۰ نفر

آیا بازار روسیه از دست رفته است؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۲
کد خبر: 144485
آیا بازار روسیه از دست رفته است؟

یک کارشناس اقتصادی: بخش اعظم واردات مواد غذایی روسیه از اروپا تامین می‌شد.در حال حاضر اروپا نه تنها تحریم‌ها‌یش را از روسیه برنداشته بلکه تشدید هم کرده است. بنابراین فرصتی که برای ایران جهت صادرات مواد غذایی به روسیه بوده هنوز هم به قوت خودش باقی است

روابط روسیه وترکیه دوباره در حال گرم شدن است و به نظر می‌رسد که اقتصاد، فاکتور تعیین کننده‌ای در این گرم شدن روابط باشد.بعد از اینکه ترکیه جنگنده روسی را ساقط کرد روابط این دو کشور تیره و تار شد و پوتین دستور داد واردات محصولات کشاورزی از ترکیه قطع شود همچنین گردشگران روسی هم حق نداشتند به این کشور سفر کنند.اما با عذرخواهی و اظهار تاسف مقامات ترکیه درخصوص سقوط جنگنده روسی، مسکو نیز برای آب شدن یخ روابط دو کشور چراغ سبز نشان داد. اکنون دوباره ورود گردشگران روسی به ترکیه از سر گرفته شده و تجار ترک نیز در حال برنامه‌ریزی برای صادرات کالا به روسیه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد ، الکسی الیوکایف وزیر توسعه اقتصادی این کشور پس از دیدار ماه گذشته با رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر سن پترزبورگ، به خبرنگاران گفته بود: تحریم واردات محصولات ترکیه تا پایان سال لغو خواهد شد.گفتنی است، دولت روسیه از اول ژانویه امسال واردات گوجه فرنگی، پرتقال، سیب، زردآلو، کلم، نمک، کلم بروکلی، پرتقال، نارنگی، خیار، گلابی، هلو، آلو، انگور، توت فرنگی، پیاز، گل میخک، گوشت مرغ و بوقلمون را از ترکیه ممنوع کرده بود.

امیدواری اولیه

پس از آنکه روسیه واردات محصولات و مواد غذایی را از ترکیه ممنوع کرد فعالان و تجار اقتصادی ما امیدوارانه از پرکردن جای پای ترکیه در بازار روسیه سخن گفتند و حتی مقامات روس در چند نوبت بر تمایل خود مبنی بر واردات مواد غذایی از ایران تاکید کردند. در چند ماه گذشته نیز مقامات و هیئت‌ها‌ی تجاری دو کشور چندین بار با هم دیدار و مذاکره کردند اما به نظر می‌رسد که خروجی این مذاکرات حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت منجر به جای پای محکم ما در بازار روسیه نشده است صادرات محدود مواد غذایی به روسیه در این چند ماه خود گواهی بر این موضوع بوده است.

دو گمانه زنی درباره بازار روسیه

اما حالا با گرم شدن دوباره روابط روسیه و ترکیه و خیز ترک‌ها‌ برای حضور مجدد و قوی تر از گذشته در بازار روسیه دو گمانه زنی درباره آینده وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به روسیه مطرح است. برخی می‌گویند با گرم شدن دوباره روابط ترکیه و روسیه، ما بازار روسیه را از دست داده ایم و بهتر بود که در این چند ماهی که روابط مسکو و آنکارا تیره بود جای پای خود را در بازار روسیه محکم می‌کردیم وحال که چنین نکردیم بازار روسیه برای ما از دست رفته است. در مقابل، برخی دیگر نیز معتقدند که نیاز روسیه به واردات مواد غذایی آنقدر زیاد است که ترکیه به تنهایی قادر به تامین آن نیست و ایران با یک برنامه ریزی درست می‌تواند صادرات محصولات غذایی به روسیه را افزایش دهد.

