۰ نفر

٣ مسئله مهم در صادرات کالا

صادرات در کوتاه‌مدت رشد تصاعدی ندارد

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 151871
صادرات در کوتاه‌مدت رشد تصاعدی ندارد

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید که نباید انتظار داشت طی مدت زمانی کوتاه پس از برجام شاهد رشد تصاعدی صادرات باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، گیتی توانا، با اشاره به این‌که مقوله تجارت چند وجهی است، اظهار کرد: روابط اقتصادی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که ناشی از مسائل سیاسی، اجتماعی و ... است. خوشبختانه در فضای پسابرجام  از نظر اقتصادی شاهد حضور و تمایل برخی کشورها به منظور همکاری و مشارکت با تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی هستیم و باید به منظور رفت و آمدهای تجاری با کشورها مختلف با برنامه‌ریزی صحیحی حرکت کنیم تا از فرصت‌های پیش آمده به نحو مطلوب بهره ببریم.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که پس از برجام هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به ایران آمدند، گفت: خوشبختانه برخی از این رفت و آمدها منجر به انعقاد قراردادهای خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی شد تا شاهد فرصت پیش آمده پس از لغو تحریم‌ها باشیم.

 

سه مسئله مهم در صادرات کالا

توانا با تاکید بر این‌که در ارائه‌ی کالاهای خود به خریداران خارجی باید سه مسئله را در نظر بگیریم، عنوان کرد: توجه به سلیقه مشتری، کیفیت و استاندارد تولید و نیز مباحث زیست محیطی از جمله مواردی هستند که باید در ارائه محصولات خود و صادرات آنها اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

 

تنها لغو تحریم برای توسعه صادرات کافی نیست

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: باز شدن فضا پس از لغو تحریم‌ها این امکان را در اختیار ما قرار داده از شرایط موجود در زمان تحریم فاصله بگیریم، اما باید به این نکته توجه کنید که برای توسعه صادرات تنها لغو تحریم‌ها کافی نیست.

وی با اشاره به این‌که برخی تصور می‌کردند پس از لغو تحریم‌ها توسعه صادرات به صورت تصاعدی افزایش یابد، تصریح کرد: باید بدانیم که صادرات متغییرهای مختلفی دارد و اینگونه نیست که طی مدت زمان کوتاهی شاهد رشد و توسعه تصاعدی آن باشیم.

اثر مشکلات بانکی در تجارت خارجی ایران

توانا در ادامه با بیان این‌که هنوز زیرساخت‌های لازم و کافی به منظور توسعه صادرات ایجاد نشده، عنوان کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات مسائل پولی و بانکی است، اما متاسفانه همچنان که باید و شاید کانال دریافت پول اطمینان‌بخش نیست و این مسئله در تجارت خارجی ایران اثرگذار است.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران افزود: پرداخت‌های پولی و شرایط دادوستد بانکی همچنان روان نیست و همین مسئله موجب ایجاد دغدغه و نگرانی‌هایی توسط طرف ایرانی و طرف مورد مبادله می‌شود، چرا که بخش عمده‌ای از صادرات که مسائل بانکی مبهم بوده و حل این مشکل نیازمند پیگیری‌های دولت برای تسهیل امور است.

وی در پاسخ به این‌که پارامترهای مهم در صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف چیست، گفت: در برخی بازارها همچون عراق و افغانستان پتانسیل‌های بسیاری برای خرید محصولات ایرانی وجود دارد و با توجه به درجه پایین‌تر کیفیت و نوع بسته‌بندی می‌توانیم فروش ویژه‌ای در این بازارها داشته باشیم. علاوه بر این باید بدانید که فضای رقابتی همچون عراق و افغانستان پایین‌تر است و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

توانا افزود: اما اگر بخواهیم به بازارهای بزرگ‌تر دسترسی پیدا کنیم به جایگاهی در بازار کشورهای توسعه یافته و پیشرفته‌تر برسیم، باید برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام دهیم و سناریوی خود را عوض کنیم.

