۰ نفر

بازار میوه و تره‌بار تحت تاثیر فصل سرما

۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۳۲
کد خبر: 154128
بازار میوه و تره‌بار تحت تاثیر فصل سرما

با گذشت چند روز از دومین ماه پاییز و سرد شدن هوا، بازار میوه و تره‌بار باز هم با نوسانات غیرعادی روبه‌رو شده و در برخی اقلام مانند گوجه فرنگی، هویج، خیار و ... شاهد افزایش قیمت هستیم.

 این در حالی است که هر ساله در این فصل با اولین بارندگی قیمت بسیاری از صیفی‌جات به واسطه مشکلات حمل و نقل که به وجود می‌آید به یکباره گران می‌شود. اما در این میان کسی نیست تا با پیش‌بینی چنین مشکلات تکراری از گرانی اقلام پرمصرف مردم جلوگیری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جهان صنعت ، این در حالی است که از شروع نیمه دوم سال شاهد افزایش ورود میوه‌های نوبرانه و برخی صیفی‌جات جدید به بازار هستیم که با قیمت‌های باورنکردنی در بازار به فروش می‌رسد و طبق روال هر ساله نظارتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. از همین رو مغازه داران نه تنها برای فروش سبزی و میوه نوبرانه تبلیغات می‌کنند بلکه این اقلام را با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسانند. بر همین اساس مردم با گذشت سال، ماه و روزهای جدید هم شاهد کاهش قیمت‌ها نخواهند بود زیرا حتی اگر قیمت‌ها به گفته مسوولان کاهش هم پیدا کند، ضعف دستگاه‌های نظارتی باعث می‌شود که گرانفروشان از بازار پر تقاضا نهایت استفاده را ببرند.

در این بین آمارهای رسمی منتشر شده طی شش ماهه نخست امسال خبر از موضوع جالبی می‌دهد که تامل‌برانگیز است. این آمار‌ها حاکی از آن است که قیمت میوه‌های ایرانی طی نیمه نخست امسال برای مشتریان خارجی بیش از ۳۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که در بازار داخلی شاهد چنین چیزی نیستیم و با وجود کاهش نسبی قیمت میوه در ماه‌های ابتدایی امسال، در فصل تابستان به ویژه ماه‌های مرداد و شهریور قیمت میوه نسبت به نیمه نخست سال گذشته افزایش ۱۲ تا ۱۹ درصدی داشته است در حالی که به نظر می‌رسد کیفیت میوه‌های صادراتی بسیار بیشتر از اقلام موجود در بازار داخلی است.

بر اساس آمار گمرک، در شش ماهه نخست امسال بیش از ۲۰ قلم انواع میوه به ۴۴ کشور جهان صادر شده است که به ۲۲۱ هزار و ۷۶۴ تن به ارزش ۸۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۶۷ دلار می‌رسد و با یک حساب سر انگشتی می‌بینیم که قیمت هر کیلوگرم میوه در نیمه نخست امسال حدود ۳۸ سنت برای مشتریان خارجی بوده است. در حالی که با نگاهی به قیمت‌های انواع میوه‌های صادراتی در شش ماهه نخست سال گذشته می‌توان دریافت که حدود 38/50 درصد هر کیلوگرم از این محصولات نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته ارزان‌تر شده است اما در این میان آمار رسمی منتشر شده بانک مرکزی که به صورت هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در پایتخت را محاسبه می‌کند، نشان می‌دهد که قیمت انواع میوه از هفته‌های ابتدایی سال ۱۳۹۵ تا هفته اول تیر ماه روند کاهش قیمت را تجربه کرده که عمدتا روند قیمتی نسبت به هفته‌های مشابه سال گذشته کاهشی بوده است اما از هفته‌های پایانی تیرماه امسال تا پایان شهریورماه قیمت انواع میوه که عمده آنها نیز در سبد صادراتی ایران قرار دارند، افزایش داشته‌اند. به گونه‌ای که قیمت انواع میوه در سبد خوراکی مردم تهران براساس گزارش هفتگی بانک مرکزی در هفته اول مرداد ماه امسال 12/4 درصد و در هفته پایانی مردادماه امسال ۱۹ درصد نسبت به هفته‌های مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته است. همچنین شهریورماه نیز ایام گرانی میوه تکرار شده و قیمت انواع این محصولات در مراکز خرده‌فروشی به‌طور متوسط 21/7درصد در هفته ابتدایی شهریورماه و 17/6 درصد در هفته پایانی شهریورماه امسال نسبت به هفته‌های مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

