۰ نفر

ایجاد ۳۰ مرکز عرضه دام برای عید قربان

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 144941
ایجاد ۳۰ مرکز عرضه دام برای عید قربان

در آستانه عید قربان، مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران از ایجاد ۳۰ جایگاه عرضه دام زنده در تهران خبر داد و گفت: عامل گرانی گوشت قرمز، صادرات دام زنده نیست بلکه دلالان متعدد و بی‌شماری هستند که به این گرانی دامن می‌زنند، چراکه با قیمت ۱۳ هزار تومانی هر کیلوگرم دام زنده در شرایط کنونی، قیمت گوشت قرمز حداکثر باید کیلویی ۲۸ هزار تومان باشد.

علیرضا عزیزاللهی اظهار کرد: عید قربان امسال با سال‌های دیگر متفاوت است، چراکه امسال به دلیل تعدیل شدن موسم حج حجاج جدید نداریم، بنابراین تقاضا برای دام زنده جهت قربانی کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر دلیل بارندگی خوب و سطح پوشش گیاهی مناسب مراتع کشور عشایر با یک ماه تاخیر از مناطق ییلاقی کوچ کرده‌اند و دام زنده خود را دیرتر به بازار عرضه کرده‌اند و به جای آنکه در اواخر مردادماه این کار را انجام دهند، عرضه دام را به همین ایام یعنی اواخر شهریورماه موکول کرده‌اند؛ بنابراین با توجه به کاهش تقاضا برای دام زنده و افزایش عرضه دام زنده به نظر نمی‌رسد کمبودی در کشور به وجود آید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: با توجه به این‌که هم‌اکنون قیمت دام زنده کیلویی ۱۳ هزار تومان است قیمت منطقی که برای گوشت قرمز باید در بازار وجود داشته باشد حداکثر کیلویی ۲۸ هزار تومان است و قیمت بالاتر از این ناشی از دلالان متعدد در بازار گوشت قرمز مانند دیگر محصولات کشاورزی است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: عامل گرانی گوشت قرمز صادرات دام زنده نیست، بلکه تعدد بسیار زیاد دلالان و واسطه‌هایی است که پس از عرضه دام از سوی دامدار تا رسیدن به دست مصرف‌کننده در بازار وجود دارد، چرا که در سال‌های گذشته صادرات دام زنده همواره وجود داشته و حتی در سال‌هایی که مجوزی برای آن صادر نمی‌شد به صورت قاچاق به کشورهای همسایه می‌رفت.

عزیزاللهی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به جای آنکه به دنبال مقصر برای گرانی گوشت قرمز بگردد باید بازار این محصول را ارزیابی کند و ببیند که دام زنده پس از عرضه تا رسیدن به مصرف‌کننده با پنج واسطه و دلال از چوب‌دار تا کشتارگاه دلال، عمده‌فروش و خرده‌فروش روبروست و همین مساله باعث شده قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کند.

وی گفت: دنبال مقصر گشتن برای گرانی گوشت قرمز کار اشتباهی است و باید دستگاه‌های نظارتی به جای این کار ضمن ارزیابی درست از بازار گوشت قرمز قیمت تمام شده دام زنده برای دامدار و گوشت قرمز را برای عرضه‌کنندگان به دقت محاسبه کنند و اگر در جایی گرانفروشی رخ داده است با آن برخورد کنند.