۰ نفر

۵فناوری احتمالی در گوشی‌های سال۲۰۱۹ کدامند؟

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۹
کد خبر: 318405
۵فناوری احتمالی در گوشی‌های سال۲۰۱۹ کدامند؟

به نظر می‌رسد بازار رقابت در گوشی‌های هوشمند اکنون داغ‌تر از هر زمان دیگری است و غول‌های فناوری در سراسر جهان به دنبال اجرایی کردن نوآوری‌های جدید در این محصول تجاری هستند که حالا دیگر به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده است.

به گزارش گیزمگ، یک سال است که گوشی‌های پرچمدار و پرطرفدار از برترین برندهای دنیا فناوری "ناچ"(notch) را در خود می‌بینند، اما چیزی تا پایان سال ۲۰۱۸ نمانده و همگان منتظر مواجهه با نوآوری‌های جدید در سال ۲۰۱۹ هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مظنونین همیشگی، گوشی‌های پرچمداری هستند که هر ساله توسط کمپانی‌های مختلف این عرصه معرفی و عرضه می‌شوند.

۱. گوشی‌های ۵G

در حالی که ممکن است شما در تلاش برای دستیابی به سرعت 4G یا LTE باشید، 5G در حال آمدن است. در حالی که زیرساخت شبکه 5G هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، سازندگان تلفن همراه با جدیت قصد استفاده از آن در پرچمداران ۲۰۱۹ خود را دارند.

حتی اگر نتوان طی ۱۲ ماه آینده یک سیگنال هم از 5G دریافت کرد، دیدن این برچسب روی جعبه گوشی‌های هوشمند جدید به این معنی است که این دستگاه، آینده را تضمین خواهد کرد. بنابراین تولیدکنندگان مشتاق هستند که محصولات خود را به فناوری 5G مجهز کنند.

در واقع، اکثر اسم‌های بزرگ مانند وان‌پلاس، سامسونگ، سونی و هوآوی تایید کرده‌اند که فناوری 5G را در سال ۲۰۱۹ معرفی خواهند کرد. اپل و گوگل هنوز چنین چیزی را اعلام نکرده‌اند، اما بعید نیست که به زودی به این صف بپیوندند.

زمانی که گوشی‌ها به این فناوری مجهز باشند و زیرساخت‌ها نیز مهیا باشد، سرعت بارگیری و بارگذاری(دانلود و آپلود) شاید حتی تا صدها برابر سریع‌تر خواهد شد، همچنین ظرفیت بیشتری در شبکه ایجاد می‌کند. بنابراین وقتی در یک محل شلوغ مانند یک استادیوم ورزشی هستید، آنتن و شبکه با قطعی مواجه نمی‌شوند.

۲. گوشی‌های قابل انعطاف

گوشی‌های قابل انعطاف در سال ۲۰۱۹ به طور قطع و احتمالا با قیمت بالا عرضه خواهند شد و توسعه پیدا خواهند کرد.

هفته گذشته سامسونگ یک نمونه اولیه از چنین تلفنی را به نمایش گذاشت.

سامسونگ تنها نخواهد بود، چرا که "ریچارد یو" مدیرعامل شرکت هوآوی در مراسم معرفی گوشی Mate 20 گفت که این شرکت همچنین بر روی یک تلفن قابل انعطاف و انتشار آن در طول سال ۲۰۱۹ متمرکز شده است.

در حالی که ال‌جی هنوز رسما اعلام نکرده است، اما اختراعاتی که به تازگی ثبت کرده، نشان می‌دهد که این شرکت هم در حال کار بر روی همین تکنولوژی است.

واضح است که مزیت اصلی این تکنولوژی، یک صفحه نمایش بزرگ و تجربه همزمان گوشی و تبلت است.

البته در مورد دو صفحه نمایش با لولایی در وسط صحبت نمی‌کنیم، بلکه صحبت از صفحه نمایشی یکپارچه است که واقعا خم می‌شود.

احتمالا نمونه اولیه این گوشی‌ها را در نمایشگاه جهانی CES 2019 در ماه ژانویه شاهد خواهیم بود. بنابراین برای این تلفن‌ها آماده باشید، چرا که به احتمال قریب به یقین گرانقیمت خواهند بود.

۳. تکامل ناچ

ظاهر صفحه نمایش چیزی نبود که سازندگان تلفن قبل از اینکه آیفون X در سال ۲۰۱۷ معرفی شود، مورد توجه قرار بگیرد، اما اکنون همه در حال تقلید از اپل هستند.

مطمئنا این فناوری ضروری بود، زیرا تولیدکنندگان تلفن همراه برای هرچه کمتر کردن حاشیه صفحه نمایش به آن نیاز داشتند. حسگرهای اثر انگشت را می‌توان به پشت تلفن منتقل کرد یا با فناوری تشخیص چهره جایگزین کرد، اما هنگامی که کار به دوربین‌های جلو می‌رسد، باید چاره‌ای اندیشید.

