۰ نفر

فرار مالیاتی با کارت‌های بازرگانی عاریه‌ای

۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳
کد خبر: 141677
فرار مالیاتی با کارت‌های بازرگانی عاریه‌ای

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از توافق این سازمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی در اصلاح روش اعطای کارت‌های بازرگانی خبرداد...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جوان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از توافق این سازمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی در اصلاح روش اعطای کارت‌های بازرگانی خبرداد وگفت: 8 هزار میلیارد تومان مالیات معوق از مجموع 21هزار میلیارد تومان مطالبات معوق متعلق به کارت‌های بازرگانی است. این در حالی است که تا پیش از این برخی تصور می‌کردند سوء استفاده از کارت‌های نامشخص محدود و رقمی جزیی است.

سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در نشست خبری در محل این سازمان با اشاره به درآمدهای سازمان مالیاتی اظهارداشت: 27 هزار‌و‌500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که 95 درصد نسبت به بودجه مصوب محقق شده است و نسبت به دوره مشابه سال قبل 29درصد رشد دارد. وی افزود: کل مطالبات مالیاتی 49 هزار و 300 میلیارد تومان است که 21 هزار میلیارد تومان اصل مالیات و مابقی جریمه است، همچنین 8 هزار میلیارد تومان از طلب‌ها مربوط کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است. وی ادامه داد: رصد تراکنش‌های سنگین بانکی در دستور کار است، تا از نظر منشأ مورد رسیدگی قرار گیرد، تا درآمد بودن یا غیردرآمدی بودن آنها مشخص شود.

بررسی لایحه صندوق مکانیزه در کمیسیون اقتصادی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد صندوق مکانیزه فروش، تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم و قانون مالیات‌های مستقیم صندوق مکانیزه فروش باید نصب شود و لایحه آن در مجلس بوده و کمیسیون اقتصادی اولین جلسه آن را امروز برگزار خواهد کرد. تقوی‌نژاد تصریح کرد: مشوق‌هایی برای نصب صندوق مکانیزه فروش پیش‌بینی شده که هزینه نصب اولیه صندوق بر عهده سازمان امور مالیاتی است. وی در مورد مالیات سلامت نیز گفت: سال 94 بالغ بر 2هزار و 700 میلیارد تومان مالیات سلامت و در چهار ماهه اول امسال 920 میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: همچنین در سال 94 مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و بهیاری‌ها واریز شده است. تقوی‌نژاد در مورد مالیات ارزش افزوده گفت: 11 هزار میلیارد تومان درآمد وجود داشته که 89 درصد تحقق نشان می‌دهد و 35 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد دارد. وی در مورد مالیات‌های مستقیم عنوان کرد: 16 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات وصول شده که 25 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته و 99 درصد بودجه نیز محقق شده است. تقوی‌نژاد در مورد وصول مطالبات قطعی شده سازمان نیز یادآور شد: از ابتدای امسال تا تیر ماه 4‌هزار‌و‌500 میلیارد تومان از کل معوقات وصول شده است .

تعیین تکلیف کارت‌های یکبار مصرف

وی درباره حل معضل 8 هزار میلیارد تومانی بدهی‌های مربوط به کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گفت: با وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی تفاهم شده تا این موضوع ساماندهی شود که اگر بخواهند کارت‌های بازرگانی تمدید شود باید مفاصا حساب آنها تسویه شود. همچنین پیشنهاد دادیم که در مبادی ورودی کشور برای واردات علی‌الحساب 2 تا 4 درصد مالیات گرفته شود. به گفته وی، کم‌اظهاری مالیاتی جرم تلقی می‌شود و در این راستا یک صرافی 2 میلیارد تومان مالیات خود را اظهار کرده بود اما بر اساس اطلاعات و رکوردهای مالیاتی ثبت شده 8 میلیارد تومان مالیات از آن وصول کردیم. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی یکی از اقدامات سازمان شناسایی مؤدیان جدید است که در این راستا واحد شناسایی مؤدیان جدید ایجاد شده و در حال حاضر در سامانه 65 هزار رکورد ثبت شد که اطلاعات این سامانه باید راستی‌آزمایی شود. همچنین اطلاعات اسامی شرکت‌های دارای نماد الکترونیک از سوی وزارت صنعت با بیش از 11 هزار و 900 رکورد در اختیار سازمان قرار دارد.