۰ نفر

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان را می‌شناسید؟

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 321365
محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان را می‌شناسید؟

هر روز بر تعداد کاربران اینترنت در جهان افزوده می‌شود و با تلاش کمپانی‌های بزرگ و غول‌های فناوری برای رساندن اینترنت به دورافتاده‌ترین نقاط جهان، حالا دیگر در سراسر جهان بیش از 4میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و به بیان دیگر نیمی از جمعیت جهان، آنلاین هستند. ازسوی دیگر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روندی رو به رشد دارد تا آنجا که این تعداد امروزه از مرز سه میلیارد نفر گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با توجه به این موضوع مؤسسات پژوهشی مختلف هرسال با مطالعه و بررسی وضعیت اینترنت، کاربران تلفن همراه و... یک گزارش مفصل ارائه می‌دهند. یکی از این مؤسسات، We Are Social، یک مؤسسه بریتانیایی است که از سال 2008 آغاز به کار کرده است.

آفریقا، عامل تحول دنیای دیجیتال

اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت کاربران اینترنت در جهان داشته باشیم بهترین مرجع، آخرین گزارش مؤسسه پژوهشی We Are Social است. این مؤسسه در زمینه ضریب نفوذ اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی و... در گوشه و کنار جهان تحقیقاتی جامع و قابل استناد دارد. طبق گزارش این مؤسسه، 2017 برای دنیای دیجیتال سالی سرشار از تحول بوده است چراکه تعداد زیادی از کاربران، در این سال به جرگه جمعیت آنلاین جهان پیوسته‌اند که البته در این میان کشورهای درحال توسعه از جمله آفریقا نقش اساسی ایفا می‌کنند. همچنین در این گزارش مشخص شده است که آفریقا بیشترین نرخ سرعت را در افزایش تعداد کاربران اینترنت در جهان دارد و در این شاخص، سالانه رشد 20درصدی نشان می‌دهد و می‌توان آن را به‌عنوان عامل تحول دنیای دیجیتال معرفی کرد.

در این گزارش به تعداد کاربران تلفن همراه نیز اشاره و عنوان شده است دوسوم مردم جهان اکنون تلفن همراه در اختیار دارند که بخش عمده آن نیز تلفن هوشمند است. همچنین باید گفت که 200میلیون نفر در سال 2017 برای نخستین بار به تلفن هوشمند دسترسی پیدا کردند که خود رقم مناسبی است.

با افزایش جمعیت آنلاین، همچنین شاهد رشد تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف در جهان هستیم. آمار این مؤسسه پژوهشی نشان می‌دهد که اکنون تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در جهان با افزایش 13درصدی به 3.2 میلیارد نفر رسیده است که این رقم 43درصد از کل جمعیت جهان را در بر می‌گیرد. افزایش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی شاید بی‌ارتباط با افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند نباشد. تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند با رشد سالانه 4درصدی به 5میلیارد و 135میلیون نفر رسیده و حالا دیگر 9کاربر از هر 10نفر از طریق تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ به پلتفرم و شبکه اجتماعی مورد علاقه خود دسترسی دارند هرچند همچنان تلفن‌های هوشمند در جایگاه نخست قرار دارند.

پیام رسان‌های محبوب جهان

با توجه به جمعیت حدودی 3.2میلیاردی کاربران شبکه‌های اجتماعی، کدام یک از این پیام رسان‌ها در جهان محبوب‌تر هستند؟ اگر بخواهیم به پهنه جغرافیایی نگاهی بیندازیم باید گفت که در کل، واتس اپ یکی از محبوب ترین‌های دنیای شبکه‌های اجتماعی در جهان محسوب می‌شود، چرا که در 128کشور جهان بیشترین محبوبیت را دارد در حالی که این رقم برای فیس‌بوک مسنجر به 72 کشور می‌رسد. البته با وجود این، وقتی نوبت به تعداد کاربران واتس اپ در کل جهان می‌رسد، این شبکه اجتماعی از فیس‌بوک مسنجر عقب‌تر است.

طبق اطلاعات و نمودار ارائه شده، فیس‌بوک با 2میلیارد و 234میلیون کاربر، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان محسوب می‌شود و واتس اپ با یک میلیارد و 500کاربر فعال ماهانه، در رتبه سوم پیام رسان‌های پرطرفدار جای گرفته است.

دومین پیام رسان پرطرفدار در جهان یوتیوب با یک میلیارد و 900میلیون کاربر فعال ماهانه است. از آمار شگفت انگیز این پیام رسان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در هر دقیقه 300 ساعت ویدئو در جهان آپلود می‌شود و مردم جهان روزانه 150میلیون ساعت ویدئوهای یوتیوب را می‌بینند. همچنین 62درصد کاربران این شبکه اجتماعی مرد بوده و 80درصد کاربران از خارج از امریکا آمده‌اند.

