۰ نفر

فیلتر تلگرام راه به جایی نمی‌برد

۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 262017
فیلتر تلگرام راه به جایی نمی‌برد

این‌ روزها باز زمزمه فیلتر کردن تلگرام به گوش می‌رسد. هر چند در اواخر سال گذشته بحث فیلتر کردن تلگرام را یک نماینده مجلس رسانه‌ای کرد که بعد از سوی مسئولان تکذیب شد ولی دوباره خبر فیلتر شدن تلگرام از زبان نماینده‌ای دیگر به گوش می‌رسد؛

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران، نماینده‌ای که گویا به نظر می‌رسد خود موافق فیلتر شدن تلگرام است. علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تعطیلات نوروزی از فیلتر شدن تلگرام تا پایان فروردین ماه خبر داد. درحالی که در سال جدید مردم انتظار دارند نمایندگان مجلس برای رفع فیلتر دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند  توئیتر و فیس‌بوک که جنبه اطلاع‌رسانی دارد گام بردارند، خبر احتمال فیلتر شدن تلگرام بسیار عجیب بود. در همین راستا روزنامه ایران به سراغ نمایندگان مجلس رفت تا نظر آنها را دراین خصوص بداند. همچنین در این گزارش گفت‌و‌گویی نیز با یک مدیر پیام رسان بومی صورت گرفت؛ پیام‌رسانی که شایعه شده قرار است جایگزین تلگرام شود.

فیلترینگ یک روش غیرمنطقی

محمد کاظمی نماینده ملایر و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه بحث فیلتر کردن تلگرام در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نشده است به گفت: نمی‌دانم اصلاً جریان فیلتر کردن تلگرام از کجا نشأت می‌گیرد. از صحت و سقم این خبر هیچ اطلاعی ندارم و هنوز منبع موثقی را پیدا نکرده‌ام تا صحت و سقم این خبر را بپرسم از این‌رو گفته‌های علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌تواند تنها یک اظهارنظر باشد.

کاظمی افزود: اگر این خبر تأیید شود حتماً در سطحی بالاتر رخ داده است هرچند رئیس جمهوری هم با بیانات اخیر خود که گفته منظور از حمایت از پیام رسان‌های داخلی فیلتر کردن شبکه‌های خارجی نیست، نشان می‌دهد که این سطح بالا و وزارت ارتباطات موافق فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام نیستند.

کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه به شخصه موافق فیلتر کردن تلگرام نیستم، گفت: بعید است که با فیلتر کردن تلگرام مردم به سمت پیام رسان‌های داخلی جذب شوند چون این سؤال مطرح می‌شود که آیا پیام رسان‌های داخلی توان فعالیت مانند این پیام رسان خارجی را دارند تا کاربران را به سوی خود جذب کنند، آیا امکانات آنها برای جذب کاربران کافی است؟

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از مردم در حال حاضر از طریق این پیام رسان خارجی در حال ارتزاق هستند و زندگی خود را می‌گذرانند. اقتصاد خیلی از افراد با این شبکه اجتماعی خارجی گره خورده است از این‌رو فیلتر کردن زندگی آنها را مختل می‌کند. در زمانی که بیکاری زیاد است و اشتغال افراد برای کشور مهم است، همدلی و همراهی مهمتر به نظر می‌رسد و به‌نظرم فیلتر کردن خاستگاه اجتماعی و مردمی ندارد. قانون اگر خاستگاه اجتماعی نداشته باشد، اجرا نمی‌شود اگر مردم قانونی را نپذیرند، اتفاق خوبی نیست. در گذشته در بحث ماهواره و ویدئو قانونی هم تصویب شد ولی اثری نداشت از این‌رو فیلتر کردن راهکار درستی نیست.

کاظمی با بیان اینکه ما باید با فرهنگسازی مردم را به معایب استفاده از تلگرام آگاه کنیم، گفت: مردم باید بدانند در جریان اعتراض‌‌های دی ماه با استفاده از این پیام رسان کشور ملتهب شد و امنیت ملی ما به خطر افتاد و نقش منفی تلگرام را نمی‌توان کتمان کرد ولی در هر صورت فیلتر کردن تلگرام چاره کار نیست باید مردم را به استفاده نکردن از تلگرام قانع کرد و آموزش داد. من فیلترینگ را راه حل موفقی نمی‌دانم و به جای جنگ باید مصون‌سازی و خطرات احتمالی آن را از کشور دور کنیم.

