۰ نفر

تسهیلات جدید به صنعت نداده‌اند؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶
کد خبر: 139676
تسهیلات جدید به صنعت نداده‌اند؟

عمده تسهیلاتی که به بخش صنعت پرداخت شده، تسهیلات تمهیدی بوده است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران معتقد است بخش عمده تسهیلاتی که به بخش صنعت پرداخت شده، وام‌های تمهیدی بوده و رکود دلیل اصلی رشد منفی بخش صنعت در سال گذشته بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالفضل گلپایگانی ، ‌ در مورد صحبت‌های محمد باقر نوبخت - سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه - در خصوص رشد پایین بخش صنعت در سال گذشته با وجود دریافت بیشترین تسهیلات گفت: مطمئنا سخنگوی دولت به آمارهایی دسترسی دارد که فعالان اقتصادی به آن آمار دسترسی ندارند.

وی افزود:‌ سال گذشته نه تنها در بخش صنعت افزایش تسهیلات نداشتیم بلکه اتفاقا این بخش با کاهش تسهیلات هم روبرو بوده است، چرا که عمده تسهیلاتی که به بخش صنعت پرداخت شد تسهیلات تمهیدی بوده است؛ به این معنی که فردی تسهیلات دریافت کرده اما نتواسته آن را پرداخت کند و برای سال بعد هم تمدید شده و به حساب وام‌ها جدید رفته است و وام جدیدی به صنعت تزریق نشده است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکل اصلی بخش صنعت تنها نقدینگی نیست، تصریح کرد: مسئله اصلی که بخش صنعت با آن مواجه است رکود است و این رکود توسط فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها به وجود نیامده است بلکه سیاست‌های اجرایی و اقتصادی دولت است که تبدیل به رکود شده است.  

به گفته گلپایگانی، آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد که بخش صنعت سال گذشته ۲.۲ درصد رشد منفی داشته که مهترین دلیل آن رکود حاکم بر بازار و تولید است.  

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره رشد بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به بخش صنعت گفت: در واحدهای صنعتی قیمت تمام شده صنعتی وجود دارد اما در بخش کشاورزی قیمت تمام شده وجود ندارد، چرا که بخش کشاورزی از آب ارزان قیمت برای تولید برخوردار است.