۰ نفر

ثبت لحظاتی که می‌تواند گران تمام شود!

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۵۷
کد خبر: 260685
ثبت لحظاتی که می‌تواند گران تمام شود!

ثبت لحظات به یادماندنی، خاطره انگیز، یهویی و...از جمله مواردی هستند که این روزها و در ایام نوروز در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی، کاربران زیادی داشته و مورد استقبال عمومی قرار دارد در حالی که می‌تواند برای آن‌ها گران تمام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مهمترین کاربردهای GPS کاربرد هوایی، دریایی، زمینی، عملیات جستجو، نقشه‌برداری و ... است. تمامی این موضوعات می‌تواند به این نکته اشاره کند که GPS  تحولی بزرگ در فناوری ایجاد کرده و دارای مزایای بسیار است. اما متاسفانه افراد سودجو گاهی با طراحی اپلیکیشن‌های مختلف، بازی‌های آنلاین، مسیر یاب‌های جعلی و ... به دنبال دسترسی به موقعیت مکانی کاربران بوده و منتظر فرصتی مناسب برای کلاهبرداری از آنان هستند.

کاربران باید در مواقع غیر ضروری GPS خود را غیر فعال کنند این کار علاوه بر جلوگیری از به هدر رفتن شارژ تلفن همراه، باعث جلوگیری از دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات ذخیره شده خواهد شد.

برخی از هموطنان با ثبت موقعیت جغرافیایی برروی تصاویر و فیلم‌ها سعی دارند این تصاویر را در آرشیو خود نگه داشته و در سالیان آینده با مرور آنها خاطرات خود را زنده کنند. اما نکته‌ای بسیار مهم که کارشناسان پلیس فتا همواره بر آن تاکید دارند این است که باید توجه داشت که مجرمان سایبری در این ایام فعالیتی بیشتر از گذشته داشته و با سوءاستفاده از اعتماد، آنان سعی می‌کنند به اهداف مجرمانه خود دست پیدا کنند. یکی از مواردی که کلاهبرداران سایبری با سوءاستفاده از آن به دنبال عملی کردن اهداف مجرمانه خود هستند، سیستم مکان یابی جغرافیایی جهانی یا همان GPS است.

براین اساس کاربران تلفن‌های همراه هوشمند، مهمترین استفاده کنندگان از مکان‌یاب GPS بوده و از آن برای مسیریابی، انجام برخی از بازی‌های رایانه‌ای، ثبت موقعیت مکانی در تصاویر و کلیپ‌ها و ... استفاده می‌کنند.

اما یکی از مواردی که می‌تواند فرصت‌های GPS را به تهدید تبدیل کند، انتشار تصاویر و کلیپ‌هایی است که دارای تاریخ و موقعیت مکانی بوده و عدم حضور قربانی در منزل را اعلام می‌کند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، در این حالت است که مجرمان با خیالی آسوده جهت انجام سرقت به منزل قربانی مراجعه کرده و اهداف مجرمانه خود را عملی می‌کنند.

در این راستا کارشناسان توصیه می‌کنند که کاربران در مواقع غیرضروری GPS خود را غیرفعال کرده و نسبت به  انتشار اطلاعات تصاویر و کلیپ‌های مهم و یهویی کمی حساس‌تر باشند.

همچنین از آنجایی که در هنگام نصب برخی از اپلیکیشن‌ها، باید مجوز دسترسی به GPS نیز به آنان داده شود لذا امکان سوءاستفاده از این طریق نیز وجود دارد. بنابراین کاربران باید اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود را از مارکت‌های معتبر دریافت و از رفتن به لینک‌های کوتاه شده که در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی ارائه شده خودداری کنند.