۰ نفر

توسعه علوم محاسباتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 259522
توسعه علوم محاسباتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی

با افزایش ظرفیت دانشگاه های کشور برای دانشجویان کارشناسی ارشد تعداد دانشجویانی که نیاز به راهنمایی و مشاوره برای انجام پایان نامه های خود را دارند افزایش یافته است. سایت مارکت کد این نیاز را درک نموده و در صدد رفع این مشکل که از مهم ترین دغدغه های دانشجویان کارشناسی ارشد می باشد بر آمده است.

با وجود سابقه ۵۰ ساله در استفاده از شبیه سازی‎های رایانه ای در علوم مهندسی، تنها در دهه گذشته نظریه و فناوری شبیه سازی اثر عظیمی را روی رشته‌های مهندسی گذاشته است. این تغییر قابل ملاحظه اساساً به دلیل توسعه علوم محاسباتی و رایانه ای و پیشرفت‌های سریع در تجهیزات و سیستم‌های آن رخ داده است.

علوم محاسباتی شاخه‌ای از علم است که به ساخت مدل‌های ریاضی و روش‌های حل عددی و استفاده از رایانه‌ها برای تحلیل و حل مسائل علمی، علوم اجتماعی و مهندسی می‌پردازد. در عمل علوم محاسباتی، کاربرد شبیه‌سازی رایانه‌ای و روش‌های دیگر پردازش اطلاعات برای حل مسئله در شاخه‌های گوناگون علم است.

ایران شانه به شانه کشورهای توسعه یافته در حوزه علوم محاسباتی پیشرفت‌های شگرفی داشته است. با توجه به رشد علوم محاسباتی در کشور و جهان به‌تدریج از آزمایش‌های پرخرج تجربی کاسته شده و بر حجم شبیه‌سازی‌ها افزوده شده است.

هر ساله تعداد زیادی پایان نامه در در مقاطع ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف و بخصوص در دانشکده‌های مهندسی و علوم و با محوریت مباحث شبیه‌سازی و علوم محاسباتی تعریف می‌گردد؛ اما متأسفانه مشکلات متعددی در این حوزه وجود دارد که مانع استفاده صحیح از این تولیدات می‌شود:

مرجعی برای نگهداری کد و برنامه کامپیوتری حاصل از این پایان‌نامه‌ها در کشور وجود ندارد.

کدها دارای مستندات کامل دانشی نبوده و استفاده مجدد از آن‌ها توسط دیگر محققان به‌آسانی امکان‌پذیر نیست.

فعالیت‎های پژوهشی بر اساس یک جهت گیری کلی نیست و این تلاش‌های محاسباتی درنهایت به محصولات نرم‌افزاری مناسبی برای کشور ختم نمی‌شود.

در راستای حل مشکلات یاد شده، پایگاه علوم محاسباتی ایران – مارکت کد – با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و همکاری تعدادی از مراکز دانشگاهی در سال ۱۳۹۲ با هدف توسعه علوم محاسباتی در کشور راه اندازی شد. این سایت ضمن آموزش برنامه‌نویسی بهینه و پردازش موازی، به عرضه کدها و برنامه‌های کامپیوتری حاصل از پایان نامه‌های ارشد و دکتری در رشته‌های مهندسی و ریاضی کاربردی می‌پردازد. در حال حاضر، کدهای ارائه شده در این سایت ۱۲ رشته تخصصی را شامل می‌شود که عبارت‌اند از: سیالات، مکانیک جامدات، عمران، شیمی و مهندسی شیمی، کنترل، دینامیک پرواز، کامپیوتر، ریاضی، نانو، فضایی و پیشرانش که دانشجویان و حتی فراغ التحصیلان رشته های نام برده شده می توانند با ورود به سایت مارکت کد متناسب با نیاز خود و نرم افزارهای خود به تهیه پروژه مورد نیاز خود اقدام نمایند.

