۰ نفر

رونق بازار فرش با وام ۱۰ میلیون تومانی

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 143684
رونق بازار فرش با وام ۱۰ میلیون تومانی

بر اساس اعلام حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران، تفاهمنامه‌ای بین مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید، برای ارائه وام ۱۰میلیون تومانی خرید فرش دستباف منعقد شده‌است.

 بنا به اعتقاد برخی از کارشناسان فرش این وام می‌تواند تا میزان زیادی به بازار داخلی خرید و فروش فرش‌های دستباف رونق بخشد.

اعطای وام با هدف رونق بازار فرش

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: وام خرید فرش دستباف، با هدف رونق بخشیدن به بازار داخلی و افزایش توان خرید مردم، به متقاضیان اعطا می‌شود. حمید کارگر می‌افزاید: به این منظور با فروشگاه‌های فرش دستباف وارد مذاکره شدیم تا این طرح را اجرا کنیم و خوشبختانه همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف این طرح اعلام شد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: البته این وام منحصر به ایام نمایشگاه فرش نیست و در دیگر ماه‌های سال هم قابلیت اجرا شدن دارد. فروشگاه‌هایی که عضو صندوق کارآفرینی امید هستند از این صندوق دستگاه کارتخوان یا پوز دریافت و در فروشگاه خود مستقر می‌کنند. کسانی که عضو این صندوق شوند فرش‌های دستباف را از طریق این تسهیلات عرضه خواهند کرد. کارگر درباره کسانی که مشمول این طرح می‌شوند می‌گوید: در فاز نخست، این وام فقط به کارکنان دولت اعطا می‌شود. کارکنان دولت با ارائه گواهی کسر از حقوق و باز کردن حساب در صندوق کارآفرینی امید، کارت اعتباری ۱۰میلیونی را دریافت می‌کنند و با مراجعه به فروشگاه‌هایی که عضو این طرح هستند فرش مورد نظر را خریداری می‌کنند. رییس جدید مرکز ملی فرش ایران در پایان می‌گوید: این وام در ۳۶ماه و با بازپرداخت ۴درصد پس داده می‌شود. البته امیدوار هستیم با مرور زمان این طرح در شهرهای غیراز تهران هم قابل اجرا باشد و اقشار وسیعی از مردم از این طرح استفاده کنند. رییس اتحادیه فروشندگان فرش‌های دستباف‌نیز در پاسخ به این پرسش که اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی برای خرید فرش دستباف تا چه میزان به این بازار رونق می‌بخشد، می‌گوید: در سال‌های اخیر مزد کارگران بافنده بالا رفته و همین مسئله باعث شده قیمت فرش‌های دستباف نیز افزایش یابد. همان‌گونه که می‌دانید فرش دستباف به دلیل بالا بودن مزد بافندگان گران است.

مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با می‌افزاید: به نظر من اگر این وام به متقاضیان واگذار شود کسانی که بودجه کافی برای خرید فرش دستباف ندارند، برای خرید این کالا متمایل می‌شوند و دیگر به خرید کفپوش‌های ارزان قناعت نمی‌کنند.

وی در ادامه اظهار می‌کند: تردید نداشته باشید که اگر این وام در جای خود خرج شود رونق خوبی به بازار فرش خواهد بخشید. فرش دستباف یک هنرصنعت است، به همین دلیل قیمت آن بسیار بالاست اما امروزه فرش‌های دستباف زیادی وجود دارد که طبقات متوسط جامعه می‌توانند با وام ۱۰ میلیونی آنها را خریداری کنند. عراقچی بیان می‌کند: حدود ۹۰درصد فرش‌های دستباف صادر می‌شود. فرشی که در منازل پهن می‌شود باید بعد از ۳۰سال صادر شود اما از آنجایی که بازارهای هدف راکد هستند بنابراین صادرات فرش چندان رونقی ندارد.

وی در ادامه تصریح می‌کند: فرش‌های به اصطلاح پاخورده بازار خوبی برای صادرات دارند اما متاسفانه بیشتر کسانی که فرش کهنه دارند با فرش نو عوض نمی‌کنند و همه این دلایل دست به‌دست هم داده‌اند که بازار صادرات فرش چندان رونق نداشته باشد. رییس اتحادیه فروشندگان فرش‌های دستباف می‌گوید: طبق آماری که از نمایشگاه فرش‌های دستباف امسال به ما ارائه دادند ۵۰درصد نسبت به سال گذشته کاهش فروش داشتیم. به نظر من این کاهش فروش تا میزان زیادی ناشی از بالا بودن قیمت فرش‌های دستباف است.

