۰ نفر

مدیرکل سازمان حمایت اعلام کرد

احراز تخلف ۱۹ هزار واحد صنفی فروش

۷ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 154498
احراز تخلف ۱۹ هزار واحد صنفی فروش

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر تشکل‌ها و هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۲۸ هزار گزارش تخلف از واحدهای فروش صنفی در سراسر کشور از طریق ناظران افتخاری به این سازمان ارجاع شده که حدود ۱۹ هزار مورد آن متخلف شناخته شده و مابقی غیرمتخلف بوده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ارغنده‌پور با اشاره به اینکه در طرح ناظرین افتخاری در سال‌های اولیه تلاش شد تا بتوان گروه‌های هدفی را وارد این طرح کرد و از پتانسیل افراد صاحب نظر و مردم بهره برد، اظهار کرد:  این طرح تا سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را گسترش داد و در این سال سازمان بازرسی و نظارت وقت به همراه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ادغام شد و طرح ناظرین افتخاری دچار وقفه شد اما مجددا طرح مذکور پس از چندی به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: با اجرای مجدد طرح ناظرین افتخاری علاوه بر توسعه این طرح امروز به عنوان یکی از مواردی‌ است که تلاش می‌کند نظارت مردمی را در فعالیت‌های اقتصادی در نظر گیرد. این طرح از عموم علاقه‌مندان به مسئله نظارت بر بازار دعوت می‌کند تا در فرآیند نظارتی آموزش ببینند و به عنوان همراهانی که فعالیت افتخاری دارند عمل کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر تشکل‌ها و هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با اعلام اینکه افراد علاقه‌مند به عنوان ناظر افتخاری با مراجعه به سایت حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان (CPPO.MIMT.GOV.IR) نسبت به ثبت‌نام خود در بخش ناظران افتخاری اقدام کنند و با ارائه گزارش‌های خود از نظارت‌های بر بازار در طرح مذکور شرکت‌ نمایند. پس از آن به صورت فوری گزارش‌های آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور مقطعی نبوده و به صورت ممتد ادامه دارد، خاطر نشان کرد: در این طرح‌ افرادی که دارای صلاحیت برای ارائه گزارش هستند، پایش شده و می توانند گزارش‌های خود را از تخلفاتی که مشاهده کرده ارائه کنند، منظور از این تخلفات نیز تخلفاتی هستند که در قوانین اقتصادی کشور از جمله قانون نظام صنفی، قانون تعزیرات حکومتی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان  به رسمیت شناخته شده‌اند و از گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب، عدم نصب برچسب قیمت و غیره را شامل می‌شود.

ارغنده‌پور با بیان اینکه قصد داریم تا پایان سال ۵۰۰۰ ناظر افتخاری فعال در سراسر کشور داشته باشیم، گفت: در حال حاضر حدود ۲۳۰۰ ناظر افتخاری فعال داریم و تعدادی نیز به صورت نیمه‌فعال مشغول هستند و ما قصد داریم ناظران افتخاری فعال را گسترش دهیم. این ناظران بادریافت آموزش‌های لازم، از قوانین مربوط مطلع می‌شوند و می‌توانند به عنوان افراد مطلع نسبت به بازنشر قوانین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام کنند تا حقی تضییع نشود.

وی با اشاره به استفاده از توان مردم در این طرح، یادآور شد: در سال ۱۳۸۸ قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بود و در فصل سوم این قانون پیش‌بینی شد که انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شکل گیرند و هم‌اکنون در ۲۸۶ شهرستان انجمن‌های مربوط شهرستان‌ها، ۲۷ استان‌ انجمن‌های استانی و در سطح ملی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تشکیل شده است. امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند تا با تزریق منابع مالی مشکلات انجمن‌های مذکور برطرف شود و فعالیت بهتری داشته باشند.

مدیرکل دفتر نظارت بر تشکل‌ها و هماهنگی امور استان‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: بر اساس قانون وظایفی بر عهده این انجمن‌ها گذاشته شده تا اطلاع رسانی از حقوق مصرف‌کنندگان را در سطح جامعه در دستور کار قرار دهند و به عنوان مشاور، رابط و پیگیر حقوقی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی عمل کنند.