هنوز شانس داریم

در همین حال، مسعود دانشمند کارشناس و فعال اقتصادی  تصریح کرد: روسیه حدود 40 میلیارد دلار مواد غذایی و صیفی جات از خارج وارد می‌کند. این در حالی است که از این میزان، سهم محصولات غذایی وارد شده از ترکیه حدود 5 میلیارد دلار بود.بخش اعظم واردات مواد غذایی روسیه از اروپا تامین می‌شد.در حال حاضر اروپا نه تنها تحریم‌ها‌یش را از روسیه برنداشته بلکه تشدید هم کرده است. بنابراین فرصتی که برای ایران جهت صادرات مواد غذایی به روسیه بوده هنوز هم به قوت خودش باقی است.دانشمند با اشاره به تلاش ترکیه برای حضور درباره در بازار روسیه گفت: ترک‌ها‌ بسیار فرصت طلب بوده و در مسائل اقتصادی با سرعت عمل می‌کنند ولی متاسفانه ما آن تحرک لازم را برای حضور در بازارهای خارجی نداریم. وی افزود: ما باید با بازار روسیه به صورت علمی و سیستماتیک برخورد کنیم. باید بازارشناسی کرده و نیاز بازار روسیه را شناسایی کنیم. نباید این گونه فکر کنیم که ما هر کالایی به روسیه صادر کردیم آنها به سرعت از ما خواهند خرید. روس‌ها‌ به خوبی کار تجاری را بلد هستند بنابراین ما اگر خواهان کار اقتصادی با روسیه هستیم باید سیستماتیک و علمی عمل کنیم. دانشمند گفت: ما خیلی بتوانیم همت کنیم و در بازار روسیه حضور پیدا کنیم شاید در حد 2 تا 3 میلیارد دلار در سال بتوانیم به روسیه صادر کنیم. البته همین هم برای ما غنیمت خواهد بود.وی افزود: کارهای مربوط به شناسایی نیازهای بازار روسیه را باید رایزن‌ها‌ی اقتصادی ما و سازمان توسعه تجارت انجام دهند و بستر را باید آنها مهیا کنند تا فعالان اقتصادی ما بتوانند به تجارت با روس‌ها‌ بپردازند. دانشمند گفت: مزیت ما درباره بازار روسیه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی تازه نظیر میوه، سبزی‌جات و صیفی‌جات به روسیه است.

بازار روسیه را از دست دادیم

از سوی دیگر، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: عراق و افغانستان کشورهای مقصد مرغ هستند و در یک ماهه اخیر 4 هزار تن مرغ صادر شده است که با توجه به این آمار، صادرات مرغ درحال حاضر رونق چندانی ندارد.محمد یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با وضعیت بازار مرغ و این که دوباره شاهد افزایش قیمت این محصول نیز هستیم، بیان داشت: افرایش قیمت مرغ موقتی است و انتظار می‌رود که با آغاز فصل مدارس قیمت با ثبات بیشتری همراه شود.

او در پاسخ به این سوال که بحث صادرات مرغ به روسیه به کجا رسیده است و آیا محموله‌ای به این کشور ارسال شده است، بیان داشت: مدتی که ترکیه و روسیه مناقشاتی داشتند بحث صادرات مرغ به روسیه مطح شد که پیگیری‌هایی نیز صورت گرفت؛ اما با توجه به اینکه مناقشات این دو کشور کاهش یافته و مسائل اقتصادی دو کشور جدا از مسائل سیاسی آنها است، شانس حضور ایران در بازار روسیه دور از انتظار به نظر می‌رسد.او در پاسخ به این سوال که بازارهای صادراتی مرغ چه کشورهایی هستند و در یک ماهه اخیر چه میزان مرغ صادر شده است، بیان داشت: عراق و افغانستان کشورهای مقصد مرغ هستند و در یک ماهه اخیر 4 هزار تن مرغ صادر شده است که با توجه به این آمار صادرات مرغ درحال حاضر رونق چندانی ندارد.