۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

صادرات ۲۹۸ هزارتن انواع فرآورده های لبنی در 5 ماهه نخست امسال

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۰۷
کد خبر: 145791
صادرات ۲۹۸ هزارتن انواع فرآورده های لبنی در 5 ماهه نخست امسال

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت : میزان صادرات فرآورده های لبنی در دوره پنج ماهه 95 به رقم 298 هزار تن رسید و انتظار می رود این رقم امسال به بیش از 600 هزار تن برسد.

 حسن رکنی روز چهارشنبه درحاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به خبرنگاران اظهار داشت: بازار روسیه فرصتی است پیش روی صادرکنندگان ایرانی و صادرات یکهزار تن شیرخشک به این کشور نهایی شد. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: نخستین محموله شیرخشک ایران حدود دو ماه پیش به روسیه صادر شده بود و بقیه نیز طبق قرارداد بین دو کشور صادر خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول یکی از تجارایرانی موضوع درخواست واردات انواع پنیر از روسیه را مطرح کرده، درحالی که ایران توانایی تولید پنیرهای متنوع را دارد و نیازی به واردات از روسیه نیست.

معاون وزیرجهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مبلغ دو هزار میلیارد ریال طی توافق های صورت گرفته به عنوان مشوق صادراتی در اختیار صادر کنندگان قرار خواهد گرفت که این مبلغ برای محصولات مختلف تفاوت دارد به صورتی که برای صادرات ماست و دوغ مشوق صادرات پیش بینی نمی شود، اما برای پنیر و شیر خشک با توجه به این که حجم مصرفی شیر در روسیه متفاوت است یارانه نیز متفاوت است.

** گسترش بازارهای هدف لبنیات

این مقام مسئول گفت: اکنون بیش از 30 کشور جهان در شمار وارد کنندگان فرآورده های لبنی ایران جای گرفته اند و افزود: سال گذشته 597 هزار تن انواع محصول لبنی کشورمان به بازارهای هدف صادر شده و انتظار می رود این بازارها گسترش یابد.

** تراز مثبت بخش دام و طیور

معاون وزیرجهاد کشاورزی اضافه کرد: تراز کلی بخش دام وطیور در 5 ماه اول امسال 267 میلیون 498 هزار دلار بوده که باعث مثبت شدن تراز تجاری این بخش شده است.

** توافق وصول نشده دو هزار میلیارد ریالی

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیگیری مشوق برای جهش صادراتی با توجه به چالش قیمت در محصولات لبنی انجام شده و طبق مکاتبات اولیه برای اخذ دو هزار میلیارد ریال ( 200 میلیارد تومان) توافق شده، اما تاکنون مبلغی دریافت نشده و در آخرین پیگیری ها از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار است به شکل مرحله ای این مبلغ دریافت، تا بتواند کمک موثری به ارتقای صادرات در این بخش داشته باشد.

وی اضافه کرد: آئین نامه اجرایی آن نیز با کمک بخش خصوصی تدوین شده که می تواند این مبلغ بیش از 20 درصد صادرات فرآورده های لبنی را افزایش دهد.

رکنی افزود: تنوع مواد لبنی فرصت خوبی را فراهم کرده برای حضور در بازارهای روسیه به طوری که حجم درخواست ها از این بازار افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: افزایش مصرف مواد لبنی در داخل کشور ترجیح دارد به طوری که اقدامات پایه ای توسط دولت انجام شده است .

به گفته وی سال گذشته دولت در حمایت از مصرف شیر یارانه چهار هزار میلیارد ریالی به شیر مدارس تخصیص داد و تلاش می شود تا این فرصت برای افزایش مصرف فراهم شود.

**وزارت بهداشت و ترویج فرهنگ مصرف شیر 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ترویج جامعه سلامت وارد کار شود و بخشی از هزینه های درمانی را به فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده های لبنی اختصاص دهد.

به گفته وی ترویج حمایت از مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشور توسط شهرداری ها نیز می تواند در قالب جشنواره های منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.

رکنی افزود: سالانه حدود 600 هزار تن فرآورده لبنی به کشورهای مختلف صادر می شود که تلاش می شود این میزان افزایش پیدا کند به طوری که تاثیری بر قیمت این محصولات در بازار داخلی نگذارد.

نخستین نمایشگاه بین المللی لبنیات و صنایع وابسته با حضور 31 شرکت داخلی و خارجی با محور توسعه صادرات در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده و تا 25 شهریور ماه نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.