اما وضعیت قیمت میوه طی روزهای اخیر حاکی از آن است که قیمت صیفی‌جاتی مانند گوجه، هویج و ... با افزایش قیمت حتی صد درصدی مواجه شده در حالی که رییس اتحادیه میوه و سبزی معتقد است این افزایش قیمت‌ها مقطعی بوده است و رفع شده در حالی که به نظر می‌رسد این افزایش قیمت‌ها حتی اگر مقطعی هم باشد، تلنگری برای مسوولان ذی‌ربط است تا اقدامات لازم برای کنترل بازار میوه و سبزی‌جات را در پیش بگیرند چراکه به دلیل کمبود نظارت‌ها، سیستم توزیع نیز از نبود نظارت‌ها رنج می‌برد بنابراین در خصوص برخی میوه‌ها مانند سیب، درحالی که هر کیلوگرم سیب سفید و قرمز برای مصرف‌کننده نهایی در مبادی تولیدی مانند شهرستان مراغه ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد، این محصول در بازار تهران قیمتی بین دو هزار و ۸۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان دارد. البته این قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت است به طوری که انگور از مرکز شهر به بالا تا کیلویی 10 هزار تومان و انار نیز تا کیلویی هفت هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت انواع میوه

متوسط نرخ برخی‌از میوه و صیفی‌‌جات موجود در بازار تهران به شرح زیر است هر کیلوگرم موز چهار هزار و 500 تومان، سیب زرد و قرمز دو هزار و 800 تا سه هزار و 800 تومان، نارنگی چهار هزار تومان، پرتقال چهار هزار تومان، انار سه هزار و 800 تا پنج هزار تومان، لیموشیرین سه هزار تا چهار هزار تومان، هندوانه 650 تومان تا 800 تومان، انواع انگور هزار و 800 تا سه هزار و 500 تومان، شلیل چهار هزار تا پنج هزار و 500 تومان، خرمای تازه هفت هزار و 500 تومان خربزه (دستنبو) هزار و 800 تا دو هزار و 500 تومان، هلو هسته‌جدا سه هزار و 800 تومان تا پنج هزار و 500 تومان، خیار دو هزار تومان، سبزی دو هزار تومان، کاهو رسمی هزار و 800 تومان و سیب‌زمینی و پیاز هزار و 200 تومان است.

این در حالی است که رییس اتحادیه میوه و سبزی در خصوص آخرین تحولات بازار میوه و سبزی اظهار داشت: حداقل قیمت گوجه فرنگی بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. وی گفت: قیمت انار باکیفیت متوسط بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است ضمن اینکه نرخ انار باکیفیت نیز با حدود پنج تا شش درصد کاهش نسبت به هفته قبل به سه هزار تا ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

وی همچنین با بیان ورود نوبرانه خرمالو به بازار افزود: هرکیلو خرمالو بین هزار و 500 تا سه هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار درحال عرضه است. مهاجران با اشاره به قیمت انواع سبزی در میادین تره‌بار نیز گفت: هرکیلو سبزی خوردن بین هزار و 500 تا هزار و 800 تومان و سبزی پلو، کوکو و آش هر کیلو بین 800 تا هزار و 200 تومان در میادین به فروش می‌رسد.

اما باید توجه داشت که نمی‌توان به وعده‌های همیشگی مسوولان در خصوص ارزانی میوه‌ها تکیه کرد چراکه اتفاقات صورت گرفته در بازار میوه حاکی از آن است که به واسطه اولین بارندگی و سرما، قیمت‌ها با افزایش مواجه خواهد شد که در این میان باید تدبیر درستی اندیشیده شود.