۰ نفر

گوگل و آمازون؛ رهبران جنگ آینده تکنولوژی

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 243139
 گوگل و آمازون؛ رهبران جنگ آینده تکنولوژی

دستیارهای صوتی هوشمند با نفوذ در دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف، هر روز محبوبیت بیشتری در میان افراد پیدا می‌کنند تا به جذاب‌ترین پدیده تکنولوژی سال‌های اخیر تبدیل شوند؛ آنقدر جذاب که نمایشگاه CES امسال را کاملا تحت تاثیر قرار بدهند.

در واقع به همین دلیل است که باید منتظر رونمایی‌های زیادی از محصولات جدید مبتنی بر دو دستیار صوتی پرطرفدار الکسای آمازون و آسیستان گوگل در نمایشگاه CES امسال باشیم.

 این جنگ رقابتی مهمی برای دو شرکت است که بتوانند محدوده قدرت و نفوذشان در دنیای تکنولوژی را بیشتر و بیشتر توسعه دهند. آمازون به شکلی حریصانه سعی دارد الکسا را به همه جا ببرد تا بتواند حاکمیت این بازار را در دست بگیرد. حالا این روند هر چند کند اما به شکلی غافلگیرکننده به عاملی مهم برای رشد آمازون فراتر از هسته اصلی خرده‌فروشی‌اش تبدیل شده است. گوگل هم به شکلی جدی آمازون را در این روند دنبال می‌کند و سعی دارد گوگل آسیستان را به حوزه‌های جدیدی ببرد. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال اما هنوز مشخص نیست که آسیستان چطور می‌تواند به گوگل برای رشدی فراتر از هسته اصلی تجارت تبلیغات و جست‌وجوی آنلاین کمک کند. بنابراین رویدادی مانند نمایشگاه CES می‌تواند فرصت خوبی برای جدی‌تر شدن این جنگ رقابتی میان دو غول تکنولوژی باشد.

در نمایشگاه CES سال گذشته الکسای آمازون برنده بی‌چون و چرای این رقابت بود، چون شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند فورد، هوآوی و ال‌جی برای به‌کارگیری دستیار صوتی هوشمند الکسا با این شرکت توافق کردند. از آن زمان الکسا بزرگ‌تر و فراگیرتر شده، تا جایی که آمازون اعلام کرده است ده‌ها میلیون محصول مبتنی بر الکسا در سراسر جهان به فروش رسیده که در میان آنها محصولات خود آمازون مانند اکو دات بیشترین میزان فروش را در اختیار داشته است.  امسال اما گوگل به شکلی قوی‌تر بازگشته است. در حالی که اسپیکرهای گوگل هوم، این غول موتور جست‌وجوی اینترنتی جهان، همچنان از نظر سهم بازار از آمازون اکو عقب هستند، اما آمار جالب توجهی از فروش آنها منتشر شده است. به این ترتیب گوگل ادعا کرده است که بیش از ۷/ ۶ میلیون دستگاه از اسپیکرهای هوم و هوم مینی در طول فصل تعطیلات سال نوی میلادی به فروش رسیده است.

با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که هر دو این شرکت‌ها به زودی از شرکای تجاری جدید، محصولات تازه و البته راه‌های متفاوت‌شان برای به‌کارگیری این دستیارهای صوتی هوشمند رونمایی کنند. شرکت LG قبلا اعلام کرده است که این شرکت تلویزیون‌های جدیدش را با امکان سازگاری با دستیار صوتی هوشمند گوگل آسیستان منتشر خواهد کرد. از طرفی شرکتی به نام Vuzix هم اعلام کرده است که به زودی عینک‌های هوشمند مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند الکسای آمازون را به بازار عرضه خواهد کرد. هیچ اشتباهی جایز نیست؛ همه این محصولات که با دستیارهای صوتی هوشمند آمازون و گوگل به بازار می‌آیند در واقع در بازار جنگ رقابتی و البته نیابتی این دو شرکت را هدایت می‌کنند. عرصه رقابتی اما این بار بازار رو به رشد اسپیکرهای هوشمند است. در حقیقت در این موج جدید بازار کامپیوتر و محصولات تکنولوژیک، هر کدام از این غول‌ها به دنبال سهم خودشان هستند تا بتوانند نقطه‌ای هر قدر بزرگ‌تر به نام خودشان بگذارند.

