۰ نفر

مزایا و معایب استفاده از کاستوم‌رام‌ها

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 259321
مزایا و معایب استفاده از کاستوم‌رام‌ها

یکی از مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های اندرویدی ، وجود رام‌های مختلف برا آن‌ها است. این رام ها نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید هستند که وابستگی به گوگل ندارند و توسط برنامه نویسان و شرکت های مختلف طراحی و عرضه می‌شوند.

اقتصاد آنلاین- محمد ممتازپور؛ با توجه به متن باز (open source) بودن سیستم‌عامل اندروید ، برنامه‌نویسان این امکان را دارند تا با تغییر در کدهای این سیستم عامل ، آن را مطابق خواسته خود و نیاز کاربران منعطف کنند که این یکی از ویژگی‌های بارز اندروید به حساب می آید.

تا به حال رام‌های غیر رسمی(کاستوم) زیادی برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه شده‌اند که lineageos (سیانوژن سابق) به عنوان معروف‌ترین آن ها در اختیار کاربران قرار گرفته است.

آمارها نشان می دهد که علاقه کاربران نسبت به استفاده از این رام‌ها روز به روز در حال افزایش است . اما استفاده از رام‌های غیر رسمی چه معایب و چه مزایایی دارد؟

مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نسخه جدیدی از اندروید روانه بازار شود و این یکی از ضعف‌هایی است که همه سیستم عامل‌های تلفن هوشمند از آن برخوردارند. اما کاستوم‌رام‌ها تقریباً هرروز به‌روزرسانی می‌شود و باگ‌های نرم‌افزاری و امنیتی آن برطرف می‌شود. این ویژگی منحصر‌به فرد کاستوم‌رام‌ها است که توانسته کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند. علاوه‌براین کاربران اندروید برای استفاده از نسخه‌های جدید این سیستم عامل با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند، چون تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند بعد از عرضه محصولات خود تنها چند ماه از آنها پشتیبانی می‌کنند و شاید حداکثر تا سه نسخه جدید اندروید را برای محصولات خود ارائه دهند و اینجاست که توسعه‌دهندگان کاستوم‌رام‌ها آستین‌ها را بالا می‌زنند و اندروید جدید را برای این دست از کاربران به‌صورت رایگان عرضه می‌کنند.

معمولا کاستوم رام‌های مختلف ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارند که آنها را هیچ‌گاه در رام استوک یا پیش‌فرض رام گوشی‌تان پیدا نمی‌کنید. دست‌یابی به قابلیت‌ها و امکانات اضافی بیشتر، عاملی است که نصب کاستوم رام را ارزشمند می‌سازد. همچنین توسعه‌دهندگان سعی می‌کنند با برطرف کردن ایرادها و باگ‌های موجود و حذف چیزهای اضافه از رام پیش‌فرض، عملکرد، سرعت بهتر و طول عمر باتری بیشتری برای گوشی‌تان به ارمغان بیاورند.

امروزه بیشتر custom ROM هایی که عرضــه می شوند قابلیت نصب نرم افزار و بازی را در SD Card به همراه دارند  که به آن Apps2SD یا A2SD می گویند. اگر شما از کمبود فضای داخلی رنج می برید این قابلیت می تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد.

از ویژگی‌های برتر کاستوم‌رام‌ها می‌توان به کدنویسی ساده و سبک آن اشاره کرد که حاصل آن سیستم عاملی سریع و پایدار است و نرم‌افزارهای اضافی و غیر‌ضروری نسخه‌های کارخانه‌ای در آن وجود ندارد. اما این ساده نویسی در کدها این امکان را به کاربران می‌دهد تا طبق سلیقه خود تنظیمات و محیط کار را سفارشی کنند.

در کاستوم‌رام‌ها با بهره‌گیری ازPrivacy Guard می‌توانید از دسترسی‌های مرتبط با برنامه‌های نصب شده مطلع شوید و مطمئن شوید برنامه‌های جدید نصب شده روی دستگاه شما به‌طور پیش‌فرض چه دسترسی‌هایی دارند. با بهره‌گیری از این قابلیت، تجربه‌ای همانند سیستم دسترسی سیستم‌عامل IOS خواهید داشت و بدین ترتیب می‌توانید مشخص کنید که آیا برنامه‌ای خاص می‌تواند به مکان، مخاطبان و دیگر اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد یا خیر. عملکرد این قسمت برپایه قابلیتی به نام App Ops در اندروید است که گوگل دسترسی به آن را حذف کرده است. با استفاده از PrivacyGuard همچنین می‌توانید هنگام استفاده از برنامه‌ای با دسترسی‌های محدود، هشدارهایی را دریافت کنید. اگر برنامه‌ای عملکرد مطلوب ندارد، این هشدار به شما اعلام خواهد شد تا در صورت صلاحدید برخی از دسترسی‌ها را مجددا فعال کنید. با رفتن به مسیر Settings و سپس Privacy و در نهایت Privacy Guard می‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

معایب کاستوم‌رام‌ها

کاستوم‌رام‌ها معمولا با باگ‌هایی عرضه می‌شوند و مدتی طول می‌کشد تا آن‌ها شناسایی و بر طرف شوند. البته این باگ‌ها چندان جدی نیستند و شاید کاربران هیچگاه از وجود آن‌ها مطلع نشوند.

با نصب کاستوم‌رام‌ها ،گارانتی گوشی و یا تبلت‌ها از بین می‌رود و شرکت پشتیبانی کننده دستگاه شما را فاقد گارانتی می‌داند. پس بهتر است صبر کنید تا مدت زمان گارانتی دستگاه شما سپری شود و بعد نسبت به نصب یک کاستوم رام اقدام کنید.

برای نصب کاستوم‌رام‌ها حتما از تجربیات افراد خبره بهره بگیرید ؛ چون نصب این رام‌ها کمی پیچیده و البته حساس است که با کوچکترین غفلت ، ممکن است دستگاه دوست داشتنیتان برای همیشه از رده خارج شود.