۰ نفر

امحای کالای قاچاق ادامه دارد

کشف ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق

۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 146479
کشف ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق

یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا از کشف ۵ هزار میلیارد تومان قاچاق در ۵ ماهه ابتدای سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، محمودرضا گلشن پژوه با اعلام اینکه کشفیات قاچاق در پنج ماه سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان است گفت: کشفیات قاچاق در پنج ماه سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که به اندازه کل کشفیات در سال ۹۴ است.

مدیرکل پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در پنج ماهه سال جاری چند هزار تن امحاء کالای قاچاق داشتیم که ادامه دار خواهد بود و مقطعی نیست. وی ادامه داد: میزان کشفیات قاچاق در سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که برابر با کشفیات کل سال ۹۴ می شود.

گلشن پژوه درباره امحاء کالاهای قاچاق گفت: اصل بر این است که کالای قاچاق به دلیل صدمه زدن به چرخه تولید، به چرخه تولید برنگردد و در صورتی که این کالای قاچاق لوازم آرایشی ـ بهداشتی باشد به سلامت جامعه لطمه می زند و به همین دلیل نیز امحاء می کنیم و به چرخه مصرف وارد نمی شود.

وی ادامه داد: دلیل سوم امحاء کالاهای قاچاق این است که این کالاهای مشکل دار می تواند به کرامت انسانی مردم در سطوح پایین و متوسط جامعه صدمه وارد کند. مدیرکل پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: متأسفانه کالاهای قاچاق به دلیل فرار مالیاتی و همچنین بی کیفیت بودن وقتی کشف می شود باید حتماً امحاء شود در غیر اینصورت و در شرایط خاص کالا صادر می شود و به کشوری که وارد شده مرجوع می شود.

این مقام مسئپول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با گرفتن ضمانت های سنگین از افراد اجازه صادرات کالاهای قاچاق صادر می شود که این میزان صادرات رقم بسیار کمی است چون فرد واردکننده این کالای قاچاق باید بین دو تا ۱۰ برابر ارزش ریالی کالا ضمانت بپردازد.

گلشن پژوه افزود: فرد صادرکننده باید سند بگذارد تا کالای قاچاق را وارد سیستم تولید و مصرف کشور نکند، همچنین حق ندارد کالا را از طریق مناطق آزاد دوباره وارد کشور کند.

وی درباره مصرف کالای قاچاق در داخل کشور گفت: فقط در دو صورت کالای قاچاق در کشور مصرف می شود؛ اول اینکه به تولید داخل کشور ضربه نزند و دوم در صورتی که نیاز شدید در داخل کشور به کالای مورد نظر وجود داشته باشد.

گلشن پژوه ادامه داد: لوازم آرایشی چون نیاز فوری کشور نیست به سرعت پس از ورود به کشور امحاء می شود و در صورتی که کالا مورد نیاز شدید در داخل کشور باشد و بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد باید تأییدیه از وزارت صنعت و سازمان استاندارد دریافت کند.

وی افزود: طبق آیین نامه ای که در تیرماه از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد امکان ورود کالای قاچاق به چرخه مصرف بسیار کم است مگر در کالاهایی که کشور نیاز شدید دارد یا در صورتی که کالای وارد شده ارز یا مسکوکات باشد یا کالایی که ارزش میراث فرهنگی دارد.

گلشن پژوه خاطرنشان کرد: امحاء کالای قاچاق در بسیاری از کشورها صورت می گیرد چون ورود آن به چرخه مصرف به تولید ضرر می زند. کشورهایی چون ایالات متحده، روسیه، کنیا، نیجریه و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که کالای قاچاق را امحاء می کنند.