۰ نفر

عزم اپراتورهای تلفن‌همراه برای مبارزه با قاچاق

۵ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۰۷
کد خبر: 137213
 عزم اپراتورهای تلفن‌همراه برای مبارزه با قاچاق

با وجود آن‌که تا حدود زیادی موضوع پیگیری و رجیستری روشن شده اما هر روز بخش جدیدی در مورد کشف کالای قاچاق و پیگیری‌های مربوط به این کالاها مشخص می‌شود.

 این درحالی است که بسیاری از فروشندگان گوشی‌های همراه (به‌ویژه گوشی‌های اپل) گوشی‌های این برند خاص را از پشت ویترین جمع کرده‌اند و برخی از این واحدهای صنفی فروشنده نیز پلمب شده‌اند. البته دامنه این تغییرات و تلاطم‌ها به شهرهای دیگر به‌ویژه شهرهای بندری و مرزی نیز کشیده شده است. البته موضوع مهم‌تر این است که طرح کددارکردن گوشی‌های تلفن‌همراه باید با پیگیری و همکاری اپراتورهای تلفن‌همراه باشد که گویا این طرح از روز گذشته به اجرا درآمد و هر سه اپراتور داخلی (همراه اول، رایتل و ایرانسل) قرار است در این طرح شرکت کرده و گوشی‌های تلفن‌همراه را پیگیری و کددار کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ،  نکته بسیار قابل توجه در این مورد آن است که نخست براساس گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیاری از پیگیری‌ها و پلمب واحدهای صنفی بیشتر برای گوشی‌های قاچاق بوده نه یک برند خاص! دیگر آن‌که حتی اگر گوشی‌های موجود در بازار هم قاچاق باشند، باز هم مدت زمانی برای ثبت آنها وجود دارد و دیگر قرار نیست که یک برند خاص از بازار جمع شود تا خریدوفروش آن برای عده‌ای رانت و سود به حساب بیاید. درمجموع همه آنچه این روزها در بازار کالا و خدمات رخ می‌دهد، بیش از آن‌که به دنبال حذف یا تغییر مسیر یک یا چند کالای خاص باشد، بیشتر به دنبال شفافیت و بهبود اوضاع و پیگیری هر نوع کالای قاچاق است.

درهمین‌باره مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: قرار نیست تلفن‌های همراه برند «اپل» از سطح شهر جمع‌آوری شوند بلکه با اجرای طرح رجیستری، مشکلات مربوط به قاچاق دراین خصوص برطرف خواهد شد.

او درباره شائبه پیش‌آمده مبنی بر جمع‌آوری محصولات برند اپل به‌ویژه تلفن‌های همراه این شرکت اظهار کرد: به هیچ‌وجه بحث جمع‌آوری تلفن‌های همراه مطرح نبوده است. خوشبختانه تلفن‌همراه ازجمله کالاهایی است که نیاز به جمع‌آوری ندارد و طرح رجیسترینگ حاکی از این است که تلفن‌های رجیستر نشده امکان فعال‌سازی پیدا نخواهند کرد و نمی‌توان با قراردادن سیم‌کارت درون آن باعث فعال‌کردن آن شد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تلفن‌های همراهی که درگذشته وارد شده بودند و مورد استفاده قرار گرفتند، براساس سامانه موجود شناسایی شده و مشکلی در این راستا نخواهند داشت، اما تلفن‌های همراهی که قرار است در آینده یا درحال حاضر به بازار اضافه شوند، اگر تا قبل از اجرای طرح رجیسترینگ به مردم فروخته و عرضه شود، باز هم مشکلی نخواهد داشت، اما اگر این تلفن‌های همراه نگه داشته شده و پس از آغاز طرح رجیسترینگ به فروش برسند، باید با ارایه سند رسمیت واردات آنها ثابت شود.

خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌ترین دلایل ممانعت از ورود کالاهای قاچاق به کشور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان علاوه بر تولیدکنندگان است. از آنجایی که در مورد کالاهای قاچاق خدمات پس از فروش و اصالت کالاهای واردشده را نمی‌توان پیگیری کرد، بنابراین حقوق مصرف‌کنندگان در این بخش به شدت در معرض خطر و تهدید است.

