۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

اپل سردمدار بازار گجت‌های پوشیدنی/ گوگل و مایکروسافت آینده را رقم می‌زنند

۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۴
کد خبر: 254542
اپل سردمدار بازار گجت‌های پوشیدنی/ گوگل و مایکروسافت آینده را رقم می‌زنند

بحث‌های زیادی بر سر آینده گجت‌های پوشیدنی وجود دارد و بسیاری از کارشناسان اختراع آن‌ها را پروژه‌ای شکست خورده عنوان می‌کنند و معتقدند که این پوشیدنی‌های هوشمند در قرن معاصر ، جایگاهی نخواهند داشت. از سوی دیگر فعالانی هم هستند که این نگاه را بدبینانه دانسته و گجت‌های پوشیدنی را سردمداران دستگاه‌های هوشمند در آینده می‌نامند.

اقتصادآنلاین - انوش ممتازپور؛ البته آمار‌ها نشان می‌دهد که دسته اول چندان هم پربیراه نمی‌گویند؛ چون بر اساس اعلام مراکز تحقیقاتی مختلف میزان فروش گجت‌های پوشیدنی روزبه روز سقوط می‌کند و این روند حداقل تا سال 2021 ادامه خواهد داشت.

اما اگر واقع بینانه به این ماجرا و فعالیت روز افزون غول‌های فناوری دنیا در این حوزه بنگریم، درمی‌یابیم که شاید در حال حاضر این پروژه شکست خورده به نظر آید، اما بدون شک در آینده شاهد پوشیدنی‌های کاربردی‌تری خواهیم بود.

بر اساس آمارهای ارایه شده، تاکنون رکورد فروش این گجت‌ها در اختیار شرکت اپل و ساعت هوشمند آن است. به گفته مسئولان مرکز تحقیقاتی Analytics، درحال حاضر بیش از 50 درصد این بازار در دست اپل است و سامسونگ با حدود 13 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

البته این بازار رقابت هنوز آن طور که باید به مرحله شکوفایی نرسیده است و همچنان بسیاری از شرکت‌های فناوری با همه قوای خود وارد این عرصه نشده اند.

بدون شک گوگل، یکی از مدعیان اصلی این حوزه در آینده نه چندان دور خواهد بود و با سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که طی چند سال اخیر روی توسعه عینک و لنز چشمی هوشمند خود انجام داده است؛ می‌تواند چشم انداز جدیدی را پیشروی دنیای گجت‌های پوشیدنی بگشاید.

گوگل در سال 2014 میلادی با ثبت اختراع خود برای تشخیص میزان گلوکز خون به کمک لنزچشمی تلاش کرد؛ اما تنها به این قابلیت اکتفا نکرده و در فکر توسعه بیشتر این دستگاه خلاقانه خود بود. طبق آخرین خبرهایی که از توسعه این لنز هوشمند به گوش می‌رسد، قابلیت فیلمبرداری و عکسبرداری نیز به آن افزوده شده است و می‌تواند تصاویر را روی گوشی‌های هوشمند ذخیره کند. این امکان از حالا نگرانی‌هایی به وجود آورده است و به گفته منتقدان، این لنز چشمی می‌تواند حریم شخصی افراد را زیرپا گذارد و در بسیاری از موارد به ابزاری برای جاسوسان تیدیل شود.

گوگل مدعی است این فناوری را برای کمک به افرادی که به علت ابتلای به دیابت یا به هر علت دیگر نابینا شده اند، ابداع کرده است، اما به هر حال نتیجه عملی آن تسهیل امکان نقض حریم شخصی افراد است.

البته گوگل تلاش می‌کند تا به منتقدان لنز هوشمند خود دلداری دهد و به آن‌ها قول داده است که این امکان کاملا کنترل شده عرضه شود و تمامی تدابیر لازم برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی، اتخاذ شود .

این لنز همچنین اطلاعاتی در مورد محیط اطراف مانند وضعیت ترافیک و موانع موجود در اختیار افراد نابینا می‌گذارد.

شاید لنز هوشمند گوگل یکی از خلاقانه‌ترین گجت‌های پوشیدنی محسوب شود؛ اما مایکروسافت نیز با عینک واقعیت افزوده خود و توسعه آن، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این محصول که هولولنز نام دارد، طبق گفته کارشناسان دنیای واقعیت افزوده را متحول خواهد کرد و می‌تواند خدمات زیادی را به کاربران ارایه دهد .

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده‌ که هیچ نیازی به برقراری ارتباط بی‌سیم با رایانه‌ها ‌ندارد. این تکنولوژی از لنزهای HD و صدای سه بعدی برای ایجاد تجربه‌ای تعاملی از فضای هولوگرافیک بهره می‌برد. این سخت افزار از تعداد زیادی حسگر برای رصد حرکات کاربر و همچنین تعامل آن با تصاویر سه بعدی ایجاد شده بهره می‌برد.

این محصول می‌تواند ضمن نشان دادن تصاویر محیط کاربر، جلوه‌های جدیدی را به آن اضافه کند که این قابلیت می‌تواند در بسیاری از عرصه‌ها بسیار کاربردی باشد.

یکی از مهمترین کاربردهای هولولنز استفاده از آن در حوزه پزشکی است و جراحان می‌توانند به کمک این دستگاه، جراحی‌های بسیار حساس را با دقت بالا انجام دهند .

هدست هوشمند مایکروسافت از 2 گیگابایت حافظه رم، فضای ذخیره سازی داخلی با ظرفیت 64 گیگابایت و اتصالات WiFi و بلوتوث بهره گرفته است. این دستگاه وزنی در حدود 580 گرم دارد و باتری آن نیز می‌تواند تا 3 روز بدون وقفه انرژی لازم دستگاه را تامین کند  و اگر آن را در حالت آماده به کار قرار دهیم می‌تواند تا 2 هفته بدون نیاز به برق مستقیم روشن بماند. این محصول در حال حاضر 3 هزار دلار قیمت دارد که تنها برای توسعه دهندگان قابل دسترس بوده و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

طبق شنیده‌ها، مایکروسافت قصد دارد تا نسخه دوم این گجت را به زودی روانه بازار کند که از امکانات پیشرفته‌تری برخوردار است.