چه چیزی مارکت کد را متمایز ساخته است؟

    جهت دهی و جلوگیری از تحقیقات تکراری: پایگاه علوم محاسباتی ایران، مرجع پایان نامه ارشد و دکتری است و ضمن حمایت از پایان نامه‌ها به دانشجویان رشته‌های مهندسی کمک می‌کند تا با موضوعات کار شده در رشته خود آشنا شوند و از انجام تحقیقات تکراری جلوگیری نمایند و همچنین امکان اخذ پایان‌نامه برای دانشجویان گرامی فراهم آورده است.

    مستندات کامل دانشی: از ویژگی‌های منحصر بفرد این سایت وجود مستندات دانشی کامل و فیلم آموزشی برای کدهای عرضه شده است. کدهای ارائه شده در مارکت کد بصورت متن باز هستند. دانشجویان و پژوهشگران با استفاده از راهنما و مستندات هر کد، به توسعه و تکمیل پروژه‌های خود بپردازند.

    مشاوره و راهنمایی: مارکت کد با هدف کمک به جامعه علمی کشور اقدام به مشاوره و انجام پروژه‌های صنعتی می‌نماید. تنها کافی است که از طریق سایت مارکت کد درخواست خود را ثبت نمایید تا با توجه به رشته شما داوری جهت مشاوره و راهنمایی با شما ارتباط برقرار کند.

    درآمدزایی برای صاحبان کدها: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان می‌توانند محصولات دانشی خود را برای عرضه و فروش در سایت قرار داده و در منافع حاصله شریک شوند. در این طرح علاوه بر بهره برداری دانشجویان و نیازمندان به کد مربوطه صاحبان کد نیز می توانند سودی از فروش محصولات خود کسب نمایند.

    طرح تشویقی کسر از خدمت: این مجموعه برای غنای بیشتر سایت و جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها تا تبدیل‌شدن به نرم‌افزارهای ملی، اقدام به ارائه طرح تشویقی کسر خدمت سربازی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کرده است.

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های مهندسی می توانند از این طرح استفاده نموده و در قبال پروژه خود از کسری خدمت نیز بهره مند شوند.

می توان به طور خلاصه این طور گفت که سایت مارکت کد مرجع کاملی برای دانشجویانی می باشد که برای انجام دادن پایان نامه های خود مشکل دارند و نیاز به منبعی برای الهام گرفتن موضوع , آشنایی با نرم افزارهای مهندسی مورد استفاده در رشته های مهندسی مختلف, کمک از متخصصین در رشته های مهندسی مختلف برای اجرای و انجام پایان نامه های خود دارند می باشد.

سایت مارکت کد هم چنین به تولید محتوای مورد نیاز دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته های مختلف مهندسی نیز می پردازد که علاقه مندان می توانند به صورت رایگان وارد بخش مطالب سایت شده و از مقاله های تولید شده نهایت استفاده را نمایند.

در تولید مقالات علمی به آشنایی با نرم افزارهای مهندسی مورد استفاده در انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد, نصب نرم افزارهای نام برده بر روی سیستم عامل, آشنایی با گرایش های ارشد مختلف در رشته های مهندسی, آشنایی با مفاهیم و موضوعات پرکاربرد در پایان نامه های مهندسی و ... پرداخته شده است که علاقه مندان می توانند با مطالعه مقاله های تولید شده به ارایه پایان نامه های کارشناسی ارشد و یا خرید محصولات و کدهای مرتبط با موضوع مقالات بپردازند.

پایگاه علوم محاسباتی ایران به عنوان محلی برای فروش کدها دارای نماد اعتماد الکترونیکی دوستاره است. کاربران با اطمینان به صورت اینترنتی، کد مورد نظر خود را خریداری نمایند و لینک دانلود فایل را دریافت نمایند. پس از خرید کد، برای هر کاربر یک لینک یکتا تولید می‌شود. کاربران با ورود به حساب کاربری خود در سایت مارکت کد، می‌توانند از قسمت دانلودها، کدهای خریداری شده را مشاهده و یا مجدداً دانلود نمایند.