۰ نفر

نمی‌توانیم همه را بگردیم

توضیحات کرباسیان درباره وضعیت ایکس‌ری‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۶
کد خبر: 143566
توضیحات کرباسیان درباره وضعیت ایکس‌ری‌ها

کرباسیان درباره آخرین وضعیت تجهیز گمرک به ایکس‌ری توضیح داد که گمرک ایران در حال بستن قراردادی با وزارت دفاع است که به موجب آن این وزارتخانه ایکس‌ری‌های ملی با تکنولوژی پیشرفته تولید کرده و گمرک ایران هم آن‌ها را خریداری کند،‌ ضمن اینکه اکنون در حال خرید دو دستگاه وارداتی نیز هستیم که یکی از آن‌ها در گمرک شهید رجایی و دیگری در یک گمرک پر تردد دیگر نصب خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان درباره آخرین اقدامات گمرک ایران برای تجهیز گمرک به دستگاه‌های ایکس‌ری به ایسنا، توضیح داد:  خوشبختانه با وزیر دفاع توانستیم توافق‌نامه‌ای امضا کنیم تا با استفاده از امکانات صنایع دفاع آن‌ها برای گمرک ایران دستگاه‌های ایکس‌ری بسازند. این دستگاه‌ها به پیشرفته‌ترین تکنولوژی مجهز هستند که در گذشته امکان خرید آن برای ما محدود بود و یا فقط از کشوری خاص به ایران وارد می‌شد، ولی در حال حاضر توانسته‌ایم در داخل کشور این دستگاه‌ها را بسازیم و این برای ما یک افتخار است.

وی ادامه داد: اکنون تفاهم‌نامه میان ما و وزارت دفاع امضا شده و قرارداد آن هم در مرحله نهایی شدن است. این موضوع یک اتفاق ملی است و باعث خرسندی ماست.  گمرک ایران نیز از ساخت این دستگاه‌ها توسط وزارت دفاع پشتیبانی خواهد کرد و ما کمک‌های لازم را هم به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

رئیس کل گمرک ایران همچنین اضافه کرد: اکنون دو ایکس‌ری جدید لز سوی گمرک در حال خریداری است که این دستگاه‌ها با سرعت بالا (۱۲۰۰ دستگاه در روز)، کار خواهد کرد. یکی از این دو دستگاه در گمرک رجایی به کار خواهد رفت و هنوز برای اینکه دستگاه دیگر را کجا برقرار کنیم تصمیم نگرفته‌ایم.

رئیس کل گمرک ایران، همچنین از موضوع تغییر بخشنامه‌ها در گمرک کشور انتقاد و بیان کرد: تغییر بخشنامه به این ترتیب مشکل‌ساز است که مثلا گفته می‌شود به فلان تعرفه گمرکی در گمرکی خاص بخشودگی داده می‌شود و همه به سوی یک گمرک مشخص روانه می‌شوند. بنابراین باید مسیرهای پر ترددی که پیش‌بینی می‌شود جمعیت بیشتری روانه آنجا شود را بررسی کنیم و دستگاه دوم را آنجا مستقر کنیم.

او در پاسخ به این مسئله که اکنون عده‌ای می‌گویند راهکار گمرک ایران این است که همه افرادی که از گمرکات کشور می گذرند را مورد بررسی قرار داده تا آمار قاچاق در کشور کاهش یابد، بیان کرد: سیستم هیچ گمرکی در نقاط مختلف دنیا اینطور نیست که تک تک افرادی که از گمرک می‌گذرند، مورد تجسس قرار گیرند و طبیعتا این راهکار مناسب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که گمرک ایران به چند ایکس‌ری دیگر نیاز دارد تا بتواند امور خود را با کیفیت پیش ببرد، بیان کرد: ما بین هشت تا ۹ ایکس‌ری دیگر نیاز داریم تا به این ترتیب مرزهای خود را بتوانیم امن‌تر کنیم.

کرباسیان همچنین در پاسخ به این سوال که پیش‌تر مسئولان گمرک ایران بیان کرده بودند که همین تعداد ایکس ری موجود در گمرکات ایران نیز، ‌ از تجهیزات کافی برخوردار نیست، ‌بیان کرد: چنین نیست اکنون اگر نگاهی به آمار کشفیات گمرک بیندازید، متوجه می‌شوید که قطعا ایکس ری‌های بکار رفته در گمرک ایران خوب کار می‌کنند. در نتیجه ما با ایکس‌ری هایی که تاکنون خریداری کرده و اکنون در گمرکات کشور مستقر هستند مشکلی نداشته و آن‌ها به اندازه خود،  کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.