۰ نفر

وضعیت ۶ ماهه تجارت خارجی ایران

تراز تجاری مثبت شد

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۶
کد خبر: 147765
تراز تجاری مثبت شد

گمرک ایران اعلام کرد: میزان تجارت خارجی ایران در نیمسال اول سال‌جاری از مرز ۴۲ میلیارد و ۱۴ میلیون دلار گذشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، در شش ماهه اول سال‌جاری صادرات غیرنفتی کشورمان با ۵ و ۹۹ صدم درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۱ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار رسید. این رقم سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار بود.

همچنین واردات کشورمان در این مدت به ۲۰ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ و ۶۱ صدم درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار حکایت از آن دارد که تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در سال‌جاری مثبت بوده است.

 

اقلام عمده صادرات

در این مدت میعانات گازی با ۳ میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود که البته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ و ۸۵ صدم درصد کاهش داشت. گازهای طبیعی مایع شده نیز با یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن به ترتیب گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۸۳۶ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۶۸۸ میلیون دلار و پروپان مایع شده با ۶۳۶ میلیون دلار قرار دارند.

 

همچنین در مدت یادشده ۸ میلیارد و ۶۹۸ میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲ و ۴ صدم درصد رشد نشان می‌دهد و این کالاها در میان سایر گروه‌های کالایی بیشترین سهم از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند به ‌طوری که ۴۰ و ۷ صدم درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به پتروشیمی‌ها اختصاص دارد. سهم سایر کالاها به استثنای پتروشیمی و میعانات گازی از کل صادرات غیرنفتی کشورمان در شش ماهه سال‌جاری ۴۳ و ۸۲ صدم درصد بود. در این مدت ۹ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار انواع کالا به استثنای میعانات گازی و پتروشیمی صادر شد. صادرات سایر کالاها هم در این مدت یک و ۸۴ صدم درصد رشد داشت.

 

اقلام عمده واردات

اقلام عمده وارداتی طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ۵۵۱ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۵۰۳ میلیون دلار، برنج به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار، قطعات منفصله خودرو به ارزش ۴۳۲ میلیون دلار و انواع وسایل نقلیه به ارزش ۳۵۷ میلیون دلار بود.

 

خریداران عمده کالاهای ایرانی

چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی است به طوری که در شش ماهه ابتدایی سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به ۳ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک و ۹۲ صدم درصد رشد داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار، عراق با ۲ میلیارد و ۹۷۶ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار و جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار قرار دارند.

 

صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای چین، ترکیه و کره جنوبی در این مدت افزایش داشته، اما صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی ۱۸ و ۵۹ صدم درصد و عراق ۳ و ۴۱ صدم درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها دراین مدت با رشد ۴ و ۱۲ صدم درصدی همراه بوده است.

 

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

آمار تجارت خارجی کشورمان در شش ماهه ابتدایی سال‌جاری از افزایش واردات کالاهای آلمانی حکایت دارد. صادرات آلمان به ایران در این مدت یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشت. آلمان پنجمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران به‌شمار می‌رود و رتبه‌های اول تا چهارم به ترتیب به کشورهای چین با ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار اختصاص دارد. البته روند واردات ایران از این کشورها در کل کاهشی و به ترتیب ۷ و ۶۸ صدم درصد، ۱۷ و ۳ صدم درصد، ۱۵ و ۳۲ صدم درصد و ۱۷ و ۴۲ صدم درصد کاهش داشته است.