۰ نفر

ضرورت افزایش زمینه رقابت با بنادر منطقه و جهان

۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵
کد خبر: 138254
ضرورت افزایش زمینه رقابت با بنادر منطقه و جهان

وزیر راه و شهرسازی‌ در نشست مشترک با اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر حمایت از ارکان سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما عباس آخوندی اظهار کرد؛ درحال حاضر مسئله رقابت اصلی‌ترین مسئله ماست. چرا که با توجه به امکانات موجود در کشور باید در همه زمینه های خدمات، ایمنی، نحوه فرآیندها و در بحث مسافر، بار و لجستیک حرف اول را بزنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شود، بر حمایت از ارکان سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور تاکید کرد و خواستار ارتقای سطح دانش نیروی انسانی در این سازمان شد.

آخوندی با پرداختن به موضوع «انضباط مالی» به عنوان یکی از مباحث بسیار مهم در دولت، گفت: معمولا ایران در دوره پر پولی با بیشترین گرفتاری‌ها در خصوص بی‌انضباطی مالی مواجه بوده است به طوری که سازمان‌های پر پول نیز با این مشکلات دست به گریبان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه باید فکری برای انضباط مالی در سازمان‌ها داشته باشیم، افزود: اقدامات خوبی هم در دو سال گذشته در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با طرح «افزایش زمینه رقابت بنادر ایران با بنادر منطقه و جهان» تاکید کرد: همواره گفته‌ام در حوزه‌های دریا و هوا یک رقابت بین‌المللی حاکم است؛ از این رو باید واقعا بدانیم نحوه جنگ حرفه‌ای ما با بقیه چگونه است. این مسئله برای آینده ایران از هرچیز دیگری مهمتر است.

آخوندی با اشاره به آسیب های ناشی از ‌بی توجهی به فضای رقابتی اقتصاد در گذشته، تصریح کرد: مسئله رقابت اصلی ترین مسئله ماست. چرا که با توجه به امکانات موجود در کشور باید در همه زمینه ها چه در خدمات، ایمنی، نحوه فرایندها و چه در بحث مسافر، بار و لجستیک حرف اول را بزنیم.

به گفته وزیر راه و شهر سازی، اول شدن ایران در مباحث مطرح شده امکان پذیر است و فقط به اراده مصمم و روحیه جنگندگی نیاز دارد.

*هزینه های بالای آموزش ، مشکل دریانوردی در کشور

مهم ترین مشکل آموزش دریانوردان در کشور هزینه بالای آموزش، تربیت و تامین شرایط کارورزی دانشجویان در دریا است.

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آخرین گزارش شورای بین المللی دریانوردی بالتیک ( BIMCO)  در سال 2015 گفت: صنعت حمل و نقل بین المللی در دنیا با کمبود افسران دریانورد مواجه است و با بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشورها و رونق کشتیرانی این کمبود در حال افزایش است و کشورهایی مانند هند، فیلیپین و بنگلادش سعی در استفاده از این فرصت جهت ایجاد اشتغال و تامین دریانورد دارند.

علی اکبر مرزبان ؛ کاهش نیروی جوان و تک فرزندی در خانواده ها، مشکلات کارهای دریایی، مخاطرات دریایی مانند دزدی دریایی، عدم مزیت درآمد دریانوردی با سایر مشاغل، فقدان تمایل برخی از ملتها به شغل دریانوردی و عدم رونق فعالیت های دریایی در سال های اخیر را از جمله دلایل کاهش و کمبود دریانوردان در سطح دنیا بیان کرد.

وی در ادامه درباره وضع تربیت نیروی انسانی دریانورد در کشور افزود: برغم کمبود دریانورد در سطح دنیا خوشبختانه در ایران با تدابیر اندیشه شده کمبودی در سطح افسران پایه عرشه و موتور وجود ندارد و در سطح نیروهای پشتیبانی مانند ملوان عرشه و موتور با مازاد نیاز خطوط کشتیرانی مواجه هستیم و تنها در سمتهای افسران ارشد کمبودهایی وجود دارد که با ارتقای تدریجی افسران پایه، این کمبود نیز در حال رفع است.

وی با اشاره به فعالیت57 مرکز آموزش دریانوردی در سطح کشور اظهار داشت: این آموزشگاه ها سالانه دارای ظرفیت تربیت بیش از1500نفرافسربرای سفرهای نامحدود و 10هزاررنفردریانوردبرای سفرهای نزدیک به ساحل هستند و ضمن توانایی تامین نیروی انسانی موردنیاز کشور، قابلیت تامین دریانوردان در سطح دنیا را نیزدارند.

مرزبان تصریح کرد: برای آموزش و تربیت دریانوردان متناسب با رشد و نیاز صنعت حمل و نقل کشور برنامه ریزهای انجام شده است.

مدیرکل اموردریانوردان و سازمان های تخصصی بین المللی مهمترین مشکل آموزش دریانوردان را هزینه بالای آموزش، تربیت و تامین شرایط کارورزی دانشجویان در دریا ذکر کرد.

وی با اشاره به روش های کاهش هزینه و تسریع در آموزش و تربیت دریانوردان خاطر نشان کرد: کاهش زمان آموزش های دریانوردی یکی از روش های کاهش هزینه و تسریع در آموزش و تربیت دریانوردان است و از آنجایی که آموزش های دریانوردی کشور به صورت مستمر در حال نظارت و ممیزی است در صورت مشاهده هر گونه کاهش کیفیت دریانوردان، اقدام اصلاحی در خصوص تغییر فرآیند آموزش ها به عمل خواهد آمد.

مرزبان با بیان اینکه افسران دریانورد ایرانی از بهترین افسران در سطح دنیا هستند گفت: آموزش و تربیت دریانوردان در کشور تحت کنترل مستمر اداره کل امور دریانوردان و سازمانهای تخصصی بین لمللی است و با مدیریت افزایش ظرفیت حمل دانشجو در ناوگان ملی و رفع مشکل کارورزی دریایی، نیروی انسانی دریانورد کشور بیش از نیاز ناوگان ملی و با قابلیت صدور نیروی انسانی به صنعت حمل و نقل دنیا در حال فعالیت است.