خسروتاج همچنین در پاسخ به این‌که قرار است برندهای شرکت اپل و به‌ویژه تلفن‌همراه آن از مغازه‌های سطح شهر جمع‌آوری شده و از این به بعد در نمایندگی‌های ایجادشده آن به فروش برسد؛ تصریح کرد: خیر، در بحث نمایندگی آنچه ما به صورت قانونی موظف به انجام آن هستیم، این است که در کالاهای سرمایه‌ای باید مسأله خدمات پس از فروش  رعایت شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر اکثر فروشندگان تلفن‌همراه موضوع خدمات پس از فروش را مدنظر قرار می‌دهند، اما در برخی برندها خدمات پس از فروش وجود ندارد؛ بنابراین باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شرکت‌هایی که حاضرند خدمات پس از فروش ارایه کنند، را شناسایی کرده و به همان‌ها در این زمینه پیشنهادهای لازم  ارایه شود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که موضوع جمع‌آوری تلفن‌های همراه از مغازه‌های سطح شهر صحت ندارد، اضافه کرد: با طرح رجیسترینگ به هیچ‌وجه نیاز به جمع‌آوری تلفن‌های همراه آیفون از سطح شهر نداریم.

وی با بیان این‌که واردات رسمی را از این به بعد به سمت نمایندگی‌های رسمی سوق می‌دهیم، خاطرنشان کرد: واردات درکشور برای کالاهای سرمایه‌ای باید به شکل خدمات پس از فروش ارایه شود و این مسأله مربوط به واردات در داخل است تا نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش را به مشتریان عرضه کنند، درحال حاضر نیز تعداد عمده فروشندگان از این موضوع برخوردار هستند و از سایر افرادی که قصد دارند در زمینه فروش تلفن‌همراه گام بردارند، خواسته‌ایم که در راستای ارایه خدمات پس از فروش به مشتریان اقدام کنند.

اپراتورها برای رجیستری

خسروتاج درباره نحوه مبارزه با قاچاق تلفن‌همراه عنوان کرد: باید دراین خصوص از طریق طرح رجیسترینگ اقدام کنیم که این طرح نیازمند جمع‌آوری تلفن‌های همراه از سطح شهر نیست. درحال حاضر طرح پایلوت مدنظر قرار گرفته و طراحی شده است و اگر طرح پایلوت مثبت باشد، این موضوع در کل کشور مدنظر قرار خواهد گرفت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره‌ این‌که گفته می‌شود قرار نیست از این به بعد برندهای مختلف تلفن‌همراه توسط فروشندگان مختلف به دست مشتری برسد و این قضیه قرار است توسط نمایندگی‌ها انجام شود، نیز گفت: چنین مسأله‌ای مطرح نیست و مغازه‌داران می‌توانند برندهای مختلف را به دست مشتریان برسانند؛ هرچند باز هم تأکید می‌کنم در بحث واردات قصد داریم مسیر را به سمت نمایندگی‌های رسمی سوق دهیم.

این درحالی است که ستاد قاچاق کالا و ارز نیز عنوان کرده که رجیستری تلفن‌همراه در اپراتورها نیز پیگیری می‌شود.

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اعلام جزییات آغاز آزمایشی «رجیستری» گوشی موبایل گفت: ایرانسل طرح رجیستری را دیروز برای ١٠٠ شماره از کارمندان خود اجرا کرد و امروز و فردا هم رایتل و «همراه اول» برای ١٠٠ شماره اجرا می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نخستین مراحل اجرای رجیستری گوشی موبایل از آذرماه ‌سال گذشته آغاز شده و اجرای پایلوت این طرح از روز گذشته برای یکی از اپراتورها اعمال شده است. در اجرای پایلوت تعداد ١٠٠ گوشی متعلق به کارمندان اپراتور زیر بار خواهد رفت.

خورشیدی گفت: روز گذشته اپراتور ایرانسل رجیستری را برای تعداد ١٠٠ شماره اجرا کرد. امروز رایتل ١٠٠ شماره و فردا همراه اول برای ١٠٠ شماره رجیستری را اجرا می‌کند. مدت اجرای پایلوت حدود ٢ماه خواهد بود و سپس به صورت کامل زیربار خواهد رفت.