واتس اپ در رتبه سوم و فیس‌بوک مسنجر با یک میلیارد و 300میلیون کاربر در رتبه چهارم قرار گرفته است. پس از آن، «وی چت» و اینستاگرام به ترتیب با 980 و 813میلیون کاربر جهانی قرار گرفته‌اند. گفتنی است که تامبلر هم 794میلیون کاربر دارد و شبکه‌های اجتماعی QQ با 783میلیون و Qzone با 563میلیون کاربر فعال در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

طبق این گزارش، در رده‌های پایین‌تر لیست نیز نام ردیت با 330میلیون کاربر دیده می‌شود. توئیتر، اسکایپ و لینکدین نیز به ترتیب با 330میلیون کاربر، 300میلیون کاربر و 260 میلیون کاربر در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. همچنین این آمار نشان می‌دهد که وایبر، اسنپ چت، لاین و پینترست به ترتیب با 260میلیون، 255میلیون، 203میلیون و 200میلیون در رده‌های پایینی این لیست قرار دارند. البته تلگرام نیز در جهان 200میلیون کاربر دارد. البته انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری میلادی این آمارها تغییراتی داشته باشند که در گزارش سال آینده این مؤسسه نمایش داده خواهد شد.

نقشه جهانی پیام رسان‌ها

مؤسسه پژوهشی We Are Social در گزارش خود یک نقشه از جهان تهیه کرده تا میزان محبوبیت شبکه‌های اجتماعی را در کشورهای مختلف نشان دهد. در این نقشه مناطق و کشورها را با رنگ‌های مختلف مشخص کرده و نشان داده است که واتس اپ در 128کشور جهان از محبوبیت برخوردار است و این رقم برای فیس‌بوک مسنجر به 72 کشور می‌رسد. طبق این گزارش که در قالب یک نقشه رنگی به نمایش درآمده، وایبر نیز یک شبکه اجتماعی است که در 10 کشور جهان محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و میزان محبوبیت هریک از شبکه‌های اجتماعی «وی چت»، لاین و تلگرام در سه کشور جهان بسیار بالاست. پیام رسان ایمو هم در 3کشور جهان در صدر محبوب‌ها قرار دارد و هریک از شبکه‌های اجتماعی «کاکائوتاک»، هنگ آوت و اندروید مسنجر نیز تنها در یک کشور در صدر پرطرفدارها جای گرفته‌اند. همچنین در این گزارش عنوان شده است که از وضعیت شبکه‌های اجتماعی در 14 کشور جهان اطلاع دقیقی در دست نیست.

جاذبه فیس‌بوک برای آسیایی‌ها

با توجه به رسوایی‌های متعدد برای فیس‌بوک و ماجرای سرقت اطلاعات و داده‌های کاربران، بسیاری متعجب هستند که چرا این شبکه اجتماعی ریزش بالایی نداشته است. البته برخی هم در مقابل، معتقدند اگر این اتفاقات نمی‌افتاد تعداد کاربران فیس‌بوک بسیار بیشتر از حالا بود. گفتنی است که سلبریتی‌ها در ماجرای کمبریج آنالیتیکا و سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران، هشتگ‌ها و تبلیغات متعددی به راه انداختند و خواستار خروج کاربران از این پلتفرم و حذف اکانت شدند.

 به هرحال فیس‌بوک از همه این گذرگاه‌های پردردسر عبور کرده و حالا در جایگاهی مناسب قرار دارد اما این شبکه اجتماعی در کدام منطقه زمین طرفداران بیشتری دارد؟ در پاسخ باید گفت که آسیا فعال‌ترین منطقه از نظر تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در جهان محسوب می‌شود به گونه‌ای که این پلتفرم در هندوستان 251میلیون کاربر و در اندونزی 131میلیون کاربر دارد. ژاپن با 71میلیون کاربر سومین کشور آسیایی پذیرای فیس‌بوک محسوب می‌شود که البته بیشتر این کاربران، جوان نیستند. این درحالی است که جوانان ژاپنی بیشتر به اینستاگرام و توئیتر روی خوش نشان می‌دهند. فیلیپین با 62میلیون کاربر چهارمین کشور آسیایی فیس بوکی به شمار می‌رود و ویتنام و تایلند در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. پس از این کشورها هم تعداد کاربران فیس‌بوک به ترتیب در کشورهای پاکستان و بنگلادش با 32 و 28میلیون نسبتاً بالاست. مالزی، میانمار و همچنین نپال به‌عنوان یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته در جنوب آسیا در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. همچنین گفتنی است که کامبوج با 6.3میلیون و سریلانکا با 5.5میلیون کاربر فیس‌بوک در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

دوستداران واتس‌اپ

کاربران در چه کشورهایی به واتس اپ علاقه دارند؟ در پاسخ باید گفت که تقریباً 50درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی در هندوستان، واتس‌اپ را بر گوشی خود نصب کرده و از آن استفاده می‌کنند. واتس‌اپ در برزیل نیز بسیار محبوب است و از هر 10 کاربر شبکه اجتماعی در این کشور، یک نفر از واتس اپ استفاده می‌کند. آلمان سومین کشور طرفدار واتس‌اپ محسوب می‌شود و در این کشور از هر 10 کاربر، 7 نفر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. طبق مطالعات مؤسسه پژوهشی We Are Social اندونزی، اندونزی از نظر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در جایگاه چهارم قرار گرفته و از هر 10 نفر 4نفر کاربر واتس اپ هستند. روسیه هم از نظر این شاخص در ردیف پنجم جای دارد و طبق این گزارش، از هر 10 کاربر، چهار نفر عضو واتس اپ هستند. گفتنی است ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، هلند و اوکراین از نظر این شاخص، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.