الزام تغییر برنامه‌ریزی در قبال صادرات به کشورهای توسعه یافته

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این‌که باید نوع برنامه‌ریزی در قبال صادرات محصولات ایرانی به کشورهای توسعه یافته تغییر کند، خاطر نشان کرد: نوع بسته‌بندی، طراحی محصول، برند و رعایت استانداردهای بین‌المللی از جمله فاکتورهایی است که باید در مورد ارائه‌ و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای توسعه یافته به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و مطمئنا در صورت عدم رعایت این مسائل نمی‌توانیم به جایگاهی در این بازارها دست یابیم، چرا که بازار رقابتی در این کشورها بسیار تنگاتنگ است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به صادراتی ایرانی اشاره و بیان کرد: هر ساله شرکت‌های صادراتی ایرانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نتیجه به دست آمده نشان‌دهنده آن است که شرکت‌های ایرانی در بعضی مسائل در سطح کلان ضعف دارند. بحث سرمایه‌گذاری مشترک از جمله مسائلی است که شرکت‌های صادراتی ایرانی در آن ضعیف هستند و باید بتوانند این نقطه ضعف را پوشش دهند، چرا که در فعالیت این شرکت‌ها در بازارهای جهانی بسیار اثرگذار است.

توانا افزود: اساسا کمتر شرکت صادراتی ایرانی را می‌بینیم که به مقوله سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی اقدام کنند، هرچند موضوع تحریم‌ها بی‌اثر نبوده، اما نباید همه مسائل را به تحریم ختم کنیم.

چند ملیتی شدن، یکی از مراحل بین‌المللی شدن بنگاه‌ها

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با عنوان این‌که یکی از مراحل بین‌المللی شدن بنگاه‌ها چند ملیتی‌شدن آنهاست، اظهار کرد: یکی از مراحل بین‌المللی شدن بنگاه‌های تجاری و اقتصادی چند ملیتی شدن آنهاست تا از حالت بومی و محلی خارج شوند و در سراسر دنیا حضوری فعال داشته باشند و بتوانند با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی مشترک انجام دهند.

سهم‌خواهی از بازار جهانی، نیازمند زمان و برنامه‌ریزی

وی با اشاره به این که اقتصاد کشور شرایط بدی را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: نفوذ در بازار یک کشور نیازمند طی زمان و برنامه‌ریزی مدون است. این‌که انتظار داشته باشیم بلافاصله بعد از برجام به شرایط مطلوبی برسیم امکان‌پذیر نیست. بازار دنیا در تصرف شرکت‌های دیگر است و اگر نیازمند سهم‌خواهی از بازارهای جهانی هستیم باید با تلاش و برنامه‌ریزی بسیار مطلوب در بلندمدت صاحب جایگاه شویم.

توانا ادامه داد: صادرات ایران در شش ماهه نخست سال رشد شش درصدی را تجربه کرده است، اما علاوه بر شرایط اقتصاد داخلی رکود اقتصادی جهانی در این مساله اثرگذار بوده است. آنچه که باید به آن توجه کنیم این است که رشد صادرات به رونق تولید داخل کمک می‌کند.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران درباره‌ی روز ملی صادرات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این روز، خاطر نشان کرد: با برگزاری مراسم روز ملی صادرات در سال جاری شاهد برگزاری بیستمین دوره از این مراسم هستیم و می‌توانیم در آن افراد اثرگذار در حوزه صادرات را بشناسیم.

امیدواری به حضور رییس جمهور در مراسم روز ملی صادرات

وی افزود: رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور، تشکل‌های صادراتی، دستگاه‌های دخیل در امر صادرات و مسوولان اتاق‌های بازرگانی و غیره از جمله دعوت شدگان به مراسم روز ملی صادرات هستند و امیدواریم شاهد حضور رییس جمهور در این مراسم باشیم، چرا که قطعا حضور ایشان موجب دلگرمی صادرکنندگان خواهد شد.

توانا با اشاره به این که در این مراسم دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی نکات کلیدی و راهبردی در امر صادرات را بیان و تشریح می‌کنند، بیان کرد: امیدواریم با طرح این نکات مسائل و مشکلات بخش صادرات مدنظر قرار گیرد و در ادامه با برنامه‌ریزی شاهد حل آنها باشیم.

مدیر کل دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر این‌که روز ملی صادرات یک روز نمادین است، گفت: قصد بر این است تا در این روز اهمیت صادرات تبیین شود و فرهنگ‌سازی لازم در مورد این بخش در دستور کار قرار گیرد. موضوع صادرات نباید تنها به یک روز منتهی و امیدواریم همواره به صادرات و توسعه و رونق این بخش توجه ویژه شود.