۰ نفر

با دانه درشت‌های قاچاق برخورد شود

۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 140521
با دانه درشت‌های قاچاق برخورد شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دستگاه‌های مسئول باید دانه درشت‌های قاچاق خودرو را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: امیدوارم کشف خوردروهای قاچاق بهانه‌ای باشد تا سیستم گمرکات در ایران تحت کنترل و نظارت بیشتری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وقتی کالایی مثل خودرو با آن حجم و اندازه بزرگ قاچاق می‌شود، پدیده‌ای نگران کننده است، خاطر نشان کرد: حتما افراد قدرتمندی پشت این قاچاق هستند که ثروت بالایی داشته و شبکه بزرگ و پیچیده‌ای را مدیریت می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بنابراین مهم تر از امحاء خودروهای قاچاق کشف شده آن است که شبکه پیچیده پشت این قاچاق کشف و از بین برود.

وی افزود: در این زمینه پرسش مهمی که وجود دارد این است که چگونه کالایی در حد و اندازه حودرو می تواند به داخل ایران قاچاق شود. اینکه چگونه این کالا تا گمرک آمده، چگونه از گمرک ترخیص و چگونه موفق به اخذ پلاک و شماره گذاری شده است.

کاکایی با بیان اینکه فرایند شماره‌گذاری خودرو در سیستم پلیس آنقدر پیچیده است که تقریبا محال است خودرو قاچاق موفق به شماره‌گذاری و اخذ پلاک شود تصریح کرد: به نظر من تخلف اصلی در قاچاق این خودروها در گمرک اتفاق افتاده زیرا شنیده می‌شود در گذشته نیز برخی خودروها به صورت قاچاق وارد ایران شده و پلاک شده‌اند.

وی ادامه داد: مطمئنا قاچاق خودروها با هدف شماره‌گذاری و فروش آن‌ها در بازار داخلی صورت گرفته و باید دید این شبکه قاچاق از چه قدرتی برخوردار بوده که می‌توانسته خودروهای قاچاق را شماره گذاری و وارد بازار کند.

کاکایی افزود: متاسفانه قاچاق تبدیل به پدیده جدی در بازار ایران شده است برای جلوگیری از گسترش این معضل باید سرشاخه‌های قاچاق کالایی مثل خودرو شناسایی و با آن‌ها برخورد شود.

وی با بیان اینکه به جای امحاء خودروهای قاچاق کشف شده می‌توانند آن‌ها را به کشورهای دیگر صادر و پول آن‌ را به خزانه دولت واریز کنند خاطر نشان کرد: اینکه تاکنون صنعت خودرو داخلی زنده مانده دلیلش آن بود که امکان قاچاق سازمان یافته و انبوه کالایی مانند خودرو به داخل ایران وجود نداشته است و گرنه صنعت خودرو نیز به سرنوشت تولید کنندگان داخلی تلفن همراه دچار می‌شد به گونه ای که گفته می‌شود بیش از ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار قاچاق است.