۰ نفر

بازتوزیع کالای قاچاق ممنوع شد

۷ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۲
کد خبر: 137512
بازتوزیع کالای قاچاق ممنوع شد

آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از حجم و ارزش کالاهای مکشوفه در 3ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که ارزش کالاهای قاچاق شده در این مدت هزار میلیارد و 631 میلیون تومان بوده که این رقم 9 برابر کشفیات ستاد در 3ماه نخست سال 1394 (حدود 185میلیارد تومان) است.

 این آمار البته تنها مربوط به سه ماهه اول است و آمار کشفیات 210کانتینر قاچاق شناسایی شده اخیر جزو این آمار محاسبه نشده است. در مجموع نسبت وزنی و ارزش ریالی کشفیات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. برای مثال تنها در استان تهران بیش از 40 انبار کالای قاچاق در 3ماه اول امسال کشف و ضبط شده است. اعلام ارقام مربوط به رشد کشفیات قاچاق در شرایطی است که براساس آمار ارائه شده، میزان قاچاق کالا از 25میلیارد دلار در سال 92 به 19.8میلیارد دلار در سال 93 و به 15.5 میلیارد دلار در سال 94 کاهش پیدا کرده است و در همین راستا دولت انتظار دارد در سال 95 میزان قاچاق همچنان کاهش داشته باشد. از سوی دیگر ضریب نفوذ میزان کشفیات از یک درصد در سال 92 به 10درصد در سال 94 افزایش پیدا کرده است.

همچنین در راستای حمایت از تولید، معاون اول رییس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی مواد ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که به تصویب هیات وزیران رسیده است برای اجرا به ۱۵وزارتخانه و دستگاه ابلاغ کرد. به موجب آیین‌نامه اجرایی مواد ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این پس کالای قاچاق اجازه بازتوزیع به بازار را نداشته و باید معدوم شود. البته قانونگذار درباره برخی اقلام استثنایی نیز شروطی را اتخاذ کرده که بر مبنای آن کالای مورد نیاز نباید لطمه‌یی به تنظیم بازار همچنین تولید و تجارت قانونی وارد کند و تمامی استانداردهای کالای ورودی به کشور همچون پروانه بهداشت و قرنطینه را دریافت کرده باشد.

این آیین‌نامه از جهات مختلفی حائز اهمیت است چراکه یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که در سنوات گذشته به عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌شد، فروش کالای قاچاق مکشوفه بعد از شناسایی و محکومیت بود. در این آیین‌نامه در مورد اصطلاحات و معانی، نحوه فروش و اداره کالاهای قاچاق مکشوفه و وظایف سازمان‌های مرتبط با آن تصمیم‌گیری شده است. اجرای این آیین‌نامه زیرساخت‌های زیادی را طلب نمی‌کند زیرا بسترهای آن از گذشته فراهم شده و بدون مشکل 100درصد قابل اجرا خواهد بود و مهم‌ترین دستاورد این آیین‌نامه حمایت از تولید ملی و تجارت قانونی است.

 شیوه جدید رهگیری کالاهای قاچاق

در همین زمینه، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کشف هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در سه ‌ماهه نخست امسال در مورد نحوه شناسایی محموله‌های قاچاق گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرفیت قابل ملاحظه‌یی برای برخورد با قاچاق کالا دارد. روح این قانون کاملا جزایی و مجازاتی است و در آن یک فصل پیشگیری به کمک مجموعه‌یی از سامانه‌های الکترونیکی پیش‌بینی شده است؛ به نحوی ‌که با اجرای این سامانه‌های الکترونیکی گردش کالا و پول در کشور کاملا شفاف و قابل رهگیری می‌شود. فاز طراحی و پیاده‌سازی این سامانه‌ها درحال انجام است. به گفته قاسم خورشیدی ازجمله این سامانه‌ها، سامانه جامع امور گمرکی است که رفتار تمام فعالان اقتصادی را در مبادی ورودی کاملا شفاف و قابل رهگیری می‌کند. از طرفی مجموعه دستگاه‌های مرتبط با واردات کالا به سامانه جامع امور گمرکی وصل شده‌ و اطلاعات تجمعی این سامانه ظرفیت تقاطع‌گیری دستگاه‌های ضابط و ناظر برای کشف محموله‌های قاچاق را ایجاد کرده است.

 شناسایی 40 مظنون در بزرگ‌ترین پرونده

سخنگوی ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز درباره شناسایی بزرگ‌ترین محموله قاچاق 38سال اخیر در بندر شهید رجایی افزود: این محموله شامل 210کانتینر است که از طریق رهگیری اطلاعات ثبت شده در سامانه‌ جامع امور گمرکی و تقاطع‌گیری کشف شد. از نظر سندی قاچاق بودن این محموله ثابت  و بیشتر کالاهای مرتبط با این محموله قاچاق از گمرک خارج شده است. این محموله بزرگ قاچاق بدون طی تشریفات قانونی از گمرک خارج شده و مصداق بارز قاچاق محسوب می‌شوند. کل محموله کشف شده 10کانتینر بیشتر نیست و بقیه کانتینرها از گمرک خارج شده و در بازار توزیع شده‌اند. ارزش گمرکی مجموع این محموله 190میلیارد تومان اعلام شده است. خورشیدی با اشاره به شناسایی متهمان این پرونده افزود: افراد دستگیر شده اقرار به قاچاق کالا کرده‌اند. در این ارتباط بیش از 40 نفر مظنون وجود دارد و تاکنون 9 نفر دستگیر شده‌اند. در میان افراد دستگیر شده، افراد مسوول در مبادی ورودی کشور و برخی اعضای شرکت‌های طرف پیمان این دستگاه‌ها هم وجود دارند. پیگیری پرونده از طریق دستگاه‌های قضایی درحال انجام است.

 خیز دولت برای شناسایی دانه درشت‌ها

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور درباره برخورد با مصادیق کلان قاچاق و قاچاقچی‌های سابقه‌دار تصریح کرد: در شرایط کنونی یک عزم جدی بین مسوولان برای مبارزه با قاچاق کالا در سطح کلان ایجاد شده است. باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده شود؛ چراکه امکان دارد افراد سابقه‌دار دوباره مرتکب قاچاق کالا شوند اما اینکه یک دستگاه یا مسوولان یک دستگاه به شکل سازمان یافته در قاچاق کالا دست داشته باشند تاکنون مشاهده نشده است.

 تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق در سطح کلان

وی درباره همکاری با سایر ارگان‌های مربوطه برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با ضرورت مبارزه با قاچاق کلان، کمیته مبارزه با قاچاق سازمان یافته را با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی تشکیل داده است. تمام جهت‌گیری دستگاه‌های کاشف به سمت برخورد با قاچاق سازمان یافته و کلان هدایت شده است. موارد رصد شده قاچاق کالا در چند ماه اخیر سال 1395 موید این رویکرد در دستگاه‌های مرتبط است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه نیز گفت: یکی از مراحل اجرای طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه اجرای پایلوت طرح در اپراتورهای 3 گانه است. مقرر شده این تست برای 100گوشی تلفن همراه توسط اپراتورها صورت بگیرد. طبق برنامه زمان‌بندی مرحله آزمایشی طرح رجیستری حداکثر 2ماه زمان می‌برد و پس از شناسایی و رفع مشکلات اجرایی پروژه به صورت سراسری اجرا خواهد شد.