شفاف‌سازی از سوی مسئولان

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین نیز گفت: من در اواخر سال 96 اعلام کردم که قصد دارند تلگرام را فیلتر کنند و تصمیم قطعی مبنی بر فیلتر تلگرام گرفته‌اند که بعد در همان زمان این خبر را تکذیب کردند. علت تکذیب خبر نیز این است که مسئولان شفاف عمل نمی‌کنند. آنها به‌دنبال فیلتر کردن تلگرام هستند ولی دلایل فیلتر کردن را به مردم نمی‌گویند و همین موضوع موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

زرآبادی عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بروجردی نظر شخصی خود را درباره فیلتر تلگرام بیان کرده چرا که اکثر نمایندگان مخالف فیلترینگ هستند، گفت: بروجردی باید بگوید این سطح بالا که می‌گوید چه کسانی هستند و چه کسانی تصمیم گرفته‌اند تا تلگرام فیلتر شود. وی فیلتر را راه درستی برای استفاده مردم از پیام رسان‌های داخلی ندانست و گفت: چرا مردم از پیام رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند چون به آن اعتماد و اطمینان ندارند و اعتماد نیز با روش‌هایی که مسئولان می‌خواهند اعمال کنند، ایجاد نمی‌شود. فیلتر کردن را ما پیش از این تجربه کرده‌ایم و هیچ کدام جوابگو نبوده است و حال مجدد اصرار داریم همان روش‌های آزموده شده را تکرار کنیم که نه تنها نتیجه دلخواه را در بر نخواهد داشت، بلکه نتیجه عکس خواهد داد.

نماینده قزوین افزود: اگر مسئولان با فیلتر کردن تلگرام به‌دنبال روانه کردن مردم به سمت پیام رسان‌های داخلی هستند باید الزام‌هایی را ایجاد کنند. از سوی دیگر باید پیام رسان‌های خارجی و داخلی همزمان وجود داشته باشد تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند و پیام رسان‌های داخلی برای بهتر شدن با آنها رقابت کنند. اینکه به‌دنبال این باشیم که تمام مسیرها را ببندیم و بگوییم تنها مسیر این است که ما می‌گوییم، جواب نمی‌دهد و با این روش نه تنها کاربران به سمت پیام رسان‌های داخلی نمی‌روند، بلکه به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها می‌روند یا از دیگر پیام رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند. عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت ، معدن و تجارت گفت: باید برای گرایش کاربران به سمت پیام رسان‌های بومی ضمن آزاد گذاشتن مردم در انتخاب پیام رسان، دانش فنی خود را ارتقا دهیم و زیرساخت‌های کافی در اختیار پیام رسان‌های بومی بگذاریم. اکنون پیام رسان‌های داخلی از نظر فنی و زیرساخت ظرفیت استفاده تعداد یوزر بالا را ندارند. وی همچنین درباره اینکه گفته می‌شود امنیت ملی کشور با تلگرام در خطر است، گفت: این تفکر و نگرانی یک مقدار نشان دهنده ضعف ما است که یک اپ امنیت ما را به خطر بیندازد.

ضرورتی به نام امنیت فضای مجازی

طیبه سیاوشی عنایتی نماینده تهران نیز درباره فیلتر تلگرام از قول بروجردی گفت: آقای بروجردی رئیس امنیت ملی مجلس هستند و خبر فیلتر تلگرام تا پایان فروردین ماه را اعلام کردند ولی اطلاع ندارم که ایشان از چه منبع این خبر را اعلام کرده‌اند. اکثر نماینده‌ها به‌دنبال فیلتر کردن نیستند و بیشتر به‌دنبال راهی هستند تا جلوی تهدیدها گرفته شود تا مردم بتوانند از امکانات شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام استفاده کنند. سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس روی آزادی بیان که با امنیت فضای مجازی تأمین می‌شود تأکید دارند، افزود: در آخرین روز جلسه غیرعلنی مجلس هم که سال گذشته برگزار شد در آن برسر فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی بحث شد و فیلتر شدن مطرح نشد و نمی‌دانم که چنین بحثی در کجا شکل گرفته است. وی درباره اینکه گفته می‌شود فیلتر کردن تلگرام راهی است برای اینکه کاربران از شبکه‌های داخلی استفاده کنند، گفت: این راه حل درستی نیست، ما راه‌های مسدودسازی برای استفاده نکردن از تکنولوژی را رفته و جواب نگرفته‌ایم.حتی در زمانی که ناآرامی‌های دی‌ماه اتفاق افتاد برخی مردم به سمت استفاده از پیام رسان‌های داخلی رفتند ولی پیام رسان‌ها از کار افتادند چرا که ظرفیت کاربران بالا را نداشتند. نماینده تهران افزود: در کمیسیون فرهنگی همیشه حرفمان این است که به جای اینکه تمام توان خود را روی مقابله بگذاریم باید فرصتی را برای مردم فراهم کنیم. مردم خود به‌دنبال استفاده از این فرصت‌ها خواهند رفت. اگر پیام رسان‌ها و رسانه‌های داخلی اطلاعات درستی به مردم ارائه دهند مردم قطعاً از آن اطلاعات استفاده خواهند کرد. مردم از نبود یک رسانه ملی که اطلاعات صحیح و بی‌طرفانه و اطلاعات منصفانه در اختیار آنها نمی‌گذارد، به تلگرام پناه برده‌اند. اگر عملکرد رسانه درست باشد مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه شاید مردم هم به معایب استفاده از تلگرام آگاه هستند ولی چون امنیت خاطر دارند دست از آن نمی‌کشند، گفت: ما نیز باید امنیت خاطر را در پیام رسان‌های داخلی خود ایجاد کنیم. مردم امنیت خاطر را در پیام رسان‌های داخلی نمی‌یابند اگر مردم از داخلی‌ها هم اطمینان خاطر پیدا کنند خود به خود و بدون اجبار به سمت استفاده از آنها می‌روند. اجبار راه به جایی نمی‌برد و در 4 دهه این راه‌ها را رفته‌ایم پس باید به مردم فرصت انتخاب داده شود.