عراقچی اضافه می‌کند: کشورهایی مانند هند و پاکستان فرش‌های سبک ایرانی را ارزان‌تر از ایران تولید می‌کنند. متاسفانه برخی از سرمایه‌گذاران پشم ایرانی را به هندوستان می‌برند و در آنجا با قیمت کمتر فرش تولید می‌کنند که این مسئله باعث شده فرش ایرانی مانند گذشته چندان بی‌رقیب نباشد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: لازمه رفع معضلات تولید و فروش فرش، حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف است. این صنعت یکی از عواملی است که اشتغالزایی را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد. رییس اتحادیه فروشندگان فرش‌های دستباف می‌گوید: دولت باید حمایت از صادرکنندگان فرش را در برنامه خود قرار بدهد. یکی از این حمایت‌ها این است که دولت ضریب مالیاتی را کاهش بدهد تا آنها با قیمت مناسب‌تری فرش‌ها را صادرکنند.

حرفه‌ای‌ها در بازار ماندند

رییس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف می‌گوید: به نظر من اگر در اعطای این وام نظارت مناسبی اعمال شود به‌طور قطع در بازار خرید و فروش فرش تاثیر خواهد گذاشت. محمدعلی زرینه‌کفش  می‌افزاید: من قبول دارم که فرش دستباف گران است اما درصد بیشتر فرش دستباف ما پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد چراکه دیگر امروزه فرش‌های بزرگ پارچه خریداران کمتری دارند و دیگر لازم نیست که فرش زیر مبل و صندلی برود و یک قالیچه ۳متری و ۶متری برای کفپوش یک خانه کفایت می‌کند. وی در ادامه اظهار می‌کند: خوشبختانه در فرش‌هایی که با کرک و پشم بافته می‌شوند طرح‌ها و نقوش زیبایی وجود دارد که ذوق و سلیقه بسیاری از مردم را به خود جلب کند. رییس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف می‌گوید: متاسفانه کشورهایی مانند هند، چین، پاکستان و نپال رقابتی در بازار فرش ایجاد کردند اما هنوز نتوانسته‌اند جای فرش ایرانی را تصاحب کنند و هنوز فرش ایرانی حرف اول را در بازارهای جهانی می‌زند. زرینه‌کفش اظهار می‌کند: ما زمانی بازارهای جهانی را از دست دادیم که تبلیغات خود را تا میزان زیادی کاهش دادیم. متاسفانه تحریم‌ها به ما فشار زیادی را تحمیل کرد. ما در دوران تحریم بازار ۳۰درصدی امریکا را از دست دادیم و همین مسئله باعث شد بازارهای حاشیه‌ای با شدت بیشتری از دست ما خارج شوند.

وی در ادامه اظهار می‌کند: خوشبختانه بعد از برجام تاثیرات محسوسی در بازار فرش ایجاد شد. در سال ۹۵ توانستیم میزان قابل توجهی فرش دستباف به امریکا صادر کنیم. این روزها زمزمه رونق بازار فرش به گوش می‌رسد و من فکر می‌کنم این تحریم‌ها باعث غربال شدن بازار فرش شد چراکه غیرحرفه‌ای‌ها از این بازار کنار زده شدند. رییس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف می‌گوید: در حال حاضر کسانی که حرف‌هایی برای گفتن دارند در این بازار باقی مانده‌اند؛ کسانی که بازارهای جهانی را خوب می‌شناسند و از نظریات افراد خبره و کارشناس بهره می‌برند.

وی در ادامه درباره مزد بافندگان فرش‌های دستباف اظهار می‌کند: مزد بافندگان براساس بازارهای جهانی بالاست. ۸۰درصد قیمت تمام‌شده فرش‌های دستباف به‌دلیل بالا بودن مزد بافندگان است. از آنجایی که هزینه‌های زندگی بالاست نمی‌توان چندان دستمزد بافندگان را کم کرد و باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری بود. زرینه‌کفش می‌گوید: فرش دستباف برای مصرف‌کنندگان فواید خوبی دارد و تا حدودی می‌تواند مانع بسیاری از بیماری‌های پوستی شود. چراکه فرش‌های ماشینی بیشتر با نخ‌های پلاستیکی بافته می‌شوند و پلاستیک چندان برای پوست انسان مفید نیست. وی در ادامه اظهار می‌کند: هم‌اکنون حدود ۲ میلیون نفر در ایران فرش می‌بافند و لازم است بیمه این تعداد از بافندگان ساماندهی شود. رییس اتحادیه بافندگان فرش‌های دستباف در پایان می‌گوید: اگر وام ۱۰ میلیون تومانی خرید فرش دستباف در جای خود هزینه شود و متقاضی این وام را برای خرید فرش دستباف استفاده کند بدون تردید در بازار فرش تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد رونق این بازار خواهیم بود.

نکته پایانی

هر چند قیمت خرید فرش دستباف برای اقشار زیادی از مردم بالاست اما اعطای این وام تا میزان زیادی می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و به بازار فرش دستباف رونق بخشد. بنا به اعتقاد برخی از کارشناسان فرش‌های دستباف وجود یک فرش دستباف در هر خانه ضروری است چراکه استفاده از فرش دستباف تا میزان زیادی مانع بیماری‌های پوستی می‌شود.