۰ نفر

سیستم‌عامل لپ‌تاپ با پردازنده موبایل

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۰:۱۴
کد خبر: 243891
 سیستم‌عامل لپ‌تاپ با پردازنده موبایل

مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها، سال‌هاست که به‌دنبال یافتن راهی بودند تا بتوانند پلت‌فرم ویندوز را نه‌تنها روی پردازنده‌های x۸۶ شرکت‌هایی مانند اینتل وAMD ساخته، بلکه روی قطعات کوچک نیز تعبیه کنند.

 این امید وجود دارد که با توسعه این پلت‌فرم که Windows on ARM نام دارد، راه برای استفاده از آن توسط شرکت‌های سازنده موبایل هموارتر شود و یک راه حل ارزان‌تر و سیستمی قابل دسترس‌تر، جایگزین لپ‌تاپ‌های استاندارد فعلی شود.

سیستم‌عامل لپ‌تاپ با پردازنده موبایل

اولین اقدام اصلی مایکروسافت، پلت‌فرم Windows RT بود که روی اولین نسخه از لپ‌تاپ سرفیس اجرا شد که البته سرانجام چندان مثبتی نداشت. سال بعد، این موضوع به‌طور کامل فراموش شد تا دسامبر سال ۲۰۱۶ که مایکروسافت شراکت خود را با کوالکام اعلام و عنوان کرد که قصد دارد سیستمی کامل از ویندوز ۱۰ را روی قطعات پردازنده اسنپ‌دراگون (پردازنده‌ای است که در بیشتر موبایل‌های اندرویدی دیده می‌شود) پیاده کند. به گزارش دنیای اقتصاد، حالا با گذشت یک سال دیگر پردازنده اسنپ‌دراگون که می‌تواند از ویندوز پشتیبانی کند در دسترس ما است. به‌طور خلاصه، ویندوز روی اسنپ‌دراگون به پردازنده‌های مبتنی بر ARM این امکان را می‌دهد که از نسخه ویندوز ۱۰ پشتیبانی کنند. اولین پردازنده‌ای که به این قابلیت مجهز شد، اسنپ‌دراگون ۸۳۵ کوالکام بود یعنی همان پردازنده‌ای که در گوشی‌هایی همچون گلکسی اس ۸، پیکسل ۲ و وان پلاس ۵ به کار رفته است. سخنگوی شرکت کوالکام اعلام کرد از آنجا که هنگام آزمایش ویندوز به روی اسنپ‌دراگون، نسل جدید از قطعات هنوز در حال توسعه بود، فعلا سازگاری صد درصدی برای این قطعات وجود ندارد.البته شاید پشتیبانی از یک سیستم جدید، ایده چندان جدیدی به نظر نیاید، اما این دستیابی می‌تواند به انواع بیشتری از گوشی‌های موبایل این امکان را بدهد که به ویندوز مجهز شوند. در درازمدت این دستیابی می‌تواند به بیشتر شدن رقابت و همچنین پایین آمدن قیمت سیستم‌های مبتنی بر ویندوز کمک کند. اما این همه مساله نیست!

 مزایای وجود ویندوز روی اسنپ‌دراگون چیست؟

هدف اصلی ویندوز RT، ارزان‌تر کردن راه‌های دسترسی به ویندوز است که برخلاف این موضوع، قیمت اولین سری دستگاه‌های مجهز به اسنپ‌دراگون پشتیبان‌کننده از ویندوز، رقمی حدود ۸۰۰ دلار است که عملا رقم گزافی است. برترین مزیت ویندوز مجهز به اسنپ‌دراگون‌، مصرف بهینه آنها است، به علاوه به دلیل وجود مودم ۴G LTE داخلی، اتصال بهتری به اینترنت برقرار می‌کنند. از آنجا که این قطعات بدون فن یا خنک‌کننده طراحی شده‌اند، صدای کمتری نیز تولید می‌کنند. کوالکام همچنین اعلام کرده است از ‌آنجا که ابعاد این قطعات، کوچک‌تر از پردازنده‌های معمولی x۸۶ است، لپ‌تاپ‌هایی که با اسنپ‌دراگون مجهز به ویندوز ارائه می‌شوند می‌توانند علاوه بر کوچک بودن، عملکرد بهتری نیز داشته باشند و قطعات ضروری دیگر مانند باتری، جای بیشتری خواهند داشت و می‌تواند مانور بیشتری روی قدرت آنها داد.

