۰ نفر

افزایش ۵٨ درصدی انهدام کالاهای قاچاق

۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱
کد خبر: 140124
افزایش ۵٨ درصدی انهدام کالاهای قاچاق

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالای ارز به تشریح چگونگی و روند امحای کالاهای قاچاق پرداخت و گفت در چهار ماه نخست امسال به نسبت چهار ماه نخست سال گذشته ۵۸ درصد حجم امحاء و انهدام کالاهای مکشوفه قاچاق در داخل افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قاسم خورشیدی گفت: موضوع امحای کالاهای قاچاق همواره در مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق موضوعیت داشته و دنبال شده است. در سال گذشته مجموعا بیش از ۳۲۰۰ تن انواع میوه و همچنین بیش از ۲۶۰۰ تن انواع سیگار، تنباکو و کالاهای دخانی قاچاق در کشور امحاء شده است.

وی افزود: ولی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین آیین‌نامه مصوب ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تصویب دولت رسیده است، از این پس نباید به هیچ عنوان هیچگونه کالای قاچاق مکشوفه‌ای به چرخه بازار داخلی بازگردد، حتی اگر در آن کالا تولید داخلی نداشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در گذشته اینگونه بود که اگر در کالایی تولید داخل نداشتیم، کالاهای مکشوفه قاچاق به مزایده گذاشته و فروخته و در نهایت وارد بازار می‌شد اما در شرایط کنونی با توجه به آیین نامه مصوب دولت حتی اگر کالای مکشوفه قاچاق در داخل تولید مشابه‌اش وجود نداشته باشد نباید به چرخه بازار داخلی بازگردد، چراکه عملا تجارت قانونی را تحت شعاع قرار می‌دهد و واردات قانونی را از صرفه خارج می‌کند؛ لذا از این به بعد به طور مطلق هیچ گونه کالای قاچاقی به چرخه بازار داخل باز نخواهد گشت.

خورشیدی اضافه کرد: اجرای این امر بر اساس مصوبه دولت و آیین نامه مواد ۵۵ و ۵۶ است و مشخصا سازمان جمع آوری اموال تملیکی مسئول اجرای این آیین نامه است و این سازمان به هیچ عنوان نباید اجازه برگشت کالایی را که قاچاق بودن آن محرز می‌شود را به داخل بدهد. اگر از این به بعد کالای مکشوفه قاچاقی در بازار داخلی مشاهده شود مقصر اصلی آن سازمان جمع آوری تملیکی است چون براساس آیین نامه مصوب دولت هیچ گونه کالای مکشوفه قاچاق اجازه بازتوزیع در بازار داخلی را ندارد.

وی افزود: یعنی یا باید کاملا امحاء و منهدم شود یا درصورتی که شرایط خروجش از کشور یا صادرت آن فراهم باشد، با اخذ تضامینی از صادرکنندگان شرایط صدور آن فراهم می‌شود و از کشور خارج می‌شود اما امکان باز توزیع چنین کالاهایی در بازار داخلی به هیچ عنوان وجود ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص آمار انهدام کالاهای قاچاق گفت: بر اساس آنچه سازمان جمع آوری املاک تملیکی به ستاد مبارزه با قاچاق گزارش کرده است در چهار ماه نخست امسال به نسبت چهار ماه نخست سال گذشته ۵۸ درصد حجم امحاء و انهدام کالاهای مکشوفه قاچاق در کشور افزایش پیدا کرده است و قرار بر این است که بر اساس مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نتیجه اقداماتی که سازمان جمع آوری اموال تملیکی انجام خواهد داد در یکی - دو هفته جاری و آینده شاهد امحای گسترده‌تر کالاهای قاچاق باشیم.

خورشیدی همچنین عنوان کرد: کالاهایی مانند گروه‌های دارویی، آرایشی، بهداشتی، غذایی، کشاورزی، باغی که اصلاحا جزو کالاهای سلامت محور هستند و طبیعتا استفاده از این کالاها با مسائل بهداشتی و سلامت جامعه ارتباط دارند و قابل ورود و صدور نیستند منهدم خواهند شد.

وی ادامه داد: اما بخش دیگری از این کالاها مثل کالاهای دخانی که می‌شود آن‌ها را در کوره‌ها آتش زد، سال گذشته در کوره‌های زباله سوزی شهرداری تهران که در منطقه کهریزک توسط شهرادری احداث شده است آتش زده شدند. قاعدتا این روند در مورد بخشی از کالاهایی که ظرفیت سوزاندن به این شکل را دارند انجام خواهد شد و بخشی از  کالاهایی که امکان سوزاندشان مثل انواع میوه‌ وجود نداشته باشد منهدم شوند و سپس دفع خواهد شد، یعنی آن کالاهایی که بسته به مقتضایشان امکان سوزاندن داشته باشد در کوره‌های زباله سوزی استان‌ها و مراکز استان‌ها سوزانده می‌شوند و آن‌هایی که امکان سوزاندن نداشته باشند، منهدم خواهند شد.

خورشیدی همچنین با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درمورد مبارزه با کالاهای مکشوفه قاچاق تصریح کرد: منظور مقام معظم رهبری از آتش زدن کالا در جلوی چشم مردم در حقیقت منهدم کردن کالاست، بخشی از این کالاها را می‌توان آتش زد و بخش دیگری هم باید منهدم شوند. آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری بوده این است که این کالاها به هیج عنوان وارد بازار داخلی نشوند.