گوشی‌هایی نظیر وان‌پلاس 6T ناچ را به اندازه‌ای کاهش داده‌اند که تقریبا دیگر به چشم نمی‌آید و اگر آخرین تیزر هوآوی یا خبر ما در مورد اولین دوربین تعبیه‌شده زیر صفحه نمایش را دیده باشید، به‌زودی اولین گوشی هوشمند که تنها دارای یک حفره دایره‌ای برای تعبیه دوربین آن هم در زیر صحه نمایش است، معرفی خواهد شد.

انتظار می‌رود سازندگان گوشی در طول سال ۲۰۱۹ به آزمایش انواع و موقعیت‌های جاگذاری مختلفی از ناچ بپردازند.

در واقع، سال آینده ممکن است آخرین سال برای ناچ باشد، چرا که تولیدکنندگان در حال حاضر در حال کار کردن در مورد چگونگی جاسازی حسگرهای اثر انگشت در زیر صفحه نمایش هستند و احتمالا چیزی تا انتقال دوربین و دیگر حسگرها به زیر صفحه نمایش نمانده است.

۴. لنزهای دوربین بیشتر

با پیشرفت بی‌رویه گوشی‌های هوشمند در سال گذشته، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان به ایده تعدد لنزهای دوربین به عنوان یک جهش بزرگ فکر می‌کنند.

ابتدا دوربین دوگانه آمد، سپس دوربین سه‌گانه و چهارگانه به بازار آمد و سال بعد حتی می‌توانیم انتظار فراتر از آنها را داشته باشیم. از همین حالا مشخص شده است که نوکیا در حال کار برای معرفی دوربین پنج‌گانه در گوشی خود است و دیروز نیز خبری از ال‌جی شنیده شد که می‌خواهد یک گوشی با ۱۶ دوربین روانه بازار کند.

البته ما در این قسمت بیشتر با شایعات و گمانه‌زنی‌ها به جای واقعیت مواجه هستیم. اما در کل به نظر می‌رسد سازندگان گوشی می‌خواهند آنقدر لنز به پشت گوشی‌ها اضافه کنند که دیگر چیزی به جز لنز در پشت آنها دیده نشود!

اما همه این لنزهای اضافی به چه دردی می‌خورند؟ در واقع آنها به دلیل فقدان عمق فیزیکی در تکنولوژی دوربین گوشی‌های هوشمند، اضافه کردن ویژگی‌هایی مانند زوم اپتیکال، صاف کردن پس‌زمینه، فناوری ضد لرزش و بازسازیHDR بهتر با ترکیب داده‌ها از چندین لنز به جای فقط یک یا دو لنز به کار گرفته می‌شوند.

در این میان شرکت‌هایی نظیر گوگل نیز هستند که ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چندین لنز، از نرم افزارهای پردازش تصویر پیشرفته در گوشی‌های خود استفاده کنند.

دوربین هشت‌گانه پرچمدار بعدی ال‌جی، با گرفتن یک مجموعه عکس از زوایای مختلف، احتمالا قادر به تولید انواع تصاویر سه‌بعدی و تصاویر متحرک چشمگیر خواهد بود.

در مجموع دوربین‌های گوشی‌های سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به طور قابل توجهی پیشرفت خواهند داشت.

۵. توسعه هوش مصنوعی

اگر شما توجه دقیقی به گوشی‌های معرفی شده در سال ۲۰۱۸ داشته باشید، این امر به هیچ وجه جای تعجب ندارد، چرا که هوش مصنوعی در حال حاضر نقش مهمی در گوشی‌های پرچمدار بازی می‌کند.

همین طور که سال ۲۰۱۹ را سپری کنیم، انتظار می‌رود که این نقش بزرگتر و بزرگتر شود. گوشی‌های برتر سال ۲۰۱۹ قادر خواهند بود بدون کمک شما بیشترین بازدهی را داشته باشند و کارهای مختلفی انجام دهند.

اغلب تراشه‌های پردازنده تلفن‌های پیشرفته اکنون دارای مولفه‌های اختصاصی برای محاسبات هوش مصنوعی هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند وظایفی را که مخصوص یادگیری ماشین است،‌ انجام دهند.

برای مثال قادر به تشخیص سگ یا گربه در یک عکس هستند یا می‌توانند صدای کابر را از دیگران تمیز دهند. این به نوبه خود به این معنی است که لازم نیست تلفن شما، این نوع کارهای تشخیصی را از فضای ابری بارگیری کند، بنابراین شما سریع‌تر نتایج مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد و دستگاه فورا پاسخ می‌دهد.

با این فناوری می‌توان عکس‌های واقعیت افزوده را با دوربین گوشی گرفت.

مطمئنا تعداد زیادی پیشرفت در قسمت نرم‌افزاری وجود خواهد داشت، زیرا دستیار هوشمند گوگل، سیری، بیکسبی و دیگر دستیارهای هوشمند، هوشمندتر خواهند شد.