۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آلوده شدن 10درصد دستگاه‌های دیجیتال به «بات‌نت»/ چگونه زامبی نشویم؟

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 273610
آلوده شدن 10درصد دستگاه‌های دیجیتال به «بات‌نت»/ چگونه زامبی نشویم؟

شاید بیشتر مردم ویروس‌های رایانه‌ای را خطرناک‌ترین دشمن دستگاه‌ها و گجت‌های دیجیتال بدانند؛ اما واقعیت غیر از این است.

اقتصادآنلاین - محمد ممتازپور؛ «بات‌نت‌» مرموزترین و خطرناک‌ترین موجود دیجیتالی است که می‌تواند دستگاه‌ها را آلوده کند و به طور کاملا نامحسوس در شبکه‌های رایانه‌ای انتشار یابد.

در برخی افسانه‌ها و فیلم‌های‌هالیوودی، موجوداتی وجود دارند که به زامبی معروف و دارای بیماری واگیری‌دار خطرناکی هستند که با لمس افراد منتقل می‌شود. این زامبی‌ها با انتقال ویروس خود به دیگر انسان‌ها، بخش گسترده‌ای از جامعه را به زامبی تبدیل می‌کنند.

بات‌نت‌ها نیز به همین روش عمل می‌کنند و می‌توانند به سرعت رایانه‌ها و یا هر دستگاه‌ دیجیتال دیگر را با یک فایل و یا ایمیل ساده آلوده کنند و به همین دلیل است که دستگاه‌های قربانی در این حملات را زامبی نیز می‌نامند.

هکرها از بات‌نت‌ها برای انتقال ویروس‌ها و اسپم‌ها بدون اطلاع کاربر استفاده می‌کنند. رایانه‌هایی که تبدیل به زامبی شده‌اند، می‌توانند بطور خودکار وظایفی مانند حمله به دیگر رایانه‌ها و سرورها را انجام دهند و به اهداف شوم هکر‌ها، جامه عمل بپوشانند.

براساس آمارها، رایانه‌های خانگی به دلیل امنیت پایین و سهل‌انگاری کاربران بیشترین قربانی این نوع حمله سایبری هستند.

سرعت گسترش بات‌نت‌ها از هر نوع حمله سایبری دیگری سریع‌تر است و برای اثبات این حرف می‌توان به سرعت گسترش بات‌نت Necurs اشاره کرد.

در سال گذشته این بات‌نت توانست در مدت کمتر از 6 ساعت بیش از 12 میلیون رایانه را به زامبی تبدیل کند.این بات‌نت با یک ایمیل آلوده کار خود را شروع کرد. این ایمیل آلوده حاوی یک فایل زیپ است که به محض دانلود و استخراج فایل‌های قربانی را رمزنگاری کرده و به کاربر هشدار می‌دهد که در صورت عدم پرداخت پول، تمامی فایل‌های وی را پاکسازی خواهد کرد.

هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت بات‌نت‌ها اعلام نشده است؛ اما براساس گفته‌های کارشناسان و موسسات امنیتی، در حال حاضر 10 درصد دستگاه‌های دیجیتال به بات‌نت آلوده هستند.

پیش‌بینی می‌شود با استقبال از ارز‌های مجازی، آمار دستگاه‌های آلوده به بات‌نت در سال‌های آینده بسیار بیشتر شود و کلاهبرداران اینترنتی با استفاده از بات‌نت‌ها دستگاه‌های زیادی را آلوده و مجاب به استخراج پول‌های مجازی کنند. اما چگونه می‌توان از شر بات‌نت‌ها در امان ماند؟

مهم‌ترین قدم برای پیشگیری از تبدیل شدن به زامبی ،نصب بروزرسانی‌های نرم‌افزارها است. آپدیت‌های نرم افزاری حفره‌های امنیتی و نفوذپذیر سیستم عامل را پر کرده و دست اپراتورها را از دستگاه شما کوتاه می‌کند.

البته نباید تنها به به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌ها توجه کرد و برای در امان ماند از بات‌نت‌ها باید سیستم‌عامل، مرورگر‌ها و نرم‌افزارهایی مثلadobe reader  ،flashplayer و جاوا را نیز به جدید‌ترین نسخه ارتقا داد.

نصب ضدبدافزار‌های موسوم به Antimalware نیز می‌توانند نقش بسیار پررنگی در مبارزه با حملات بات‌نتی داشته باشد. البته امروزه بیشتر پکیج‌های امنیتی مجهز به این نرم‌افزارها هستند.

به امنیت مرورگر دستگاه اهمیت زیادی بدهید. افزونه‌های (Extension) زیادی در مرورگرهای مختلف وجود دارند که اسکریپت‌ها را بلاک کرده و دستگاه را از ریسک آلودگی به انواع بدافزارها حفظ می‌کند. درمقابل بسیاری از افزونه‌ها هم وجود دارند که ابزاری برای گسترش بات‌نت‌ها هستند و به همین دلیل باید بیش از پیش به نصب افزونه‌ها وسواس نشان دهید و هر افزونه‌ای را روی مرورگر خود نصب نکنید.