 معایب این دستاورد چیست؟

یکی از ‌آشکارترین معایب ویندوز روی اسنپ‌دراگون، قدرت پردازش خام آن است. کوالکام اعلام کرده که برای بیشتر فعالیت‌ها مانند جست‌وجو در وب، پخش ویدئو، فعالیت‌های معمولی، اسنپ‌دراگون ۸۳۵ عملکردی مشابه همتای x۸۶ خود دارد و چیز بیشتری ارائه نمی‌دهد. ما حدس می‌زنیم که اسنپ‌دراگون ۸۳۵ با ویندوز سرعتی مشابه پردازنده‌های Core i۳ و Core i۵ دارد. به علاوه کاربردهای دیگر مانند گیمینگ، طراحی‌های سه بعدی یا ادیت عکس و فیلم، همچنان با کمک قطعات اینتل و AMD بهتر انجام می‌پذیرد. به‌عنوان مثال اگر کاربر بخواهد از برنامه x۸۶ زیادی استفاده کند یا عملکرد سیستم Intel Core i۷ CPUs را توقع داشته باشد، به‌طور قطع اسنپ‌دراگون‌های مجهز به ویندوز به کارش نخواهد آمد. اما اگر کاربر بیشتر از برنامه‌های ابری مانند گوگل داکز استفاده می‌کند یا قصد دارد پروژه پاورپوینت درست کرده یا در اینترنت جست‌وجو کند، می‌تواند به لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ARM- ARM-based laptops فکر کند.

 کدام سیستم‌های ویندوز می‌توانند با اسنپ‌دراگون عمل کنند؟

در حال حاضر دستگاه‌های ویندوزی مجهز به اسنپ‌دراگون بیشتر شبیه دستگاه‌های ۲در۱ موجود در بازار هستند. از نمونه‌های این دستگاه، Asus NovaGo است که مجهز به یک صفحه نمایش ۱۳ اینچی قابل چرخش ۳۶۰درجه است.دستگاه HP Envy x۲ نیز از دیگر محصولات تولید شده یا این تکنولوژی است که دو قسمت قابل جدا شدن دارد. البته به نظر نمی‌آید که این دستگاه‌ها تا قبل از سه ماه اول سال ۲۰۱۸ آماده عرضه به بازار باشند.این دستگاه‌ها عملا تغییر خاصی در شیوه عملکرد با دیگر دستگاه‌ها یا پی‌سی‌های ویندوزدار ندارند. بعد از بررسی و مقایسه این دو سیستم جدید ایسوس و اچ پی، متوجه شدیم که نبود فن، صدای هر دو لپ تاپ Asus NovaGo و HP Envy x۲ را به‌طور محسوسی کمتر کرده است که برای کاربرانی که از سکوت استقبال می‌کنند، ویژگی خوبی است. البته همین حالا نیز لپ‌تاپ‌های x۸۶ بدون فن در بازار وجود دا رد و این قابلیت چندان اختصاصی نیست.

قیمت رسمی و زمان عرضه این محصولات هنوز اعلام نشده است اما احتمال می‌رود که هر دو سیستم در بهار سال آینده عرضه شوند و قیمتی مابین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰دلار خواهند داشت. Asus NovaG مجهز به صفحه نمایش ۳/ ۱۳ اینچی، ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت داخلی است و احتمالا ۸۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. HP Envy X۲ که دو قسمت قابل جداسازی دارد، احتمالا با قیمت ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شود و مجهز به ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است. این لپ‌تاپ همچنین همراه با قلم Windows Ink Certified Pen و یک کیبورد مغناطیسی تاشو عرضه می‌شود. هردو سیستم با سیستم عامل Windows ۱۰S به‌صورت پیش‌فرض عرضه می‌شوند که در صورت خواست کاربر می‌توان آن را به ویندوز ۱۰ کامل ارتقا داد.