۰ نفر

چین قدرت روباتیک خود را به رخ جهانیان کشید

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 294499
چین قدرت روباتیک خود را به رخ جهانیان کشید

چین یکی از کشورهای برتر در زمینه علم روباتیک، در قالب یک کنفرانس بین‌المللی، قدرت خود را در این زمینه به رخ جهانیان کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در سومین دوره کنفرانس جهانی روباتیک(WRC) که از 15 تا 19 آگوست(23 تا 28 مرداد) در پکن برگزار شد، استارتاپ‌های برتر در حوزه تکنولوژی، فعالان عرصه روبات‌ها و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مطرح جهان حاضر شدند تا به موضوع‌هایی همچون‌ روبات‌های صنعتی، روبات‌های خدماتی، هوش مصنوعی، اتوماسیون و سیستم‌های کنترل روباتیک بپردازند و زمینه همکاری‌های بین‌المللی بین این شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها فراهم شود.

یک کنفرانس و 5هزار بازدیدکننده

سومین کنفرانس جهانی روباتیک چین در مرکز نمایشگاهی بین‌المللی پکن با حضور بیش از 300 شرکت‌کننده داخلی و خارجی با شعار «جنبش هوشمند برای عصر نوین ارتباطات و مزایای مشترک» برگزار شد و با برپایی تعداد زیادی کنفرانس، گردهمایی، سخنرانی، میزگرد و نمایشگاه‌های روباتیک بیش از5هزار نفر را از 10 کشور جهان جذب خود کرد. در این رویداد همچنین مسابقاتی در زمینه مهارت‌های روبات‌های صنعتی، طراحی روبات ویژه جوانان، روبات‌های انسان نما، روبات‌های آموزشی و... برگزارشد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این کنفرانس که راهکاری برای توسعه صنعت روباتیک درچین و جهان محسوب می‌شود بیش از 300 کارآفرین و فعال عرصه روبات‌ها علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای خود در جلسات بحث و بررسی درباره نوآوری در علم روباتیک و تکنولوژی‌های پایه، هوش مصنوعی و ... شرکت کردند. گفتنی است که در این رویداد بیش از 500 مدل روبات در معرض دید عموم قرار گرفت.

روبات‌های انسان‌نما ستاره کنفرانس چین

هرچند در رویداد امسال آخرین دستاوردهای روباتیک در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شد ولی باید گفت که روبات‌های انسان‌نما و همراه، ستاره سومین کنفرانس جهانی روباتیک بودند. امسال بیشتر روبات‌هایی به نمایش درآمده بودند که برای مراقبت از کودکان یا سالمندان طراحی شده‌اند یا می‌توانند همانند یک پرستار واقعی به‌عنوان یک همراه کنار کاربر باشند و کاملاً به احساسات وی پاسخ دهند. یکی از این روبات‌هاP-Care ویژه نگهداری از سالمندان است که می‌تواند وضعیت سلامت سالمند را بررسی کند و برای وی غذایی متناسب با وضعیت سلامتش تهیه کند. این روبات که در نمایشگاه چین به نمایش درآمد، همچنین می‌تواند زمان خوردن دارو را به کاربر گوشزد کرده و حتی تشخیص دهد که کدام قرص را در چه ساعتی و با چه میزانی باید مصرف کند.کمک به سالمند برای راه رفتن و حرکت و همچنین حمام کردن، از دیگر ویژگی‌های بارز این روبات است که در نمونه‌های پیشین دیده نمی‌شد. این روبات همراه همچنین می‌تواند وضعیت صورت سالمند را درک کند و احساس وی همچون ناراحتی، بغض، درد و... را متوجه شود. حتی می‌تواند سالمند را با اسم صدا بزند و به دلداری‌اش بپردازد یا اینکه وی را از طریق اینترنت یا تلفن با خویشاوندانش ارتباط بدهد تا رفع دلتنگی شود. یکی دیگر از روبات‌های جالب رونمایی شده در رویداد جهانی امسال چین، Xiaowu بود. این روبات پرستار بچه می‌تواند با کودک بازی کند و برای وی شعر بخواند یا هنگام خواب کنارش بنشیند و برایش قصه بگوید تا کودک به خواب برود. حتی این روبات می‌تواند اگر احساس کند کودک در حال کار جالبی است از آن عکس و فیلم تهیه کند. روبات انسان نمای بسکتبالیست که از روی چهره یکی از قهرمانان بسکتبال چین طراحی شده است نیز یکی دیگر از شاهکارهای این نمایشگاه بود. وی براحتی توانست توپ را درون سبد بیندازد. در کنار روبات‌های انسان‌نما، روبات‌های بوکسور هم امسال در کانون توجه بودند. سازندگان این روبات‌ها در طول هر مبارزه سه دقیقه‌ای، از راه دور روبات‌های خود را کنترل می‌کردند تا بتواند رقیب را از میدان به در کند. یک روبات چشم پزشک، روباه پرنده بیونیک و یک سوپررایانه جدید با نام Sun wayبه‌عنوان نسل آینده سوپرکامپیوترهای چین که نقش مهمی در تحقیقات علمی و پزشکی ایفا خواهند کرد از دیگر محصولات رونمایی شده در چین بود. روباتی با نام Doctor Bot که تا 150 بیماری را می‌تواند شناسایی کند نیز یکی دیگر از نقاط عطف سومین کنفرانس روباتیک چین بود. این روبات که درواقع با یک پزشک همکاری دارد پس از پرسیدن سؤال‌هایی از بیمار و آنالیز عکس‌های رادیولوژی، اطلاعات را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. این روبات هنوز نمی‌تواند دارو تجویز کند ولی امید می‌رود با کمک هوش مصنوعی به این قابلیت نیز مجهز شود.

چین بزرگ‌ترین بازار روبات صنعتی

روبات‌ها موضوع تازه‌ای در چین نیستند و این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار روبات صنعتی، در سال 2017 رکورد فروش 141هزار روبات را در این کشور به جای گذاشت که این رقم معادل یک سوم تقاضای جهانی است. همچنین باید گفت طبق آمار فدراسیون بین‌المللی روباتیک، چین یکی از بازارهای اصلی روبات‌های صنعتی محسوب می‌شود و 25درصد از فروش جهانی این روبات‌ها را در اختیاردارد که نشان می‌دهد رشدی سریع‌تر از امریکا یا اروپا دارد. آمار نشان می‌دهد در سال 2017 چین بیش از 130هزار روبات صنعتی را تولید کرد که این رقم نسبت به سال 2016 افزایشی 68.1درصدی داشته و رشد سریع آن نیز ادامه دارد. درواقع چین هدف‌گذاری کرده است که تا سال 2020 نیمی از روبات‌های صنعتی فروش رفته در جهان، ساخت این کشور باشد. این رقم اکنون 27درصد است و امید می‌رود تا سال 2025 به 70درصد برسد.