۰ نفر

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان خبر داد

حمایت ویژه از شرکت­‌های ارائه­‌دهنده­ خدمات تجاری­‌سازی

۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 145316
حمایت ویژه از شرکت­‌های ارائه­‌دهنده­ خدمات تجاری­‌سازی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه ویژه‌ای برای حمایت از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی اجرا می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد صاحبکار، سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اعلام این خبر گفت: تا کنون حدود 2700 شرکت دانش‌بنیان، ارزیابی و تایید شده‌اند که عمدتا به تولید کالاهای دانش‌بنیان می‌پردازند، اما شرکت‌های تولیدکننده به برخی خدمات تجاری‌سازی نیاز دارند که باید شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی برای پاسخگویی به نیاز آنها وجود داشته باشند.

دکتر صاحبکار افزود: علت شکست خیلی از شرکت‌های تولیدکننده کالا مربوط به عدم دریافت خدمات مورد نیاز و تغذیه مناسب از منابع زیست بوم کسب و کار است و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی، نهادهای بسیار مهمی برای تکمیل زنجیره فعالیت‌ها و تسهیل تعاملات و شکل‌گیری بازارها هستند؛ لذا کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب کرد که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی، از همه مزایای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان استفاده کنند تا حوزه ارائه خدمات تجاری‌سازی تقویت شود.

صاحبکار با اشاره به برنامه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از همه فعالان کسب‌وکار دانش‌بنیان گفت: ارائه دهندگان خدمات تجاری‌سازی در سه سرفصل به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان تایید می‌شوند و می‌توانند از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

وی ادامه داد: این سه سرفصل عبارت از «خدمات تجاری‌سازی صرفاً مرتبط با کالاها/خدمات دانش‌بنیان»، «خدمات مدیریت فناوری صرفاً به سفارش کارفرمای غیردولتی» و «خدمات شتاب‌دهی کسب‌وکار، مشروط به عضویت در مرکز شتاب‌دهی نوآوری» است.

خدمات تجاری‌سازی مرتبط با کالاها/خدمات دانش‌بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: سرفصل خدمات تجاری‌سازی (صرفاً مرتبط با کالاها/خدمات دانش‌بنیان) شامل «خدمات ارزیابی»، «خدمات مالکیت فکری»، «خدمات توسعه بازار»، «خدمات مشاوره» و «خدمات مالی و سرمایه‌گذاری» است.

عضو هیات علمی پژوهشکده  مطالعات فناوری، درباره «خدمات ارزیابی» مورد حمایت خاطرنشان کرد: خدمات ارزیابی شامل تهیه طرح کسب‌وکار (BP)، امکان‌سنجی فنی، بازار، اقتصادی، ارزیابی قابلیت تجاری‌سازی، ارزیابی فنی، مالی، بازار، اقتصادی، سیستمی و عملکرد است.

صاحبکار درباره جزییات «خدمات مالکیت فکری» افزود: جستجو و تحلیل اختراع خارجی (پتنت)، نگارش و ثبت اختراع داخلی و خارجی (پتنت)، ثبت طراحی صنعتی، علامت و نام تجاری در خارج از کشور، فروش مالکیت صنعتی، نقض و دعاوی حقوقی مالکیت صنعتی، از زمینه‌های مورد حمایت است.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به اهمیت «خدمات توسعه بازار» گفت: خدمات توسعه بازار شامل تحقیقات بازار، مشاوره و تدوین برنامه بازاریابی، مشاوره مدیریت برند، بازاریابی برای محصولاتی که به‌صورت B2B عرضه می‌شود، ارزیابی آمادگی صادراتی (ERA)، مدیریت صادرات (EMC)، اجرای برنامه‌های تبلیغات، توزیع و پخش صرفاً در بازارهای خارجی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری با اشاره به فهرست تفصیلی «خدمات مشاوره » مورد حمایت گفت: خدمات مشاوره شامل مشاوره و خدمات حقوقی در خصوص قراردادها و دعاوی، مشاوره فنی و مهندسی، مشاوره طراحی مهندسی، مشاوره تولید و برون‌سپاری تولید، مشاوره شناسایی و اخذ مجوزهای ضروری و استقرار استانداردهای محصول است.

صاحبکار درباره  «خدمات مالی و سرمایه‌گذاری» که مورد حمایت قرار دارد نیز گفت: خدمات مالی و سرمایه‌گذاری شامل ارائه ضمانت‌نامه، ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی کمتر از نرخ مصوب بانک مرکزی و سرمایه‌گذاری از قبیل مشارکت حقوقی (سهامداری)، مشارکت در پروژه و طرح، خدمات توانمندساز و توسعه‌دهنده (Developer) و مشارکت در راه‌اندازی شرکت‌های نوپا (VC) و اصلاح مدل سرمایه‌گذاری و ساختار سازمانی، جذب سرمایه‌گذاری، مدیریت هزینه و ... است.

خدمات مدیریت فناوری

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: خدمات مدیریت فناوری صرفاً به سفارش کارفرمای غیردولتی، مورد قبول و حمایت است و شامل تدوین استراتژی و ره‌نگاشت فناوری، پیش‌بینی و آینده‌نگاری فناوری، مشاوره فروش فناوری و خدمات فن‌بازار، طراحی فرایندهای مدیریت فناوری و نوآوری و توسعه محصول جدید (NPD)، ارزیابی سطح فناوری، صحه‌گذاری فناوری، ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری فناوری، مستندسازی دانش فنی و مشاوره انتقال فناوری است.

خدمات شتاب‌دهی کسب‌وکار

صاحبکار با اشاره به اهمیت فعالیت شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار گفت: شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار، مشروط به عضویت در مرکز شتاب‌دهی نوآوری معاونت علمی و فناوری و پارک فناوری پردیس مورد حمایت قرار می‌گیرند که به صورت همزمان باید خدمات شتاب‌دهی در مدت‌زمان محدود شامل تأمین فضای کسب‌وکار، مربی‌گری و مشاوره، سرمایه‌گذاری، شبکه‌سازی و آموزش را انجام دهند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری همچنین گفت: شرکت‌هایی که خدمات تجاری‌سازی فوق‌الذکر را ارائه می‌دهند، می‌توانند در سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل سرفصل خدمات تجاری‌سازی ثبت نام کنند و در صورت احراز معیارهای لازم، از همه مزایای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از جمله تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت مالیاتی و گمرکی و ... برخوردار شوند.

صاحبکار تصریح کرد: با توجه به اهمیت خدمات تجاری‌سازی، سرفصل مستقلی در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان (سرفصل 14) به آن اختصاص یافته است و جزئیات فهرست خدمات تجاری‌سازی و نحوه ارزیابی شرکت‌ها بر روی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.