۰ نفر

ترکیه و مالزی گوی سبقت را ربودند

سهم صفر ایران در تجارت برند حلال

۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۱۱
کد خبر: 154754
سهم صفر ایران در تجارت برند حلال

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت برند حلال انجام می‌شود، اما سهم ایران در این حوزه نزدیک به صفر است. درصورتیکه همه کالاها و خدماتی که در ایران تولید و ارائه می شود حلال است اما چون برند حلال نداشتیم وارد بازار نشدیم و این در حالی است که ترکیه و مالزی گوی سبقت را از ما ربودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت در مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد که در اراک برگزار شد، یکی از اهرم‌های اصلی توسعه پایدار را استاندارد دانست و گفت: کیفیت زیربنای موفقیت پایدار است.

وی با بیان اینکه رویکرد استوار بر استاندارد اجباری یک رویکرد سنتی است، اظهار کرد: پدر اصلی این رویکرد نظام کمونیستی است که در شوروی سابق شکل گرفته است. آنها استانداردها را اجباری اعلام می‌کردند تا دولت بر روی آنها حاکمیت داشته باشد.

پیروزبخت ضمن تاکید بر اینکه امروزه دیگر به دنبال این رویکرد نیستیم، گفت: علاوه بر این تغییر نگرش، شاهد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بودیم که در بند ۲۴ آن به توسعه پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن تاکید شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: بر این اساس باید آن رویکرد سنتی را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که تنها تعداد کمی از کالاها مشمول مقرارت استاندارد اجباری قرار گیرند، گفت: همه کالاها باید مشمول مقرارت استاندارد شوند، اما نه به زور و با الزام حاکمیت.

پیروزبخت با اشاره به بند ۳۰ سیاست‌های ابلاغی توسط رهبری در مورد برنامه ششم توسعه بیان کرد: در این بند کیفیت نقش فراتری از تدوین استانداردها دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: گام‌های مثبتی در این زمینه طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید برداشته شده است. پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سرعت بیشتری به تدوین و تجدیدنظر در خصوص استانداردها دادیم.

وی افزود: یک سوم تدوین استانداردهایی که در عمر ۵۶ ساله سازمان ملی استاندارد تدوین شده در این مدت سه ساله تدوین شده است.

پیروز بخت گفت: حدود ۳۰ هزار استاندارد تدوین شده است که تدوین نزدیک به ۱۱ هزار مورد از آنها مربوط به سه سال اخیر است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ضمن تاکید بر شدت بخشیدن بر نظارت بر سطح بازار به غیر از بازرسی از واحدهای تولیدی، عنوان کرد: در این مدت از حدود یک میلیون واحد صنعتی بازرسی شده است.

وی گفت: در این مدت دو میلیون و ۵۰۰ هزار سیلندر گاز مایع بازسازی و نوسازی شده است.

پیروزبخت با بیان اینکه عهد مدیریت جهادی را بسته‌ایم، خاطرنشان کرد: این اقدامات با یک سوم بودجه سال‌های قبل انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: حدود ۱۰ سال بود که به دنبال امضای موافقت‌نامه با مجمع تایید صلاحیت بین‌المللی بودیم که گواهینامه‌های ما در تمام دنیا قابل قبول باشد که پس از اجرای برجام موفق شدیم در فاز اول در مجمع تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه عضو شویم.

وی در زمینه اوزان و اندازه‌شناسی عنوان کرد: بعد از انقلاب عضویت ما در مجمع بین المللی اوزان لغو شده بود، ولی موفق به امضای توافقنامه در این زمینه شدیم و در حال حاضر تاییدیه‌های ما در حدود ۱۰۰ کشور در زمینه اوزان قابل قبول است که آمریکا، ژاپن و کره جنوبی شامل آن می شوند.

پیروزبخت افزود: در حوزه کشورهای اسلامی قدم‌های بسیار بزرگی را در باب محصولات حلال برداشته ایم در این زمینه عضو هیات مدیره موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی شده ایم و در حال حاضر رئیس گروه ارزیابی انطباق این موسسه هستیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در حال حاضر مسئولیت "شورای سیاست گذاری و راهبری حلال" را برعهده داریم که دبیرخانه آن در سازمان ملی استاندارد است و وزیر صنایع ریاست آن را عهده دار است.

وی در خصوص استانداردهایی که در عرصه منطقه کشورهای اسلامی تدوین شده است، افزود: تحت رهبری آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استاندارد غذای حلال و تحت رهبری آیت‌الله هاشمی شاهرودی استاندارد گردشگری حلال تدوین شده است.

پیروزبخت خاطرنشان کرد: با جدیت می‌خواهیم در حوزه کشورهای اسلامی و بویژه تجارت کشورهای اسلامی وارد شویم.

وی ضمن تاکید بر توجه و اهمیت تولیدکنندگان به تجارت حلال گفت: در سال ۲۵۰۰ میلیارد دلار تجارت حلال انجام می‌شود، اما سهم ایران در این حوزه نزدیک به صفر است چراکه ما فاقد چنین تاییدیه هایی بودیم و از انجام این فعالیت ها منع شده بودیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: به مناسبت روز جهانی استاندارد پنج واحد تولیدی از نشان استاندارد حلال برخوردار شدند و برای اولین بار است که پای علامت استاندارد حلال دو امضا قرار می گیرد، که یکی امضای بنده در بخش فنی و یکی امضای حضرت آیت الله عالمی در بخش شرعی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد : با افزایش تجارت حلال می‌توان از وابستگی به نفت رهایی پیدا کرد.