۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

بازار رایانه و تلفن همراه مبهوت قیمت دلار/ ارز دولتی نرسد؛ موجودی انبارها تا پایان خرداد تمام می‌شود/ منتظر ارزان شدن قیمت‌ها نباشید

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۱
کد خبر: 269770
بازار رایانه و تلفن همراه مبهوت قیمت دلار/ ارز دولتی نرسد؛ موجودی انبارها تا پایان خرداد تمام می‌شود/ منتظر ارزان شدن قیمت‌ها نباشید

این روزها موج کسادی در بازار محصولات دیجیتال بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و ناامیدی از برگشت رونق در چهره و گفته‌های فعالان و فروشندگان این صنف به خوبی قابل لمس است.

اقتصادآنلاین-محمد ممتازپور؛ افزایش لحظه‌ای نرخ ارز، نبود خریدار در بازار و غیرقانونی بودن واردات با ارز آزاد از جمله مشکلاتی است که گریبان گیر فعالان بازار دیجیتال است.

فرهاد ذالفقارنسب یکی از فروشندگان بازارتلفن همراه به اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه فروش ما امسال با کاهش شدیدی روبرو بود؛ طی 10 روز اخیر میزان درآمد ما زیر 5 درصد بوده و کسادی همه بازار را فرا گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر میزان فروش مغازه‌داران تماما به لوازم جانبی تلفن همراه متمرکز شده است و مردم به هیچ عنوان دستگاه جدید خریداری نمی‌کنند.

ذوالفقارنسب در پاسخ به این سوال که چرا فروشندگان محصولاتی را که با ارز ارزان‌تر خریداری کرده‌اند با قیمت روز دلار به فروش می‌رسانند؟ گفت: فروشندگان برای خرید محصولات جدید باید رقم قابل توجهی را اضافه کنند؛ مثلا 20 میلیون بیشتر باید برای خرید محصولات جدید پرداخت کنند و این بودجه را از کجا باید تامین کنند؟

این فروشنده افزود: مطمئن باشید فعالان بازار هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها ندارند؛ چون می‌دانند با این کار خریداران پا به بازار نخواهند گذاشت.

حسن شادمنش یکی از فروشندگان بازار رایانه نیز از رکود در این صنف خبر داد و گفت: بدون تعارف و بی‌اغماض می‌گویم که فروش ما در هفته گذشته صفر بوده است و بیشتر فروشندگان حتی هزار تومان هم درآمد کسب نکرده‌اند.

این فعال بازار افزود: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، باز کردن مغازه‌ها تنها منجر به مصرف آب و برق می‌شود و رفته رفته بازار رو به تعطیلی می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم حاضر به خرید دستگاه جدید نیستند، گفت: نوسانات شدید قیمت دلار مهمترین علت آن است و از طرفی دیگر مردم منتظر ارزان شدن محصولات آی تی با عرضه دلار دولتی به واردکنندگان هستند.

به گفته شادمنش دستگاه‌های دیجیتال افزایش شدید قیمت را تجربه کرده‌اند و بیشتر مردم قدرت خرید لوازم جدید را ندارند.

مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره وضعیت بازار این صنف به اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه شاهد کسادی بی‌سابقه‌ای در بازار هستیم و طی بررسی‌هایی که دیروز انجام شد فروشگاه‌های بزرگ و پرفروش 142 هزار تومان در یک روز فروش داشته‌اند که اگر همه این رقم هم سود باشد با توجه به هزینه‌های آب و برق ، مالیات و اجاره فروشندگان ضرر هنگفتی را متحمل می‌شوند.

وی درباره اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان گفت: هنوز در عمل هیچ اتفاقی صورت نگرفته و ارز 4200 تومانی به دست واردکنندگان نرسیده است.

میرمهدی افزود : متاسفانه راه و روش مشخصی برای دریافت این نوع ارز وجود ندارد و واردکنندگان برای دریافت دلار دولتی با سرگردانی مواجه هستند و یک روز به آن‌ها می‌گویند به سامانه ثبت سفارش مراجعه و نام خود را ثبت و روز دیگر به آن‌ها می‌گویند باید به سامانه «نیما» رجوع کرده و سپرده مورد نظر را واریز کنید و همچنان واردکنندگان در این بین سرگردان مانده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اظهار کرد: با این رویه ، موجودی انبارها تا پایان خرداد ماه به اتمام خواهد رسید و به دلیل غیرقانونی بودن کالا با ارز آزاد ، واردکنندگان اقدام به تزریق کالا به بازار نخواهند کرد.

به گفته وی قیمت محصولات آی تی در سال جدید بالای 50 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است و از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که دولت بتواند دلار 4200 تومانی را به این زودی‌ها به دست واردکنندگان محصولات آی تی برساند؛ چون دستگاه‌های دیجیتال نیاز اولیه جامعه نیست و اولویت دولت اختصاص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان محصولات اساسی خواهد بود.

میرمهدی افزود : بهتر است مردم برای خرید محصولات جدید به بازار بیایند و فعلا منتظر ارزان شدن قیمت‌ها نباشند.