۰ نفر

اقتصاد چین در سایه رشد خرده‌فروشی و تولید کارخانه‌ها +نمودار

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 145463
اقتصاد چین در سایه رشد خرده‌فروشی و تولید کارخانه‌ها +نمودار

پس از افت موقت در ماه جولای، اقتصاد چین در ماه آگوست 2016 فراتر از برآورد اقتصاددانان رشد داشته است؛ به طوری که در کنار تقویت بازار مسکن، آمار خرده‌فروشی، سرمایه‌گذاری و تولید کارخانه‌ها نیز همگی با رشد مواجه شدند.

به گزارش بلومبرگ، تولید صنعتی چین در ماه آگوست 2016 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی 6.3 درصدی داشته که از برآورد متوسط 6.2 درصدی اقتصاددانان بلومبرگ بیشتر بوده است. میزان خرده‌فروشی نیز در ماه گذشته 10.6 درصد افزایش داشته و سرمایه‌گذاری‌های ثابت نیز در هشت ماه نخست سال 8.1 درصد بیشتر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، این گزارش‌ها در کنار آمار اخیر دیگر، باعث رشد اعتماد در دومین اقتصاد بزرگ دنیا شده است. آمار مبادلات تجاری و شاخص رسمی کارخانه‌ها نیز به طرز غیرمنتظره‌ای به بالاترین سطح 2 سال اخیر رسیده است. یکی از چالش‌های موجود این است که در پی سیگنال‌های دولت مبنی بر افزایش قیمت املاک، بازار مسکن ممکن است با فشارهای نزولی مواجه شود.

برداشت اقتصاددانان

لری هو، رئیس بخش اقتصاد چین در شرکت مک‌کوئری اعلام کرد: «به نظر می‌رسد اقتصاد چین به یک ثبات نسبی رسیده است، بنابراین آنها نرخ بهره یا نسبت ذخیره موردنیاز را کاهش نخواهند داد، چرا که نگرانی‌های کنونی خطرهای مالی و حباب مسکن هستند. کل اقتصاد به ویژه بخش املاک، در حال اضافه کردن بدهی است.»

ریموند یونگ، اقتصاددان ارشد گروه ANZ گفت: «این آمار معقول و منطقی است و همچنان این پیام را می‌دهد که اقتصاد در حال تثبیت شدن است. دولت باید از این ارقام خوشحال باشد. بانک مرکزی چین حالا می‌تواند روی اصلاحات ساختاری نظیر آزادسازی نرخ بهره و حفظ محیط تطبیقی در بازار پول تمرکز کند.»

تام اورلیک و فلیدینگ چن، اقتصاددانان بلومبرگ اعلام کردند: «بزرگترین نشانه تثبیت رشد مشخص می‌کند که سیاست‌های پولی به چرخش خود در برابر حل چالش‌های بلندمدت ادامه خواهد داد. کاهش نرخ بهره بعید به نظر می‌رسد. حتی کاهش نسبت ذخیره موردنیاز نیز ممکن است بالاتر از حد مورد انتظار باشد.»

جولیان ایونز پریچارد، اقتصاددان کپیتال اکونومیکز در سنگاپور گفت: «‌اثر تاخیری سیاست‌های تسهیلی بدان معناست که احتمالا در نیمه دوم سال جاری با اقتصاد قدرتمندتری مواجه باشیم. در حالی که سیاست‌های تسهیلی بیشتر در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد، این روند صعودی در فعالیت‌ها اقتصادی احتمالا در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.»

دیوید دالر، محقق ارشد موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت: «‌آمار تولید و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که رشد در حال تثبیت است. آنها  با اعمال محرک‌های کافی در مسیر دستیابی به رشد 6.5 درصدی هستند.»

بررسی دقیق‌تر آمار منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ بیکاری چین در ماه آگوست در محدوده 5.1 درصدی تثبیت شده است. همچنین میزان تولید فولاد خام این کشور در ماه گذشته نسبت به سال قبل 3 درصد بیشتر شده و تولید نیروی نیز رشدی 7.8 درصدی را به ثبت رسانده است.

سرمایه‌گذاری در توسعه املاک و مستقلات در هشت ماه نخست سال 5.4 درصد رشد داشته و ارزش فروش مسکن نیز 40.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوص در دارایی‌های ثابت برای دومین ماه متوالی 2.1 درصد رشد داشته و سرمایه‌گذاری‌های ثابت در بخش فولاد و نفت و گاز هر دو با افتی 30 درصدی مواجه شدند.

چین