۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

ابداع سکه‌های بومی بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های ارزهای دیجیتال/ ورود غول‌های فناوری به بازار پول‌مجازی

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۵
کد خبر: 250871
ابداع سکه‌های بومی بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های ارزهای دیجیتال/ ورود غول‌های فناوری به بازار پول‌مجازی

ارزهای دیجیتال یکی از شگفتی‌های دنیای فناوری طی چند ماه اخیر به حساب می آیند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این سکه‌های مجازی می توانند بازیگران اصلی اقتصاد جهان در چند سال آینده باشند.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور ؛ شرکت های فناوری نیز درتلاشند تا با واحد پولی جدید وارد این بازار شوند تا پیشدستی کنند و از حالا سهمی از این بازار را تصاحب کنند . تلگرام ، کداک و لاین از جمله شرکت های بزرگی هستند که به طور رسمی  خبر از ورود به بازار ارزهای دیجیتال دادهاند .

بدون شک ماجرا به اینجا ختم نخواهد شد و در سال 2018 شاهد ورود دیگر شرکت ها نیز به بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود و بعید نیست که حتی اپل ، مایکروسافت و گوگل نیز به میدان رقابت اضافه شوند.این درحالی است که هنوز به طور کلی قانونی برای استفاده از این سکه های مجازی وجود ندارد و بسیاری از کشورها هنوز راه و رسم مشخصی در این زمینه برای کاربران تدوین نکرده اند. از سوی دیگر کشورهایی هم وجود دارند که استفاده از ارزهای دیجیتال را غیرقانونی می دانند و برای معامله گران مجازات هایی را در نظر گرفته اند.

اما به طور کلی می توان گفت که بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران  راه محتاطانه ای را در پیش گرفته اند و به شهروندان توصیه می کنند که از ارزهای دیجیتال در معاملات مجازی استفاده نکنند و یا لااقل جوانب احتیاط را درنظر بگیرند.

در کشور ما مسئولان بانک مرکزی و نمایندگان مجلس به عنوان مهمترین تصمیم گیرندگان در این زمینه راهکار مشخصی را ارایه نکرده و تنها به این نکته که «به زودی قانونی بودن یا نبودن معامله با سکه های مجازی اعلام می شود» بسنده کرده اند .

از سوی دیگر وزیر ارتباطات و اطلاعات ، آینده اقتصاد دیجیتال جهان را در گرو دنیای فناوری می داند و معتقد است که باید با تحولات تکنولوژی سازگار شد و مضرات و ویژگی های آن را به مردم اطلاع داد تا بتوانیم از اقتصاد دیجیتال دنیا سهمی داشته باشیم.

به گفته محمد جواد آذری جهرمی «متاسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان با حوزه فاوا آشنایی ندارند و این موضوع میتواند به ضرر توسعه کشور تمام شود.»

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که درحال حاضر ارزهای دیجیتال اوضاع مناسبی ندارد و عدم آینده نگری به ارزهای مجازی، ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و همچنین باعث خروج ارز از کشور شده است.

آذری جهرمی  معتقد است که بلاک‌چین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می‌کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، بازهم در عرصه فناوری و فرهنگ آن بازنده خواهیم شد.

اما مهمترین راهکار برای مقابله با مضرات ارزهای دیجیتال چیست ؛ قانونی یا غیرقانونی دانستن آنها؟

فرید محتشم زاده کارشناس بانکداری الکترونیک در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین می گوید: اگر مجلس و دولت استفاده از پول مجازی را غیرقانونی اعلام کند تنها صورت مسئله را پاک کردهاند و نمیتواند جلوی استفاده شهروندان از ارزهای دیجیتال را بگیرند.

به گفته وی شاید ساده ترین راه برای دولت ها غیرقانونی خواند استفاده از ارزهای دیجیتال باشد ؛ اما این راهکار نه تنها جلوی آسیب  به مردم را نمی گیرد ، بلکه باعث می شود تا شهروندان بیشتر در معرض خطرات معامله با سکه های مجازی قرار گیرند.

این کارشناس ادامه داد : به طور مثال اگر شهروندی در معامله با ارز دیجیتال مورد سواستفاده قرار گیرد ، پلیس و نهادهای امنیتی میتوانند تا حدی مجرمان را شناسایی  و دستگیر کنند ؛ اما اگر استفاده از ارز دیجیتال غیرقانونی اعلام شود ، قربانی دستش به جایی بند نیست و طبهکاران با فراغ بال به کارهای مجرمانه خود ادامه خواهند داد.

محتشم زاده افزود : به نظر من غیرقانونی خواندن استفاده از ارزهای دیجیتال تنها شانه خالی کردن دولت ها از بار مسئولیت است و این موضوع برای همه کشورها مصداق خواهد داشت.

شاید بسیاری از کارشناسان با حضور رسمی پول های مجازی در کشور موافق باشند و نقاط مثبت آن را بیشتر از نقاط منفی بدانند ؛ اما در سوی دیگر استفاده از ارزهای مجازی مخالفان سرسختی هم دارد که معتقدند پول های دیجیتال آسیبهای جبران ناپذیری را به مردم و اقتصاد کشورها وارد خواهد کرد.

سعید باقری اصل کارشناس فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مخالفان استفاده از ارزهای دیجیتال به اقتصادآنلاین می گوید: اگر به پیشرفته ترین کشورهای دنیا نگاه کنیم ، متوجه خواهیم شده که اکثر آنها رویه محتاطانه ای را در پیش گرفته اند و یا به طور کل استفاده از پول مجازی را غیرقانونی می دانند.

به گفته وی دلیل این مساله مشخص نبودن خط مشی مشخص سکه های مجازی است و اینکه نمیتوان به طور کلی جلوی کلاهبرداری های احتمالی را گرفت و مجرمان را شناسایی کرد.

این کارشناس افزود: درحال حاضر بیشتر گروه های تروریستی در جهان برای تامین بودجه خود از بیت کوین استفاده میکنند و تا به حال هیچ دولتی نتوانسته جلوی این معاملات را بگیرد و این نشان میدهد که ردیابی طرف های معامله با ارزهای دیجیتال قابل شناسایی نیستند و یا حداقل نمی توان به راحتی آنها را شناسایی کرد.

باقری اصل با اشاره به اینکه هنوز برای رسمی خواند ارزهای دیجیتال زود است گفت : شاید در آینده بتوان راهکارهای فنی برای مقابله با جرایم مبتنی برسکه های مجازی معرفی کرد ، اما در حال حاضر رایج شدن ارزهای دیجیتال بیشتر از آنچه که منفعت داشته باشد به ضرر شهروندان تمام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ارزهای دیجیتال مثل تلگرام که طرف های معامله مشخص هستند هم میتواند به معامله گران آسیب بزند یا خیر ؟ گفت : استفاده از اینگونه ارزها عقلانی تر است ؛ اما بازهم یک نکته منفی در آن وجود دارد و آن خارج شدن ارز از کشور است.

به گفته این کارشناس بهترین راه برای ورود به دنیای سکه های مجازی ، ابداع ارزهای بومی است و مسئولان و یا بخش خصوصی باید به فکر استخراج سکه های اختصاصی باشند.