۰ نفر

امنیت پیام‌رسان وی چت زیر سوال رفت

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 268308
امنیت پیام‌رسان وی چت زیر سوال رفت

مقامات امنیتی و اطلاعاتی در چین به تازگی اعلام کردند که امکان بازیابی پیام‌های حذف شده در پلت‌فرم اپلیکیشن پیام‌رسان وی چت را دارند.

به گزارش وب سایت تک کرانچ، این روزها که بحث فیلترینگ تلگرام و مسائل امنیتی شبکه‌های اجتماعی در برخی از کشورها داغ شده است، مقامات چینی با انتشار پستی به نظارت و بررسی پیام و فعالیت‌های کاربران در پلت‌فرم پیام‌رسان وی چت اعتراف کرده و جنجال‌های بسیاری را به پا کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، چین که یکی از کشورهای پیشگام در فیلترینگ اینترنت، پیام‌رسان و سایر سرویس‌های اینترنتی و آنلاین در جهان است، به تازگی اعلام کرده است که امکان دسترسی به اطلاعات جا به جا شده توسط کاربران مدنظر و حتی بازیابی پیام‌های حذف شده را در پلت‌فرم این اپلیکیشن پیام‌رسان دارد.

شرکت چینی تنسنت، اپلیکیشن پیام‌رسان وی چت را ارائه کرده و طبق آخرین آمار منتشر شده، این پیام‌رسان بیش از یک میلیارد کاربر در کشور چین و سایر کشورهای جهان دارد.

اخیرا کمیسیون نظارت و بازرسی نظم شهری چاوچو در جنوب شرقی چین ادعا کرده است که مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور در صورت لزوم، قادر خواهند بود به تمامی اطلاعات و محتوای ارسال شده حتی پس از حذف پیام از پلت‌فرم مذکور، دسترسی یابند.

به گفته این کمیسیون، امکان بازیابی اطلاعات و مکالمات حذف شده در وی چت به منظور بررسی افراد مظنون در یک پرونده مشکوک در این پیام‌رسان وجود داشته است. با اینکه پست ارسال شده از سوی این سازمان پس از انتشار، از شبکه‌های اجتماعی حذف شد، اما نگرانی‌های بسیاری را مبنی بر نفوذ مقامات اطلاعاتی چین بر حریم شخصی و خصوصی مردم و کاربران این پیام‌رسان ایجاد کرد و موجب شد باری دیگر امنیت وی چت و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران زیر سوال رفته و در هاله‌ای از ابهام باشد.

البته پیش از این هم بسیاری از کاربران در جهان به منظور جلوگیری از نقض حریم شخصی خود، بارها امنیت این پیام‌رسان را زیر سوال برده بودند و استفاده از آن را تحریم کرده بودند. این در حالیست که تنسنت، شرکت مادر وی چت، هرگونه ذخیره‌سازی، نظارت و بررسی تاریخچه مکالمات کاربران را رد و تکذیب کرده است.

وزارت دفاع استرالیا نیز مدتها پیش تحت تاثیر نگرانی‌های امنیتی، استفاده وزارت‌خانه‌های این کشور از پیام رسان وی چت را ممنوع اعلام کرده بود. حالا به نظر می‌رسد نگرانی‌های امنیتی درباره این پیام‌رسان چینی جدی و رو به افزایش است.

کشور چین تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی همواره قصد دارد بعنوان یکی از قطب‌های تکنولوژی در جهان و رقیب سایر غول‌های آمریکایی و غربی محسوب شود. به همین خاطر نیز این کشور پلت‌فرم‌های مستقل و جداگانه‌ای را توسعه داده است و به کاربران چینی این امکان را می‌دهد تا از اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی خود استفاده کنند.

کاربران چینی نیز از آنجایی که دولت این کشور دسترسی به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و  پیام‌رسان‌های خارجی معروف  را محدود کرده است، از چنین پلت‌فرم‌هایی استقبال بی‌نظیری کرده‌اند.

طبق آمار، تعداد کاربران و طرفداران اپیلیکشن پیام‌رسان وی چت سالانه به میزان ۱۵.۸ درصد رشد پیدا می‌کند که این رقم برای یک اپلیکیشن بومی افزایش بی‌سابقه و قابل ملاحظه‌ای بوده و تاکنون نشان‌دهنده موفقیت وی چت بوده است. البته تعداد کاربران به معنای تعداد نفرات استفاده کننده از این پیام‌ر سان نیست بلکه تعداد حساب‌های کاربری ساخته شده در این اپلیکیشن است که انتظار می‌رود این عدد در آینده نیز رو به افزایش باشد.

طبق آنچه که مدیر عامل این پیام‌رسان در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد، پیام رسان وی چت میزبان انتقال و جابجایی بیش از ۳۸ میلیون پیام در روز است. از دیگر کشورهایی که از این پیام رسان سبزرنگ چینی استقبال زیادی کرده اند، می توان به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز اشاره کرد.