۰ نفر

چند نفر عضو پیام‌رسان‌های داخلی هستند؟

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 274917
چند نفر عضو پیام‌رسان‌های داخلی هستند؟

در حالی که تنها راه ایجاد حساب در پیام‌رسان‌ها، وارد کردن شماره و کد فعال‌سازی است که صرفا برای همان شماره ارسال می‌شود، اخیرا برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند بدون انجام این کار، صاحب پروفایل سروشی شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که این روزها ماجرای فیلتر تلگرام هنوز هم با گذشت یک ماه فراموش نشده اما برخی از کاربران اینترنتی با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، کوچ به این برنامه‌های بومی را آغاز کرده‌اند؛ هرچند که این مهاجرت با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

بسیاری از بسته‌های تشویقی و حمایت‌های امکاناتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محصولات بومی برای رسیدن پیام‌رسان‌های داخلی به برخورداری از حداقل چندمیلیون کاربر انجام می شود. از طرفی برای بهبود کیفیت نیز لازم است کاربران از این پیام‌رسان‌ها استفاده کرده تا عیب و نقصشان آشکار شود. به همین دلیل این پیام‌رسان‌ها در تلاش برای افزایش کاربر هستند و حتی از گوشه و کنار هم آمار و ارقامی از کاربرانی که به برنامه‌های بومی وارد شده‌اند، اعلام می‌شود.

چند نفر عضو پیام‌رسان‌های داخلی هستند؟

در این باره رسول سراییان - رییس سازمان فناوری اطلاعات- درباره کاربران پیام‌رسان‌های داخلی پس از فیلتر تلگرام اظهار کرده بود: تاکنون ۲۲ میلیون نصب پیام‌رسان‌های داخلی داشتیم که از این تعداد ۸.۵ میلیون کاربر فعال هستند و میزان پست‌های ارسالی در کانال‌های تلگرام کاهش ۴۰ درصدی را نمایش می‌دهد. میزان بازدید از پست‌های تلگرامی هم مجموعا کاهشی ۷۰ درصدی از زمان آغاز مهاجرت داشته که ۵۰ درصد آن مربوط به زمان فیلتر شدن این پیام‌رسان است.

البته همین آمار و ارقام هم واکنش‌هایی را در پی داشت. زیرا از طرفی در حالی که در برخی اخبار گفته شد فیلتر و مسدودسازی قسمتی از تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه تلگرام در ایران و جهان شده است و ظرف چند روز رتبه telegram.me، صد پله در ایران و ده‌ها پله در جهان سقوط کرده است، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اگرچه با فیلترینگ تلگرام، افت شدید اولیه‌ای در استفاده از این پیام‌رسان رخ داده اما به مرور و با یاد گرفتن شیوه‌های مختلف عبور از فیلترینگ جبران شده است.

ادعای عجیب برخی کاربران سروش

در هر حال اکنون در حالی که همچنان شبهه‌هایی درباره تعداد کاربران فعال پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد و برخی معتقدند این اعداد مطرح‌شده، تنها کسانی هستند که اقدام به نصب پیام‌رسان‌ها کرده و کاربر فعال محسوب نمی‌شوند، بازار اتهام به پیام‌رسانی مانند سروش داغ شده است. در روزهای اخیر، برخی کاربران ادعا می‌کنند در حالی که هیچ اقدامی برای دانلود و نصب پیام رسان سروش انجام نداده اند، به آن‌ها اطلاع داده‌ شده که در سروش حضور یافته و حتی آنلاین هم هستند.

کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی از اتفاقی خبر می‌دهند مبنی بر اینکه اگرچه خودشان پیام‌رسان سروش را نصب نکرده‌اند، اما پروفایل سروش آن‌ها با اسم و حتی با تصویرشان وجود دارد و تنها به واسطه‌ی دوستانشان فهمیده‌اند که حسابی به نام و با شماره‌ی آن‌ها در سروش ایجاد شده است.

مدیر سروش: تمامی کاربران واقعی هستند

در این راستا سیدمیثم سیدصالحی -مدیر پیام‌رسان سروش- در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح‌شده در  فضای مجازی مبنی بر غیرواقعی بودن اکانت‌های ایجادشده در سروش گفت: تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تنها روش فعال‌سازی اکانت در سروش اعلام شماره همراه و ورود کد فعال‌سازی است، گفت: کاربران سروش پس از وارد کردن شماره همراه خود در پیام‌رسان، از طریق پیامک کد فعال‌سازی خود را در تلفن همراه دریافت می‌کنند و آنان صرفا با واردکردن کد دریافتی می‌توانند از امکانات پیام‌رسان استفاده کنند.

سیدصالحی همچنین خاطرنشان کرد: اگر فردی مدعی است اکانتی با شماره شخصی خود و بدون اطلاع قبلی در سروش دارد می‌تواند از طریق پشتیبانی سروش با ایمیل support@sapp.ir موضوع را پیگیری کند.

در نهایت اگرچه نمی‌توان ادعای تمامی کاربرانی که از حساب سروشی‌شان بی‌اطلاع بوده‌اند را ثابت کرد و در مقابل هم مدیرعامل این پیام‌رسان عنوان کرده تنها روش فعال‌سازی اکانت در سروش، اعلام شماره همراه و ورود کد فعال‌سازی است، این این سوال ایجاد می‌شود که اگر حتی یکی از این ادعاهای مطرح‌شده درست باشد، این اتفاق چطور رخ داده و کد فعال‌سازی لازم برای ایجاد حساب، چطور در اختیار پیام‌رسان سروش قرار گرفته است؟ هرچند در صورت عدم اثبات این موضوع هم جای اعتراض و شکایت سروش علیه کسانی که این اتهام را زده‌اند، باقیست.