۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بلاک چین فیلترشکن نیست/ آیا فیلترشکن‌ها پیام‌های تلگرامی را رصد می‌کنند؟

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 275264
بلاک چین فیلترشکن نیست/ آیا فیلترشکن‌ها پیام‌های تلگرامی را رصد می‌کنند؟

دی ماه سال گذشته با مسدودسازی مقطعی فیلترشکن‌ها، خبرها و شایعات زیادی درباره طراحی نسخه جدید تلگرام با فیلترشکن داخلی، در شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های رسمی منتشر شد.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ ماجرا از جایی جدی شد که مدیران تلگرام اعلام کردند، قرار است ارز دیجیتال «گرام» را مبتنی بر شبکه بلاک چین به زودی روانه بازار کنند. با اعلام این خبر موج جدید اظهارات غیرکارشناسانه در فضای مجازی شکل گرفت و خیلی‌ها بلاک چین را ناجی فیلتر تلگرام دانستند.

با فاز دوم فیلتر تلگرام در اردیبهشت ماه، دوباره بازار شایعات داغ شد و هر روز خبرهای تازه‌ای از نسخه جدید تلگرام به گوشی می‌رسد. البته اخیرا نسخه جدید تلگرام نیز روی فروشگاه گوگل (Google play) قرار گرفت که هیچ نشانه‌ای از امکان دورزدن فیلترینگ ندارد.

محمودرضا پاک نژاد کارشناس فناوری طلاعات در این‌باره به اقتصادآنلاین گفت: بلاک چین شبکه‌ای رمزنگاری شده و بسیار پیچیده است که فقط برای نقل و انتقال ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و هیچ خدمات دیگری ارایه نمی‌دهد.

وی افزود: این شبکه هیچ ارتباطی با فیلترینگ ندارد و نمی‌تواند در این زمینه کاری برای تلگرام یا دیگر نرم افزار‌ها انجام دهد.

به گفته پاک نژاد شاید نسخه‌های آتی تلگرام به همراه فیلتر شکن داخلی عرضه شود، اما این دورزدن فیلترینگ ارتباطی به شبکه بلاک چین ندارد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا VPN‌ها و برنامه‌های فیلترشکن می‌توانند اطلاعات و رد و بدل شده کاربران در تلگرام را رصد کنند و از آن سوءاستفاده کنند؟ گفت: تلگرام یکی از امن ترین پیام رسان‌های جهان است و پیام‌ها را با الگوریتم بسیار پیچیده‌ای رمزنگاری می‌کند و اگر بدافزاری در غالب فیلتر شکن به پیام‌های انتقالی بین کاربران دسترسی پیدا کند، نمی‌تواند به الگوریتم رمزنگاری این پیام رسان نفوذ کند.

وی اظهار کرد : البته اگر مسائل امنیتی رعایت نشود، بدافزارها می‌توانند به اطلاعات دیگر دستگاه کاربران، مثل عکس‌های شخصی دسترسی پیدا کنند.

پاک نژاد به کاربران توصیه کرد که برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها به دستگاه‌های هوشمند، حتما یک آنتی ویروس قدرتمند به همراه یک فایروال را روی دستگاه خود نصب و به‌روزرسانی کنند.