۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

جولان بدافزارها با فیلتر محبوب‌ترین پیام رسان ایرانی‌ها/ تکثیر نسخه‌های تقلبی تلگرام با امکان دورزدن فیلترینگ

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 269084
جولان بدافزارها با فیلتر محبوب‌ترین پیام رسان ایرانی‌ها/ تکثیر نسخه‌های تقلبی تلگرام با امکان دورزدن فیلترینگ

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با فیلتر شدن تدریجی تلگرام طی هفته گذشته دانلود و نصب فیلترشکن‌ها و سایر نرم افزارهای مربوط به دور زدن فیلترینگ چندین برابر شده است و فروشگاه‌ها و مراکز فروش رایانه و تلفن همراه به راحتی اقدام به نصب چنین نرم افزارهایی برای مشتریان می‌کنند.

اقتصادآنلاین-محمدممتازپور؛ انواع روش‌های دورزدن فیلترینگ به وفور در فضای مجازی نیز آموزش داده می‌شود و کاربران می‌توانند با یک جستجوی ساده در محیط وب، نرم افزار‌های مربوطه را به راحتی دانلود و نصب کنند .

طی هفته گذشته آمار رسمی از میزان استفاده از فیلترشکن‌ها منتشر نشده است؛ اما در دی ماه سال گذشته که تلگرام برای چند روز فیلتر شد؛ براساس اعلام منابع رسمی حدود 30 میلیون نفر این نوع نرم افزار‌ها استفاده کردند و این درحالی است که تا به حال چندین بار مسئولان پلیس فتا و کارشناسان امنیت اطلاعت نسبت به استفاده از فیلترشکن‌ها هشدار داده اند و بیشتر این نرم افزار‌ها را به جاسوسی از کاربران متهم کردند.

به نظر می‌رسد این ماجرا با فیلتر مجدد تلگرام بار دیگر در حال تکرار است و با این تفاوت که نسخه‌های مختلف این پیام رسان نیز با قابلیت دور زدن فیلترینگ در فضای مجازی و منابع غیررسمی و حتی رسمی به راحتی منتشر می‌شود.

ایرج طراوتیان کارشناس فناوری اطلاعات درباره نسخه‌های منتشر شده تلگرام در فضای مجازی به اقتصادآنلاین گفت: با توجه به کدباز (open source) بودن پیام رسان تلگرام،برنامه نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را در تلگرام اعمال کنند و آن را مطابق با انتظارات خود منعطف کنند.

وی افزود: به همین دلیل با اعلام خبر فیلتر تلگرام، برنامه نویسان این پیام رسان را به گونه ای تغییر دادند تا کاربران با استفاده از آن به راحتی بتوانند فیلترینگ را دور بزنند و به سرورهای تلگرام بدون نرم افزار‌های فیلتر شکن متصل شوند.

طراوتیان در پاسخ به این سوال که آیا نسخه‌ها تغییر یافته و غیر رسمی تلگرام امنیت لازم را دارند؟ گفت: بسیاری از آن‌ها مشکل امنیتی ندارند؛ اما برخی از آن‌ها نیز دارای بدافزار هستند که می‌تواند دستگاه کاربر را آلوده کند .

به گفته وی نسخه رسمی تلگرام بهترین گزینه برای حفظ امنیت اطلاعات است و بهتر است کاربران از نسخه‌های غیر رسمی استفاده نکنند .