سیاوشی افزود: اگر کشوری مانند چین برخی پیام رسان‌های خارجی را فیلتر کرده است در عوض پیام رسان داخلی خود را بدرستی و خوبی فراهم کرده و مردمش هم از آن بدرستی و خوبی و با تعداد کاربران بالا استفاده می‌کنند. باید ما نیز یک پیام رسان خوبی در اختیار مردم قرار دهیم وقتی آنچه مردم به‌دنبال آن هستند را در بین پیام رسان‌های داخلی نمی‌یابند با فیلترشکن به‌دنبال آنچه آنها را راضی می‌کند، می‌روند.

ایتا صددرصد خصوصی

محسن غفاری مدیر یک پیام‌رسان بومی درباره خبر جایگزینی این پیام‌رسان به جای تلگرام، به «ایران» گفت: این خبر اصلاً صحت ندارد و قرار نیست پیام رسان بومی ما جایگزین تلگرام شود اگر دولت و حاکمیت به‌دنبال انتخاب ما برای جایگزینی بود که به ما سرور می‌داد، زیرساخت می‌داد. امکانات زیرساختی که به دیگر پیام رسان‌ها داد را به ما نیز می‌داد. وی با بیان اینکه پیام رسان ما صددرصد خصوصی است و هیچ نهاد دولتی از ما حمایت مادی و سخت افزاری نمی‌کند، افزود: اصلاً حاکمیت و دولت ما را نمی‌بیند و ما را نپذیرفته است. مدیر این پیام رسان بومی گفت: تنها نهاد دولتی که نام ما را می‌داند و متوجه شد که پیام رسان ما توانمندی خوبی دارد به شرطی که حمایت شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چرا که این پیام رسان تنها پیام‌رسانی است که از این وزارتخانه مجوز دریافت کرده است از این‌رو مرکز رسانه‌های دیجیتال ما را می‌شناسد و یکبار رئیس این مرکز نام پیام رسان ما را برده و درباره آن حرف زده است. وی با بیان اینکه این پیام رسان بومی کاملاً شبیه به شبکه اجتماعی تلگرام بوده و دارای امکانات ساخت گروه و کانال و... است، گفت: به عبارتی برنامه‌ای سبک و امن محسوب می‌شود. به‌عبارتی ما از تلگرام الگوبرداری کرده و همان محیط با همان امکانات را به صورت مهندسی معکوس طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم. وقتی کاربر به محیطی مانند تلگرام که کار کردن با آن بسیار راحت است، عادت کرده دیگر به سختی می‌تواند به محیط‌های پیچیده‌ای که اکثر پیام رسان‌های بومی  دارند، عادت کند. وقتی محیط ناشناس باشد و کاربر برای ارسال پیام، عکس و فیلم دچار مشکل شود، آن پیام رسان را ترک می‌کند از این‌رو ما دقیقاً شبیه به محیط تلگرام را طراحی کردیم. پیام رسان بومی ما دارای سروری شبیه به تلگرام است و قابلیت بزرگ شدن دارد. این پیام رسان اکنون با 5 سرور راه‌اندازی شده است و می‌توان از نظر سخت افزاری تعداد سرورها را تا عدد هزار ارتقا داد. به این ترتیب اکنون این پیام رسان ظرفیت خدمات‌رسانی به 5 میلیون کاربر را دارد و اگر از نظر مالی حمایت شویم می‌توانیم با ارتقای سرورها میزان ظرفیت کاربران خود را نیز افزایش دهیم.

