۰ نفر

صادرات دام زنده بهانه گرانی گوشت

۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۶:۳۰
کد خبر: 138546
صادرات دام زنده بهانه گرانی گوشت

اگر افزایش قیمت مرغ و ماجرای گرانی و احتکار شکر پیش نمی‌آمد، گران شدن 5 تا 7‌هزارتومانی هر کیلو گوشت گوسفندی و گرانی 3 تا 5 هزارتومانی هر کیلو گوشت گوساله طی یک ماه اخیر بیشتر به چشم می‌آمد اما گرانی مرغ و شکر روی گرانی گوشت سایه انداخت؛ گرچه این سایه آنقدرها هم پررنگ نیست که مردم را نسبت به وضعیت بازار گوشت گله‌مند نکند.

گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد که مردم از نحوه تنظیم بازار گوشت شکایت دارند و خواستار توضیح مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستند. کارشناسان هم معتقدند کمبود در بازار صحت ندارد و آنچه موجب گرانی شده، در واقع گران فروشی و غفلت نهادهای نظارتی است.

گران فروشی گوشت در سایه انفعال سازمان‌های نظارتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، بازار گوشت در تابستان معمولا با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود و این موضوع امسال هم وجود دارد اما قیمت در قصابی‌ها به صورت غیرمنطقی بالا رفته و نهادهای نظارتی هم برخوردی نمی‌کنند.  محمد نامور‌اصغری، کارشناس بازار محصولات غذایی با بیان این مطلب  می‌گوید: عرضه دام‌های پرواربندی‌ها و دام‌های عشایر در تابستان بیشتر می‌شود و از طرفی مصرف گوشت به‌طور نسبی در تابستان کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل بازار با مازاد عرضه مواجه می‌شود و قاعدتا در چنین مواقعی قیمت باید میل به کاهش پیدا کند ولی می‌بینیم وضعیت برعکس شده و قیمت گوشت طی یک ماه اخیر روند صعودی دارد.

 این کارشناس با بیان اینکه نظارتی بر سود قصابی‌ها بابت فروش گوشت نیست، می‌افزاید: قصابی‌ها گوشت گوسفندی را در نقاط مختلف تهران از کیلویی 30 تا 33 هزارتومان می‌فروشند در حالی که همین گوشت با احتساب قیمت دام زنده که کیلویی 11 هزار و 500 تومان است، برای آنها حدود 22 هزارتومان تمام می‌شود و قیمت معقول و منطقی برای فروش آن هم حدود 27 هزارتومان است. یعنی در هر کیلو گوشت گوسفندی 3 تا 6 هزارتومان گران فروشی می‌شود بدون آنکه از سازمان حمایت یا تعزیرات صدایی در آید.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دام زنده نداریم، گفت: سالانه ۴۰ هزارتن گوشت مازاد وارد می‌شود و دام روی دست دامدار مانده است.

سیداحمد مقدسی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کمبود دام سبب افزایش قیمت گوشت در بازار شده است، اظهارداشت: چنین مساله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد. وی با بیان اینکه عده‌ای قصد دارند تولیدکنندگان  و صادرکنندگان را مقصر گرانی گوشت در بازار جلوه دهند، افزود: نکته جالب اینجاست که قیمت گوشت برای تولیدکننده گران نشده اما برای مصرف‌کننده افزایش یافته است. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: این افراد درحال زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بیشتر در بازار هستند که مباحث فوق را مطرح می‌کنند.

 مقدسی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر قیمت گوشت برای تولیدکنندگان ۱۰۰۰ تومان کاهش و برای مصرف‌کنندگان حدود ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم دام سنگین (گوساله زنده) برای تولید‌کننده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است درحالی که دامدار دام خود را به سختی با قیمت ۱۰ هزارتومان به فروش می‌‌رساند.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت دام خریداری شده از دامدار ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان باشد، نرخ گوشت برای مصرف‌کنندگان حداکثر باید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد درحالی‌که این عدد در حال حاضر بیش از ۳۵  هزارتومان است. مقدسی با اشاره به اینکه شرایط دام سبک نیز تفاوت چندانی با دام سنگین ندارد، افزود: درحال حاضر گوسفند روی دست عشایر مانده است و کسی گوشت را از دامداران خریداری

 نمی‌کند.

افزایش صادرات دام زنده با فعالیت افراد غیرمتخصص

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده نیز با اعلام اینکه صادرات دام زنده احتیاج به تخصص و مهارت دارد ، گفت: مدتی است که با رونق گرفتن صادرات دام، افرادی غیرمتخصص و وابسته به برخی سازمان‌ها برای این منظور اقدام کرده‌اند. منصور پوریان تصریح کرد: صادرکنندگان واقعی، با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، دام زنده را از مکان‌هایی تهیه می‌کنند که انباشتگی در آنها وجود دارد، اما افراد متفرقه این دام را از واسطه‌ها و بیشتر از اطراف کشتارگاه‌ها می‌خرند؛ یعنی همان گوشتی که قرار است وارد بازار داخل شود.

به گفته وی، به همین دلیل گوشت برای عرضه در قصابی‌ها کاهش یافته و همه تصور می‌کنند که این کمبود و به ازای آن  بالا رفتن قیمت، به خاطر صادرات است. در حالی که تجربه سال‌های ۸۹ و ۹۰ خلاف این را ثابت کرده و علت گرانی گوشت گوسفندی، چیزی جز ورود این افراد به بازار صادراتی نبود.