۰ نفر

هراس آمریکا از هکرهای ایرانی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۱۷
کد خبر: 271060
هراس آمریکا از هکرهای ایرانی

ژنرال الکساندر، که اکنون به عنوان مدیر اجرایی «IronNet» کار می کند هشدار داد که اگرچه ایالات متحده دارای برخی از پیچیده ترین قابلیت های سایبری تهاجمی در جهان است، اما این کشور در هنگام بازی دفاعی چندان قوی عمل نمی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، نیویورک تایمز نوشت: ایالات متحده نگران است که در غیاب توافق هسته ای ایران مورد هجوم حمله انتقامی سایبری از سوی تهران قرار گیرد. این موضوعی است که بیش از هر چیز بر اساس توانایی هکرهای ایرانی مطرح می شود.

این روزنامه در ادامه آورده است: برخی از مقامات سایبری ایالات متحده نگرانند که در غیاب برجام، ایران حملاتی هدف دار در حوزه سایبری را علیه ایالات متحده به جریان بیندازد. 

تحلیلگران واحد جنگ افزار سایبری پنتاگون در حال نظارت بر ترافیک اینترنت ایران هستند. شش هزار مایل دور تر نیز، واحد اطلاعات سایبری اسرائیل در حال بررسی گزینه های احتمالی فعالیت ایران در شبکه های کامپیوتری و یا نفوذ این کشور در شبکه های امنیتی اسرائیل است. 

کارشناسان امنیت دولتی و خصوصی در ایالات متحده و اسرائیل نگران هستند که تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ برای خروج از معاهده هسته ای ایران در هفته جاری منجر به افزایش حملات سایبری تلافی جویانه از ایران شود.

محققان شرکت امنیتی «CrowdStrike» از 24 ساعت پس از اعلام رسمی خروج ترامپ از معامله هسته ای با ایران، به کاربران هشدار داده اند که برخی تحرکات را در فعالیت های سایبری ایران رصد  کرده اند. 

آن ها نگرانند که شاید هکرهای ایرانی اقدام به ارسال نامه های حاوی بدافزار به دیپلمات هایی  کنند که که در ادارات امور خارجه متحدان ایالات متحده  کار می کنند.

گروهی از محققان امنیتی نیز مدعی هستند که احتمالا هکرهای ایرانی در تلاش برای جمع آوری اطلاعات هستند، اقدامی بی سر و صدا که می تواند به نوعی به رفتارهای آتی اتحادیه اروپا در قبال برجام نیز وابستگی داشته باشد.

هکرهای ایرانی طی سالهای اخیر نشان داده اند که آنها یک زرادخانه فزاینده (متشکل از دانش و علم )از سلاح های دیجیتالی دارند. اما از زمانی که قرارداد هسته ای امضا شد یک ساحل امن در برابر دانش هکرهای ایرانی ایجاد شد. 

در حال حاضر کارشناسان امنیت سایبری معتقدند لیست هدف هکرهای ایرانی پس از لغو برجام می تواند به سرعت گسترش یابد.فهرستی که حتی شامل کسب و کارهای زیرساختی در ایالات متحده نیز می شود. این نگرانی ها از روز پنج شنبه و پس از آن افزایش یافت که جت های جنگنده اسرائیل روی اهداف نظامی ایران در سوریه عملیات نظامی ترتیب دارند.

جیمز ای لوئیس، یکی از مقامات سابق دولت ایالات متحده و کارشناس امنیت سایبری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل در واشنگتن، گفت: "تا امروز ایران محدود شده بود ، چرا که مقامات دولتی برای پیشگیری از شکست توافق هیچ حرکت خاصی انجام نمی دادند، اما اکنون و با فروپاشی معامله، آنها ناگزیر خواهند پرسید: «چه چیزی را از دست می دهیم؟»"

به گفته نیویورک تایمز افزون بر این اظهار نظر، بالغ بر 10 نفر از مقامات اطلاعاتی فعلی و پیشین آمریکا و اسرائیل و پیمانکاران امنیتی خصوصی این کشورها با نیویورک تایمز تماس گرفته و در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

ژنرال کیت الکساندر، مدیر سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده، طی مصاحبه ای در روز جمعه گفت: "با در نظر گرفتن مسئله هسته ای، کشور ما و متحدان ما باید برای آنچه که  در گذشته شاهد آن بودیم آماده شویم."

کارشناسان امنیتی ایالات متحده معتقدند که حمله به کمپانی «Sadara Chemical»، یک شرکت مشترک  بین آرامکو عربستان و «Dow Chemical» ، کار هکرهای ایرانی بود. 

این کارشناسان مدعی هستند که در طول سالهای اخیر،هکرهای ایرانی از سوی دولت حمایت شده اند و این نشان می دهد که 2 طرف(ایران و ایالات متحده) از مهارت کافی برای ترتیب دادن حملات سایبری برخوردارند. 

بر اساس این فرضیه ،  پس از اینکه ایالات متحده تحریم های اقتصادی علیه تهران را در سال 2012 تشدید کرد، هکرهای ایرانی حمایت شده از سوی دولت این کشور، تقریبا هر بانک بزرگ آمریکایی را مورد حمله های شدید قرار دادند که در نتیجه این حملات، صدها هزار مشتری را از دسترسی به حسابهای بانکی خود منع کردند.

این حملات، در حدود 46 بانک آمریکایی را شامل می شد و دادگاه فدرال ایالات متحده نیز در سال 2016 پرونده ای مفصل علیه هکرهای ایرانی تنظیم کرد.

از سوی دیگر ، برخی منابع اطلاعاتی نیز معتقدند،هکرهای ایرانی  در پی حمله دیجیتالی به شرکت ساندز لاس وگاس در سال 2014 بودند .  

محققان امنیتی معتقدند که "حملات تلافی جویانه" می تواند با هدف جلب نظرات عمومی ترتیب داده شوند.  درواقع طی 3 سال برقراری برجام در ایران،حملات مخرب سایبری هکرهای این کشور بر علیه ایالات متحده نیز عملا خنثی شده بود.

اما اکنون و پس از لغو توافق هسته ای احتمال درگیری فناورانه بین ایران،آمریکا و حتی اسرائیل تقویت شده است.

همانطور که اشاره شد در سال 2016 اتهاماتی علیه برخی هکرهای ایرانی مطرح شد اما این افراد دستگیر نشدند.برخی از مقامات معتقدند که تشدید فشار بر ایران به ویژه در حوزه انرژی می تواند منجر به تشدید حملات سایبری ایران علیه ایالات متحده شود.  

ژنرال الکساندر، که اکنون به عنوان مدیر اجرایی «IronNet» کار می کند هشدار داد که اگرچه ایالات متحده دارای برخی از پیچیده ترین قابلیت های سایبری تهاجمی در جهان است، اما این کشور در هنگام بازی دفاعی چندان قوی عمل نمی کند.