۰ نفر

مدیر پیام‌رسان سروش: می‌توانیم با تلگرام رقابت کنیم

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 264624
مدیر پیام‌رسان سروش: می‌توانیم با تلگرام رقابت کنیم

سید صالحی مدیر پیام‌رسان سروش گفت: تصمیم مسدود کردن تلگرام به دلیل شرایط کشور و با هدف مقابله با انحصار یک پیام رسان خارجی اتخاذ شد و هدف از این تصمیم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

سید صالحی با اشاره فتوای اخیر رهبرمعظم انقلاب مبنی بر حرام بودن تعرض به حریم خصوصی در پیام رسانهای داخلی گفت: بعد از فرمایش ایشان دیگر با خیال راحت به هیچ یک از درخواست‌های امنیتی پاسخ نداده‌ایم اما پیش از این درخواست‌هایی آمده بود که پاسخ داده نشده و به دلیل پاسخ ندادن نیز تحت فشار بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدمیثم سید صالحی مدیر پیام‌رسان سروش طی مصاحبه ای به مهم‌ترین موضوعات برای کاربران درباره فعالیت این پیام‌رسان از جمله احتمال باز شدن شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس بوک و تاثیر آن بر پیام‌رسا‌ن‌های بومی، حریم شخصی در پیام‌رسا‌ن‌های بومی، پاسخ داد.

*هدف فیلتر کردن تلگرام حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند مسدود شدن احتمالی تلگرام برای حمایت از پیام رسا‌ن‌های بومی است، گفت: تصمیم مسدود کردن تلگرام به دلیل شرایط کشور و با هدف مقابله با انحصار یک پیام رسان خارجی اتخاذ شد و هدف از این تصمیم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

سیدصالحی ادامه داد: هر یک از پیام‌رسان‌های داخلی طرح تجاری کسب و کار خود را دارند و به دلیل قابلیت‌های مختلفی که ارایه می دهند از مزیت رقابتی برخوردارند و می‌توانند سهم بازار بدست آوردند.

به گفته وی، اینکه یک کسب و کار به طور انحصاری تمام فضای کسب و کاری یک حوزه از کشوری را در اختیار بگیرد و اجازه رشد به هیچ کسب و کار دیگری ندهد در اقتصاد هیچ کشوری وجود ندارد و تصمیم درست مسئولان برای مقابله با انحصار بوده است که در نتیجه شرایط پیش آمده ناشی از این تصمیم، پیام‌رسان‌های داخلی توسعه خود را سرعت داده اند.

*پیام‌رسان ایرانی با کارکرد جهانی مانند ورود به باشگاه فضایی و یا غنی‌سازی 20 درصدی است

وی در پاسخ به این سوال که برخی با قطعیت اعلام می کنند که پیام‌رسان‌های بومی قدرت پاسخ گویی به نیاز 40 میلیون کاربر تلگرام را ندارند، گفت: پیام‌رسان‌های بومی در حال حاضر در مجموع قابلیت پشتیبانی بیش از 40 میلیون کاربر را دارند و پیام‌رسان سروش نیز به تنهایی بیش از 5 میلیون کاربر دارد.

به گفته سید صالحی، تمامی سرویس ها در حین استفاده ارتقا پیدا می کنند و پیام رسان‌های بومی نیز مانند هر سرویس دیگری باید با استفاده کاربران بهبود، رشد و ارتقا یابند.

وی گفت: نیاز به یک پیام‌رسان با ظرفیت چند ده میلیونی یا حتی بالای صد میلیون کاربر به عنوان یک پیام‌ رسان ایرانی با ماهیت جهانی خواهیم داشت که ایجاد این پیام‌رسان با این ظرفیت به لحاظ تکنیکی مانند ورود به باشگاه فضایی و یا غنی‌سازی 20 درصدی است.

*اگر توئیتر و فیسبوک تابع شرایط کشور باشند موافق فعالیت آنها هستیم

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله توئیتر و فیسبوک باعث ایجاد انحصار تلگرام شده است و باید همزمان با فیلتر شدن تلگرام باید این شبکه های رفع فیلتر شوند، آیا این اقدام به پیام‌رسانی‌های داخلی کمک خواهد کرد یا خیر؟ گفت: هر یک از شبکه‌های اجتماعی کارکرد و ماهیت خود را دارند؛ چنان که واتس آپ یک میلیارد و نیم کاربر دارد اما توئیتر هرگز از چند صد میلیون کاربر بیشتر نشده است. اگر تابع شرایط کشور باشند موافق فعالیت آنها هستیم همانطور که خودمان نیز برای ارائه سرویس‌های بیشتر تلاش می‌کنیم.

* قرار گرفتن حریم شخصی فضای مجازی ذیل ماده 25 قانون اساسی و فتوای رهبری تکلیف را روشن کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نگرانی کاربران از شفاف نبودن حریم شخصی در پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: از یک هفته پیش که با تصمیم قوه قضاییه حریم شخصی در فضای مجازی ذیل ماده 25 قانون اساسی قرار گرفت و رهبری نیز فتوا دادند که تعرض به حریم شخصی در فضای مجازی حرام است دیگر با خیال راحت به هیچ یک از درخواست‌های امنیتی پاسخ نداده‌ایم اما پیش از این درخواست‌هایی آمده بود که پاسخ داده نشده و به دلیل پاسخ ندادن نیز تحت فشار بودیم.

وی گفت: یکی از ایرادات فعلی این است که تعریف مشخصی از حریم شخصی وجود ندارد و امروز کاربران ابری از حریم شخصی را متصور هستند که باید مانند قوانین بین‌المللی مصادیق حریم شخصی شفاف تعیین شود.