۰ نفر

Xbox بخرم یا ps4؟

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 327436
Xbox بخرم یا ps4؟

قصد خرید کنسول بازی دارید یا آن را به تازگی خریده اید؟ از خرید خود راضی هستید یا پس از چند بار بازی کردن پشیمان شده اید که چرا آن یکی مدل را اتتخاب نکردم؟ به هنگام خرید کنسول بازی به چه نکاتی دقت کرده اید؟ از قبل انتخاب تعیین شده ای برای خرید داشته اید یا در هنگام خرید تصمیم خود را گرفته اید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، قیمت کنسول های بازی در ماههای اخیر همچون بسیاری از لوازم دیجیتال سیر صعودی داشته است. از همین رو بر آن شدیم تا راهنمای خرید جامعی برای کنسول های بازی در دخل و خرج ارائه کنیم تا خریداران با اطلاعات کافی برای خرید کنسول ها تصمیم بگیرند. اگر برای رسیدن به پاسخ این سوال که کدام کنسول بهترین کنسول بازی است؟ مطالعه این مقاله را آغاز کرده اید، باید همین اول کار گوشزد کنیم جواب روشنی برای این موضوع وجود ندارد. آنچه در این مقاله به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک می کند، بررسی و مقایسه میان کنسول هاست. در نهایت این شما هستید که با توجه به علاقه و ویژگی های موردنظر خود دست به انتخاب می زنید.

پلتفرم های نسل هشتم عبارتند از:

1- پلی استیشن فور

2 - ایکس باکس وان

3- نینتندو سوئیچ

معمولا سخت ترین تصمیم انتخاب میان xbox و ps4 است. هر کدام از این پلتفرم های نسل هشتم طرفداران بی شماری در سراسر دنیا دارند. اما بر سر این دو راهی حرکت به کدام سمت درست است. مهندس معین رضایی  مدیر فنی unbound game studio در این باره می گوید: اگر بخواهیم از لحاظ سخت افزاری میان انواع مختلف ps4 و xbox مقایسه انجام دهیم باید بگوییم تفاوت چندانی میان این دو نیست. شاید بتوان گفت مقداری ps4  در این زمینه قوی تر است که باز هم تفاوت چندان مهمی نیست.

اما آنچه که میان بالاخص مشتریان خارجی در انتخاب میان این دو پلتفرم حائز اهمیت است، ارائه بازی های اختصاصی هر کدام از آن ها در استور است. علی رغم اینکه xbox دارای بازی های پرطرفداری در سراسر دنیاست، شرکت سونی با دارابودن استودیوهای بازی ساز بسیار قوی قابلیت ارائه بازی هایی خاص را دارد و به همین دلیل حداقل تا الان اقبال عمومی به بازی های ps4 بیشتر بوده است.

تفاوت بعدی میان این دو پلتفرم، وسایل جانبی کنسول های آن است. پیش از این علت روی آوردن اکثر گیمرها به xbox را می توان وجود سنسور حرکتی کینکت دانست. کینکت دستگاهی ست که با آن می توانستید مقابل تلویزیون بایستید و بازی های حرکتی انجام دهید، اما مایکروسافت در نسخه های جدید تولید کینکت را متوقف کرده است. سونی نیز تلاش کرده است تکنولوژی جدیدی در کنترلرهای حسی به بازار ارائه دهد که مشابه کینکت است این تکنولوژی playstation move نام دارد، اما حقیقت این است که با کینکت قابل مقایسه نیست و به پای آن نمی رسد. البته مایکروسافت تلاش دارد تکنولوژی ریالیتی جدید به نام hololens را جایگزین کینکت کند که این هدست واقعیت مجازی می تواند توجه بسیاری از گیمرها را به xbox  معطوف کند. این در حالی ست که سونی هم عینک واقعیت مجازی به نام headset play station vr تولید کرده است که به وسیله آن می توان بسیاری از بازی هایی که روی آنها تکنولوژی VR پیاده شده را بازی کرد و به نظر می رسد نسبت به hololens  به صرفه تر می باشد، البته مایکروسافت در حال تست hololens است.

انتخاب میان کنسول ها در ایران می تواند معیارهای دیگری غیر از موارد فوق داشته باشد. در ایران از آنجایی که ما عادت داریم بازی ها را ارزان بخریم یا به صورت رایگان دانلود کنیم، کنسولی بهتر است که بتوانیم بازی های ارزانتری از آن دریافت کنیم. در همین راستا در PS4   قابلیتی وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که اگر بر روی اکانتی یک بازی نصب کردید بتوانید بر روی دستگاه دیگرتان هم آن بازی را داشته باشید.

نینتندو سوئیچ چگونه کنسولی است؟

نینتندو کنسولی خاص است که به لحاظ سخت افزاری مطمئنا از دو کنسول ps4  و  xbox ضعیف تر است اما بزرگترین مزیت آن را می توان قابل حمل بودن این کنسول دانست. شما می توانید این کنسول را بر روی تلویزیون خانه استفاده کنید در عین حال می توانید آن را به صورت پرتابل با خود حمل کنید. از آنجایی که این کنسول، کنسولی خانوادگی و گروهی محسوب می شود می توانید آن را به مهمانی ها و مسافرت ببرید و لحظات خوبی را با آن در کنار فامیل و دوستان خود تجربه کنید. نینتندو سوئیچ با اینکه بازی های محدودی را دارد و اکثر بازی های کنسول های دیگر را ران نمی کند اما خود دارای بازی های خاص و موفقی است که خاطره انگیزترین آن را می توان سوپر ماریو دانست. بازی legend of zelda امسال از سوی بسیاری از سایت های تخصصی گیم نمره 100 از 100 گرفته است. به عنوان مثال سایت تخصصی گیم IGN نمره 100 به این بازی داده است.

آیا این گفته صحیح است: با نینیتندو کودکان شما از خشونت گیم ها در امان خواهند بود؟

می توان نینتندو switch  را کنسولی دوست داشتنی و مورد علاقه خانواده ها، کودکان و نوجوانان خواند. نینتندو معمولا عاری از بازی های خشونت بار و مبتذل است. بازی های معروفی مانند سوپرماریو و سری پوکمن می توانند بر این موضوع صحت کنند. معین رضایی در پاسخ به این سوال می گوید: در نهایت این خانواده ها هستند که نباید از نظارت بر کودکان و نوجوانان خود غافل بمانند.  ESRB در دنیا به بازی ها، رنک سنی می دهد بر اساس نمره رنک خاواده ها می توانند با توجه به سن کودک خود تصمیم بگیرند کدام بازی برای فرزند آنها مناسب است. فروشگاه های گیم در کشورهای خارجی نیز از فروش بازی به کودکانی که سن آنها با رنک بازی درخواستی او منطبق نیست خودداری می کنند. در ایران نیز علاوه بر اقدامات مناسبی که ESRA (نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها) انجام می دهد، برخی خانواد ها از نظارت و تهیه بازی ها با توجه به رنک غافل مانده و خشونت آمیز بودن گیم ها را به کنسول ها و بازی ها نسبت می دهند.