و بازرگانان بلژیکی برگزار شد، اظهار کرد: همواره روابط خوبی بین ایران و بلژیک در بخش اقتصادی برقرار بوده است و همواره سیاست ایران توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: توسعه کارآفرینی و حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی نیازمند مشارکت بخش خصوصی است. اگر اقتصاد نفتی موجب شکل گیری اقتصاد دولتی شده است باید با اقتصاد غیرنفتی زمینه مشارکت اهاد مختلف مردم را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه در زمینه فناوری‌های دانش‌بنیان، جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های لازم را که در بعد تسهیلات بانکی و چه در زمینه جوایز و مشوق‌های صادراتی مد نظر قرار می‌دهد و این یکی از سیاست‌های کلان کشور است. بنابراین شرکت‌های بلژیکی می‌توانند در بخش‌ همکاری‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های ایرانی فکر کنند.

خسروتاج ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات اساسی مد نظر ما بهره‌بری است تا بتوانیم با کاهش هزینه موجبات رقابت در بازارهای جهانی را فراهم آوریم. بنابراین بهره‌بری چه در حوزه انرژی چه در زمینه بالا بردن بازدهی نیروی انسانی مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با تاکید بر اینکه ایران بر صادرات کالا با بالا بردن ارزش افزوده تاکید دارد، بیان کرد: اگر بتوانیم با کمک شرکت‌های بلژیکی، ارزش افزوده محصولات خود را در صادرات بالا ببریم، تمایل زیادی به همکاری با این شرکت‌ها داریم و حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه توسعه ترانزیت یکی از اولویت‌های اقتصادی ایران است، خاطر نشان کرد توسعه بنادر، بزرگراه‌ها و ترمینال‌ها از جمله مسائلی است که موجب توسعه ترانزیت می‌شود و شرکت‌های بلژیکی می‌توانند نقش قابل اشاره‌ای را در این بخش ایفا کنند.

خسروتاج ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی در زمینه توسعه صادرات یکی از نیاز های اساسی ما است و باید به این نکته اشاره کنیم که نرخ پول در بازار اروپا پایین و در بازار ایران بالاتر است و این مسئله‌ای برای سرازیر شدن سرمایه برای تولید در این خواهد بود. اگر فضای کسب و کار مناسب را برای سرمایه گذار فراهم کنیم باید بدانیم سرمایه از جایی که کارمزد بالاتر است به جایی که کارمزد پایین‌تر است سرازیر می‌شود و در بخشی قرار می‌گیرد که سود بالا است.

وی همچنین به ویژگی‌های خاص جغرافیایی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: دسترسی ایران به بازارهای همسایه یکی از ظرفیت‌های قابل اشاره کشور است که در سایر کشورهای منظقه آن‌را نمی‌بینیم. علاوه بر این بخش صنعت، پتروشیمی، برق و گاز از برنامه های مورد تاکید ماست و باید بدانیم که ۱۲ شرکت بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی در بلژیک دفترخانه دارند که همین مسئله عاملی برای توسعه سطح همکاری دو کشور در بخش‌های ذکر شده است.

وی با تصریح اینکه از حجم تجارت ما بین ایران و بلژیک راضی نیستیم، عنوان کرد: حجم تبادلات تجاری دو کشور حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در سال است که قبل از تحریم نیز این رقم بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

 جرید بورژوا - نخستوزیر ایالت فلاندر بلژیک - نیز در این همایش با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در بلژیک با توجه به پتانسیل شرکت‌های ایرانی فرصت مناسبی را برای افزایش سطح تبادلات ایجاد می‌کند، گفت: با توجه به افزایش سطح تعامل ایران با دنیا پس از تحریم شاهد حضور شرکت های ایرانی در بازار اروپا طی چند سال آینده خواهیم بود و باید بدانیم که فنلاندر دروازه تجارت اروپا است که در این نقطه فرهنگ‌های یکدیگر با هم تلاقی دارند.

جرید بورژوا با تاکید بر اینکه ایران شریک تجاری مهمی برای منطقه و کشور بلژیک بوده است، یادآورد شد: خوشحالم که روابط دو کشور قطع نشود و مجددا مشارکت‌های تجاری ایران و بلژیک را بازسازی کنیم و فرصت‌های جدیدی را برای روابط اقتصادی فراهم آوریم.

نخست وزیر ایالت فنلاندر بلژیک در ادامه با اعلام اینکه دولت فنلاندر در حال ایجاد دفتر تجاری در ایران است، بیان کرد: امیدواریم روابط تجاری بین ایالت‌های فنلاندر، والونی و بروکسل با ایران افزایش یابد چرا که اقتصاد ایران و بلژیک می تواند مکمل یکدیگر باشد. ما دروازه ورود به اروپا هستیم و ایران دارای نیروهای انسانی و شرکت‌های خصوصی است که بدین ترتیب طرفین می‌توانند با اعتماد به یکدیگر کار را پیش ببرند.