۰ نفر

لزوم افزایش رایزنان بازرگانی در عراق

ناهماهنگی در روابط اقتصادی ایران و عراق

۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۳
کد خبر: 136653
ناهماهنگی در روابط اقتصادی ایران و عراق

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: تعاملات سیاسی میان کشور ما و عراق بسیار نزدیک است و دیدگاه‌های سیاسی همراه و هماهنگی میان دو کشور وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم این هماهنگی را در زمینه روابط اقتصادی ایجاد کنیم.

کیوان کاشفی در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق که امروز، ۳۱ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: لوکوموتیو تجارت ما با کشور عراق گم شده است و باید با ایجاد یک وحدت رویه میان تصمیم‌گیران که در روابط اقتصادی دو کشور مؤثر هستند این تجارت را توسعه داد و به صورت یکپارچه در این حوزه تصمیم‌گیری کرد تا مشکلات کاهش پیدا کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: باید یک مرکزیت و محوریت میان دو کشور به وجود آید تا هماهنگی و همراهی به منظور صادارت بیشتر ایجاد شود و هر دو کشور بتوانند با مشکلات کمتری به تجارت بپردازند.

کاشفی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم اتاق مشترک ایران و عراق بر روی سه مشکل اصلی شامل نبود سیستم بانکی، استاندارد محصولات صادراتی و عدم حمل یکسره کالا است تمرکز کند تا با حل این ۳ مشکل شاهد توسعه اقتصادی و حل مشکلات دو کشور باشیم.

وی گفت: اکنون فرصتی است که رفت و آمدها میان ایران و عراق در زمینه اقتصادی ارتقا یابد تا هماهنگی مناسبی میان دو کشور به وجود آید و شاهد توسعه روابط اقتصادی و صادرات باشیم.

کاشفی با بیان این‌که بازوی اجرایی اتاق ایران در عراق، اتاق مشترک ایران و عراق است، عنوان کرد: این اتاق باید با ایجاد هماهنگی بیشتر میان دو کشور شرایط را به گونه‌ای رقم بزند تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار عراق که برای ما بسیار مهم است را از آن خود کنیم.

وی گفت: باید صادارت هدف توسعه استان‌ها قرار بگیرد و همه دستگاه‌ها موظف شوند تا در این راه کمک کنند و هیچگونه مانعی برای صادرکنندگان در استان‌ها، بخصوص استان‌های مرزی به وجود نیاید.

کاشفی عنوان کرد: در بخش مشکلات خارجی، رایزن‌های بازرگانی ایران در کشور عراق باید خیلی فعال‌تر عمل کنند و به رایزن‌های بیشتری در این زمینه در بازار عراق نیاز داریم.

وی با اشاره به این‌که بخش خصوصی باید در کشور عراق قوی‌تر از گذشته عمل کند، عنوان کرد: صدور خدمات فنی مهندسی به کشور عراق بسیار مهم است و یک زنجیره ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث رونق کارخانه‌های فراوانی در کشور و ایجاد اشتغال شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در بازارهای سوریه نیز سهمی را به خود اختصاص دهیم و نیازهای هر دو کشور را تامین کنیم.

کاشفی ادامه داد: تعرفه‌های جدیدی در صادرات به کشور عراق وضع می‌شود که مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است و باید از مسئولین عراقی درخواست کنیم تا به صورت سلیقه‌ای عمل نکنند و قوانین را سلیقه‌ای اعمال نکنند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: این استان حدود ۳ میلیارد دلار صادارت به کشور عراق انجام داده که ۱.۴ میلیارد دلار آن مربوط به تولیدات داخل استان بوده است.