۰ نفر

سفیر ایران:

روابط اقتصادی با روسیه ۶۷ درصد افزایش یافته است

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۳
کد خبر: 145775
روابط اقتصادی با روسیه ۶۷ درصد افزایش یافته است

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد که ارزش روابط اقتصادی ایران و روسیه مربوط به شش ماهه اول سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 67 درصد افزایش یافته است.

نشست یک روزه مشترک 93 شرکت ایرانی و روسی در بخش های غذایی و بازرگانی با هدف مشارکت در اجرای نقشه راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور روز چهارشنبه با حضور چند مقام از ایران از جمله علی اکبر مهرفرد قائم مقام امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سفیر ایران در فدراسیون روسیه که برای انجام چند برنامه کاری به ویژه کلنگ زنی ساخت واحدهای جدید نیروگاه هسته ای بوشهر به ایران سفر کرده است در پیام خود به نشست مسکو، تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی دو کشور در بخش های مختلف نشان می دهد که روند گسترش همکاری ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

سنایی تاکید کرد: دهها سند همکاری و قراردادهای در حال اجرا، نتایج خوبی در افزایش سطح روابط دو کشور داشته است که یکی از آنها ایجاد گذرگاه سبز گمرکی در چارچوب افزایش صادرات انواع محضولات کشاورزی از ایران به روسیه می باشد و اکنون دو کشور در مرحله اجرای مشورت های نهایی برای دستیابی به این هدف هستند.

وی آگاهی بیشتر شرکت ها و کارآفرینان ایرانی از قوانین و مقررات روسیه را زمینه ساز افزایش فعالیت ها دانست و در ادامه بر ضرورت رفع موانع تجارت بین دو کشور تاکید کرد.

سنایی همچنین با اشاره به تاثیرهای مستقیم هشت دور دیدارهای سران دو کشور در سه سال گذشته از جمله سفر پائیز سال 94 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران در افزایش سطح روابط دو کشور به ویژه اقتصادی، گفت: بنا بر اعلام مقام های روسی حجم مبادلات تجاری در شش ماه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیش 67 درصد افزایش یافته است.

در این نشست، مهرفرد قائم مقام امور وزیر جهادکشاورزی نیز گفت: با تاکیدهای سران ایران و روسیه زمینه های مختلفی برای افزایش همکاری ها بویژه در عرصه های بازرگانی وجود دارد.

مهرفرد افزود: با توجه به تجربه ایران و روسیه در برابر تحریم های غیرقانونی و یکجانبه، دو ملت در کنار یکدیگر قرار دارند و می توانند مانند گذشته با یکدیگر همکاری کنند.

احمد حیدریان معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مسکو گفت: دو کشور مواضع مشترک و یکسانی در مسائل مختلف بین المللی دارند و همچنین از همکاری های خوبی در عرصه های مهم مانند مبارزه با تروریسم و افراط گرایی برخوردارند.

حیدریان اظهار کرد: با توجه به 500 سال پیشینه همکاری بین ایران و روسیه در مقایسه با وضعیت کنونی مناسبات دوجانبه، هنوز زمینه های مختلفی برای توسعه روابط وجود دارد.

وی افزود: با تدوین برنامه های گسترده کارشناسی در سفارت ایران و فرصت سنجی ها، در دو سال گذشته بیش از 150 سند و قرارداد همکاری بین دو کشور امضا شده که زمینه های ساماندهی و ارتقای حوزه فعالیت های اقتصادی را فراهم کرده است. 

آرادانیان قائم مقام اتاق بازرگانی مسکو نیز در سخنان خود گفت: ایران و روسیه به صورت متقابل به توسعه همکاری ها در عرصه مختلف از جمله اقتصادی و بازرگانی علاقه دارند و زمینه های آن هم نیز گسترده است.

مقام روسی ادامه داد: در عرصه بازرگانی مواد غذایی فرصت های زیادی برای همکاری وجود دارد که می توان با تشکیل کنسرسیوم هایی از آن بهره گرفت.

وی همچنین با تاکید بر رویکرد حمایت از بازرگانان روسی و ایرانی با هدف گسترش روابط، اظهار کرد: امیدواریم شاهد حضور هر چه بیشتر کالاهای ایرانی در بازار مصرف روسیه باشیم. 

در نشست یک روزه 43 شرکت ایرانی و 50 شرکت روسی که با همکاری سازمان توسعه و تجارت در هتل رادیسون مسکو برگزار شد، زمینه های افزایش همکاری بخش های خصوصی دو کشور، صادرات و تولید مشترک در عرصه غذایی به ویژه محصولات لبنی، شیلاتی و باغی مورد بررسی قرار گرفت.

این همایش در حاشیه نمایشگاه بین المللی غذایی چهار روزه مسکو برگزار شد که شرکت های ایرانی نیز همراه 1500 شرکت خارجی از کشورهای مختلف از آسیا، اروپا و آفریقا در آن شرکت دارند و فردا پایان می یابد. 

بخش مهمی از نقشه راه توسعه روابط تهران و روسیه که پائیز سال گذشته در نشست مشترک کمیسیون همکاری ها در مسکو امضا شد و ارزش آن بیش از 40 میلیارد دلار برآورد شده است، مربوط به افزایش صادرات مواد غذایی از ایران به روسیه و همچنین برنامه تولید مشترک بین شرکت های دو کشور می باشد که اجرای بخشی از آن تاکنون سبب شده ارزش مبادلات بازرگانی دو کشور رشد زیادی را شاهد شود.

از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیدند.

پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.

در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 67 درصد بیشتر شده است.