غفاری درباره اینکه گفته می‌شود بعد از جذب 50 هزار کاربر، این پیام رسان از کار افتاده است، گفت: رقبا به‌دنبال تخریب ما هستند، چرا که تنها در دو روز پیام رسان بومی ما 300 هزار بار دانلود شد و اکنون 200 هزار کاربر فعال دارد و تعداد کاربران آن از پیام رسان‌هایی که 2 یا 3 سال زودتر از ما فعالیت خود را شروع کردند، بیشتر است و این نشان می‌دهد که بدون تبلیغ و حمایت‌های دولتی اقبال خوبی از پیام رسان ما شده است و به‌عنوان بخش خصوصی فعال در این زمینه توان محدودی در بخش سخت افزاری و نرم افزاری داریم و اکنون 200 هزار نفر در نوبت هستند تا فعال شوند. ما از این کاربران عذرخواهی می‌کنیم باید زیرساخت و امنیت پیام رسان را توسعه دهیم تا بتوانیم آنها را فعال کنیم و کاربران خود را راضی نگه داریم.

وی افزود: ما به‌دنبال این هستیم که کاربران پیام رسان ما را که دقیقاً شبیه تلگرام است و کار کردن با آن مانند تلگرام آسان است را انتخاب کنند. البته از اینکه پیام رسان ما مورد اقبال عمومی قرار گرفته است، هم خوشحالیم و هم ناراحت. ناراحت از این جهت که به طریق ما دولت را متهم می‌کنند.

مدیر پیام رسان بومی درباره این سؤال هم که آیا شما با فیلترینگ تلگرام موافق هستید یا خیر گفت: در کل فیلتر کار درستی نیست و باید آزادی بیان وجود داشته باشد و از مسئولان انتظار داریم مانع گردش آزاد اطلاعات نشوند ولی درباره فیلتر کردن تلگرام در بین شبکه‌های اجتماعی خارجی نظر دیگری دارم و آن این است که به نظر می‌رسد تلگرام وارد بازی با ایران شده و در زمین دشمن قرار گرفته است چون اگر تلگرام به‌دنبال درآمدزایی در کشور ما است به راحتی از طریق راه‌هایی که همه پیام رسان‌های خارجی به‌دنبال آن هستند، اقدام می‌کرد ولی اینگونه که به نظر می‌رسد پشت صحنه دست‌هایی در کار است تا با ورود به امنیت ملی و اقتصاد، نظام را از بین ببرند از این‌رو این موارد باعث شده است که حاکمیت و دولتمردان به‌دنبال فیلتر کردن تلگرام باشند.

نیم‌نگاه

کاظمی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس : موافق فیلتر کردن تلگرام نیستم. بعید است که با فیلتر کردن تلگرام مردم به سمت پیام رسان های داخلی جذب شوند . بسیاری از مردم در حال حاضر از طریق این پیام رسان خارجی  در حال ارتزاق هستند  و زندگی خود را می گذرانند.  از این رو فیلتر کردن زندگی آنها را مختل می کند

حمیده زرآبادی عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت: مردم از پیام رسان های داخلی استفاده نمی کنند چون به آن  اعتماد و اطمینان ندارند و اعتماد نیز با روش هایی که مسئولان می خواهند اعمال کنند، ایجاد نمی شود.  فیلتر کردن را ما پیش از این تجربه کرده ایم و هیچ کدام جوابگو نبوده است و حال مجدد اصرار  داریم همان روش های آزموده شده را تکرار کنیم

طیبه سیاوشی  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: در آخرین روز جلسه غیرعلنی مجلس هم که سال گذشته برگزار شد  در آن بر سر فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی بحث شد  و فیلتر شدن مطرح نشد و نمی دانم که چنین بحثی در کجا شکل گرفته است

محسن غفاری  مدیر پیام رسان  بومی (ایتا) : خبر جایگزینی ایتا به جای تلگرام  اصلاً صحت ندارد و قرار نیست پیام رسان بومی ما جایگزین تلگرام شود.پیام رسان بومی ما دارای سروری شبیه به تلگرام است و قابلیت بزرگ شدن دارد. این پیام رسان اکنون با 5 سرور راه‌اندازی شده است و می‌توان از نظر سخت افزاری تعداد سرورها را تا عدد هزار ارتقا داد.