۰ نفر

در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران چه گذشت؟

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۲۰
کد خبر: 314655
در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران چه گذشت؟

چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران صبح امروز در بوستان گفتگو تهران با حضور دبیر شورای عالی مجازی، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس و مدیران و و سفرا و نمایندگان ایرانی و خارج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمد بیات، مدیرعامل مرکز فابا در خصوص راهبرد پیش‌بینی شده برای این نمایشگاه گفت:  ایران باید به مرکز ثقل ITE منطقه تبدیل شود و تمرکز ما هم باید به بخش خصوصی باشد.

وی با اشاره به اینکه سیاستمداران و دولتمردان باید به کار اصلی خود یعنی سیاست‌گذاری بپردازند، گفت: آویزان شدن به بخش دولتی ما را به هدف نخواهد رساند.

بیات با اشاره به اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی در چنین سالی یک ریسک بزرگ است زیرا با تحریم‌های ترامپ شرکت‌های ما در خطر هستند، تاکید کرد:نمایشگاه تراکنش ایران هم عرض نمایشگاه‌های دیگری که توسط بانک مرکزی برگزار می‌شود نیست.

کواکبیان:برخی شفافیت را دوست ندارند

مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس نیز در مراسم افتتاحیه، نمایشگاه ITE را واجد سه خصوصیت فناوری بانکی، فناوری دیجیتال و اختصاص به بخش خصوصی دانست و افزود: این مسائل ما را وادار می‌کند حتما حمایت لازم را به عمل آوریم.

وی افزود: ما در زمینه فضای مجازی مشکلات جدی داریم و نگاهی وجود دارد که فکر می‌کنند فقط با بستن و فیلتر‌کردن و ایجادمحدودیت موضوع حل می‌شود.

کواکبیان با بیان اینکه با برجام کارهای ما به خوبی پیش می‌رفت، ادامه داد: پیش‌بینی نمی‌کردیم ترامپ نامتعادلی روی کار بیاید که همه چیز را برهم بزند ولی حتما برجام نتایج خوبی داشت که ترامپ فکر کرد به ضرر آن‌هاست و آن‌را بهم زد.

کواکبیان با تاکید بر اینکه در شرایط تحریمی نباید علیه یکدیگر فضاسازی شود گفت: چرا وقتی مجلس برای بهبود کار  FATF را تصویب می‌کند عده‌ای جنگ امام حسین را مطرح می‌کنند؟چه کسی شمر است؟ چه کسی امام حسین؟ اگر ۱۴۳ شمر در مجلس داریم که FATF را تصویب می‌کنند وای بر ما این نشان می‌دهد برخی شفافیت را دوست ندارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی :آمریکا زور می‌گوید و به همین دلیل محکوم به شکست است

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم تکنولوژی ICT که پایه شکلی‌گیری فضای مجازی است و در تمام حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب بسط فضای ذهنی و عینی بشر می‌شود و بین فضای مجازی و فضای واقعی رابطه نزدیکی وجود دارد.

او اضافه کرد: اگر در گذشته برنامه‌های ده ساله و ۵ ساله وجود داشت اما الان دیگر افق روشنی برای ده سال آینده وجود ندارد.

فیروزآبادی به بیان اینکه دو جریان اصلی جهانی شدن در دنیا وجود دارد، ادامه داد: یکی جهانی شدن که منحصر به آمریکاست و دیگری جهانی شدنی مستقل از آمریکا که از سال ۲۰۰۳ شکل گرفته‌است.

وی افزود: در ۱۵سال اخیر بحثی مطرح می‌شود که چرا باید اینترنت در انحصار یک شرکت آمریکایی باشد؟ چرا مدل‌های حاکم بر رسانه‌ها باید آمریکایی باشند؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: اگر رشد اقتصادی با عامل نوآوری همراه نباشد راه به جایی نخواهد برد زیرا دیگر صنعت نمی‌تواند جوابگوی نیازهای بشر باشد.

وی با بیان اینکه شکاف بانک‌ها نسبت به  گذشته بیشتر شده است، اظهار کرد: این شکاف در غفلت از توسعه‌های برآمده از ICT و عدم توجه ما به ورود به تکنولوژی‌های جدیدی مثل فین تک، عمیق‌تر خواهد شد.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: متاسفانه چون در کشور ما دولت بازیگر بزرگی است جایی در دولت وجود ندارد که به مدل‌های اقتصادی به عنوان یک پارامتر اصلی فکر بکند.

فیروزآبادی در خصوص تحریم‌های اخیر آمریکا و تاثیر آن‌ها گفت: تحریمی که علیه ما وضع شده‌ بسیار تلخ است ولی یک نکته افتخارآمیز دارد و اینکه آمریکا برای اینکه به ما ضربه بزند به کل دنیا ضربه می‌زند و حرف‌هایی می‌زند که بر خلاف قوانین حقوق بشری است و همه جهان را مجبور می‌کند که با ما مخالفت کنند.

وی ادامه داد: آمریکا زور می‌گوید و به همین دلیل محکوم به شکست است. زمانی دولت‌هایی که نماینده ملت‌ها هستند تصیم گرفتند ایران تحریم شود؛ولی در حال حاضر آمریکا تنها است و هیچ سازمان بین‌المللی پشت آن نیست.

 در این نمایشگاه که به مدت سه روز برگزار خواهد شد شرکت‌های فناوری داخلی و خارجی به معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود می‌پردازند.