۰ نفر

برجام چه تأثیری بر تجارت ایران گذاشت؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۳۹
کد خبر: 144736
برجام چه تأثیری بر تجارت ایران گذاشت؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است امروز می‌توان تاثیر برجام را در زمینه‌های مختلف شاهد بود و افزایش صادرات در چهارماهه امسال، کاهش هزینه‌های تجارت خارجی و باز شدن نسبی مراودات بانکی همه و همه تاثیرات مثبت برجام است.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، درباره آثار برجام بر تجارت ایران اظهار می‌کند: «در حال حاضر پس از گذشت یک سال می‌توان تاثیر برجام را در زمینه‌های مختلف شاهد بود. به عنوان نمونه افزایش صادرات در چهارماهه امسال، کاهش هزینه‌های تجارت خارجی و باز شدن نسبی مراودات بانکی همه و همه تاثیرات مثبت برجام است. گرچه انتظار ایجاد‌شده در جامعه بیش از آن چیزی بود که اتفاق افتاد ولی به هر حال تاثیرات آن به مرور در حال نمایان شدن است که همه اینها حاصل سیاستگذاری‌ها و اهداف دولت یازدهم است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت فردا، او در ادامه این مبحث که در قالب یک تحلیل در مجله «تجارت فردا» منتشر شده، همچنین تأکید می‌کند: «اگرچه نمی‌توانیم بگوییم دولت یازدهم به همه وعده‌هایش جامه عمل پوشانده، اما می‌توانیم بگوییم دولت در مسیر رسیدن به خواسته‌هایش قدم برداشته و توانسته تا حدودی موفق شود و چنانچه تمام قوا با یکدیگر همراهی کنند، مطمئناً سرعت پیشرفت در حل مشکلات کشور بیشتر خواهد شد.»

لاهوتی در بخش دیگری از این تحلیل درباره عملکرد وزارت صنعت اظهار می‌کند: «در دولت قبل وقتی بر اساس تصویب مجلس ادغام وزارت صنعت با وزارت بازرگانی انجام شد، به دلیل اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت از حوزه بازرگانی انتخاب شده بود، بیشتر نگاه‌ها به سمت فعالیت‌های بازرگانی متمرکز شد و توجه بیشتر به حوزه بازرگانی بود تا صنعت. ما شاهد بودیم که در نتیجه این سیاست، دلارهای ارزان‌قیمت نفتی در اختیار واردات قرار گرفت و مبالغ هنگفتی از ذخایر کشور صرف کالاهای مصرفی برای واردات شد. صنایع تقریباً روز به روز ضعیف‌تر شدند و کار به جایی رسید که در انتهای دوره دولت قبل، تقریباً بیش از 50 درصد از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل بودند؛ این در شرایطی بود که تحریم‌ها هم روز به روز سخت‌تر می‌شد.»

او می‌افزاید: «در دولت یازدهم وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت وزیری از حوزه صنعت بود. در آغاز کار و قبل از معرفی وزیر به مجلس، فعالان بخش خصوصی نگران بودند که همان اشکال وزیر قبلی به این وزیر نیز وارد باشد، منتها با تفکری متفاوت و اینکه شاید این بار موضوع صنعت بر تجارت سایه بیندازد. ولی پاسخ‌هایی که دریافت می‌شد این بود که شرایط مانند گذشته نیست و سیاست‌های وزارتخانه نمی‌تواند صرفاً متوجه یک بخش باشد، بلکه باید صنعت، معدن و تجارت در کنار هم دیده شوند. با این حال ما وقتی خروجی و عملکرد آن را بعد از گذشت بیش از سه سال بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در این دوره موضوع تجارت کمرنگ و صنعت پررنگ شده است.»

لاهوتی در ادامه تأکید می‌کند: «البته در این موضوع شکی نیست که صنعت باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد و تولیدات رقابتی و صادراتی شود؛ موضوعی که یکی از دستورات و از موضوع‌های مهم ابلاغی اقتصاد مقاومتی است، ولی پذیرفتنی نیست که بخواهیم به سیاست‌های گذشته که ناکارآمدی خود را نشان داده روی آوریم و با افزایش دیوار تعرفه برای واردات که عملاً با ممنوعیت تفاوتی ندارد و… از تولید حمایت کنیم. چرا که تجربه نشان داده که بالا بردن دیوار تعرفه و ممنوعیت برای کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی که به راحتی انواع و اقسام کالای قاچاق به آن وارد می‌شود امکان‌پذیر نیست. با این حال به نظر نگارنده، وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون توجه به واقعیت‌های امروز و به جای حمایت از تولید با ابزار افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده مجدداً به سیاست‌های تعرفه‌ای همچون گذشته روی آورده است.»