۰ نفر

قفل صادرات پس از برجام باز شد

۱۰ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۲۰
کد خبر: 143241
 قفل صادرات پس از برجام باز شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: مهمترین گلوگاه شرکت مس، صادرات آن است که قبل از برجام قفل شده بود ولی بعد از برجام توانستیم با شرکتهای مختلف دنیا قرارداد صادراتی منعقد کنیم.

احمد مرادعلیزاده عصر چهارشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان -گام دوم مثلث توسعه اقتصادی- منطقه ششم شامل شهرستان شهربابک افزود: آخرین تحریم به گونه ای بود که همه امکانات صادرات از ما گرفته شد و کار کاملا قفل شده بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: خوشبختانه بعد از برجام این تحریم از شرکت مس و خیلی از شرکتهای دیگر کشور برداشته شد و ما توانستیم با شرکتهای مختلف دنیا قرارداد ببندیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: این شرکت 13 هزار میلیارد ریال بدهی بانکی داشت اما امروز فقط چهار هزار میلیارد ریال به بانکها بدهکار هستیم و شرکت در حال نفس کشیدن است.

وی تصریح کرد: دوران سختی را در سالهای 91 تا 94 پشت سر گذاشتیم به گونه ای که رکود، تحریم و شرایط بد بازار باعث شده بود کار برای شرکت مس بسیار سخت شود.

وی گفت: در چنین شرایطی توانستیم قیمت تمام شده مس را کاهش دهیم و با حفظ هزینه های جاری و جلوگیری از ورود بی رویه نیروی انسانی هزینه های نیروی انسانی را ثابت نگهداریم.

مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: امروز نیز همه همکاران ما در شرکت مس ایران با هم هم نظر هستند که باز هم قیمت تمام شده را کاهش دهند.

وی افزود: با این اقدامات امیدواریم بتوانیم مسئولیتهای اجتماعی را به خوبی انجام دهیم.

وی گفت: شرکت مس مسیری را طراحی کرده که در جهت منافع ملی و سهامداران باشد و استان کرمان می تواند از این اتفاقات بهره کافی را ببرد.

مرادعلیزاده افزود: شرکتهای زیادی در کشور هستند که با بدهی بالا و در شرایط بسیار سختی فعالیت می کنند و از تلاش تک تک همکاران در صنعت مس تشکر می کنم چرا که با تلاش آنها امروز ما در این شرایط قرار داریم.

وی تصریح کرد: فاز 2 کارخانه تولید کنسانتره طی مدت یک سال به بهره برداری رسید و امروز با 100 درصد ظرفیت کار می کند.

وی گفت: پروژه ذوب و پالایشگاه خاتون آباد در حال کار هستند و امروز بیش از 800 میلیون یورو پروژه اصلاحی جدید آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: ما باید به عنوان یکی از ابزارهای توسعه به کمک استان بیاییم و امکاناتی را که می توانیم، فراهم کنیم تا مردم بهتر به اشتغال برسند.

وی گفت: در حال حاضر شش هزار و 500 نفر از نیروی انسانی شرکت مس ایران را مردم شهربابک و خاتون آباد در استان کرمان تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: فیروزه جزو باطله های شرکت مس است و در بحث ایمنی برای ما مشکلاتی را ایجاد می کند لذا اعلام کردیم منافع حاصل از فیروزه خرج درمان شهرستان شود.

مرادعلیزاده گفت: شرکت مس هر اندازه که در توان داشته باشد، شرایط را در توسعه و اشتغال فراهم می کند.

وی درباره اصلاح نژاد دام ها در مناطقی که صنایع مس فعال است گفت: این کار از 2 سال قبل شروع شده و ما هم متعهد هستیم هزینه های مالی آن را پرداخت کنیم و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اگر شکایتی در خصوص دامداران علیه شرکت شود ما استقبال می کنیم چرا که نمی خواهیم زیر دین مردم بمانیم.

مرادعلیزاده درباره روستای صخره ای میمند که سال گذشته ثبت جهانی شد گفت: حوزه گردشگری تخصص ما نیست اما این آمادگی را داریم برای ایجاد زیرساخت ها همکاری کنیم.

وی با اشاره به موضوع آلاینده ها افزود: شرکتی در این حوزه کار می کند که می تواند اسید تولیدی را به کودهای شیمیایی تبدیل کند.

وی گفت: در حال پیگیری هستیم که این شرکت را به شرکت سهامی عام تبدیل کنیم و با نرخ بازگشت سرمایه خوبی که دارد مردم هم استقبال خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: پیشنهاد می کنیم که در شهرستان شهربابک یک بازار آب راه اندازی شود چراکه فقط چاه فیروزه 80 لیتر در ثانیه و تولید کود شیمیایی 120 لیتر در ثانیه آب نیاز دارند.

وی گفت: خوشبختانه در بحث آب، کار همه جانبه در سطح کشور در حال انجام است.

معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می روند.

کرمان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور است که برای اجرای برنامه های این حوزه به هشت منطقه (زون) اقتصادی تقسیم و مدیریت هریک از این مناطق به یکی از شرکت ها و موسسات توانمند واگذار شده است.