 آمازون همچنان حاکم بازار است

شرکت آمازون خیلی زود وارد بازار اسپیکرهای هوشمند شد و به سرعت تلاش کرد تا جایگاه پیشرو خودش در این بازار را ثابت و حفظ کند. حالا هم از دیدگا‌ه‌های مختلف اسپیکر آمازون اکو حاکمیت بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را در اختیار خودش دارد. این شرکت جایگاه خود در این بازار را با گروه بزرگی از محصولات سخت‌افزاری جدید که سال گذشته میلادی عرضه کرد، تثبیت کرد؛ محصولاتی مانند تبلت اکو شو، دوربین مد روز اکو لوک، هاب هوشمند خانگی اکو پلاس، ساعت زنگ‌دار هوشمند اکو اسپات و اسپیکر اکوی جدید با طراحی تازه. علاوه بر اینها، شرکای تجاری مانند Sonos و Ecobee هم محصولات خودشان را با ویژگی سازگاری با دستیار هوشمند الکسا به بازار عرضه کرده‌اند تا به این ترتیب حاکمیت آمازون بر اکوسیستم این ابزار کاربردی هوش مصنوعی گسترده شود.  حالا با ۳۰ هزار مهارت یا اپلیکیشن سازگار با الکسا، مشتریان می‌توانند کارهای مختلفی با دستگاه‌های مبتنی بر الکسا انجام دهند و دلایل کمتری برای صرف‌نظر کردن از آن داشته باشند.

 اینها تنها بخشی از تلاش آمازون برای گسترش نفوذ الکسا بر بازار دستیارهای صوتی هوشمند است تا در نهایت این شرکت به تدریج وارد مرحله جدیدی از برنامه بزرگ و مهمش برای رشد آینده شود. CNBC اخیرا گزارش کرده است که آمازون تجربه آوردن تبلیغات به الکسا را کلید زده تا به این ترتیب بازوی تبلیغات آنلاینش را هم که به سرعت در حال رشد است، تقویت کند.  این تبلیغات از اطلاعات خریداران استفاده می‌کنند تا پیشنهادهای مرتبط‌تری را به آنها بدهند تا کاربران اکو به خریداران سایت آمازون هم تبدیل شوند. آمازون همچنین به دنبال ارائه مهارت‌های حرفه‌ای‌تر روی الکسا است. بازی‌های مبتنی بر الکسا مانند Jeopardy کاربران را متقاعد می‌کنند تا برای سوالات اضافه ۹۹/ ۱ دلار در ماه بپردازند یا این امکان را با عضویت در Amazon Prime (سرویس پخش آنلاین محتوای ویدئویی و موسیقی) به‌صورت رایگان در اختیار داشته باشند. در هر صورت آمازون برنده است. با این اوصاف باید منتظر دو چیز مهم از سوی آمازون باشیم؛ راه‌های جدید برای استفاده از الکسا و همچنین راه‌های جدید برای آمازون تا به کندی اما با اطمینان الکسا را به چیزی تبدیل کند که تاثیر زیادی بر آینده این شرکت خواهد گذاشت.

 گوگل به سرعت رشد می‌کند

غول موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا اما کمی دیر به بازار داغ اسپیکرهای هوشمند رسیده، اما با سرعت زیادی در این بازار رشد کرده است. اسپیکر گوگل هوم از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است، اما در چند ماه آخر سال ۲۰۱۷ گوگل نسخه کوچک‌تر آن یعنی هوم مینی را با قیمت تنها ۴۹ دلار و نسخه پیشرفته‌تر آن یعنی گوگل هوم مکس را با قیمت ۳۹۹ دلار معرفی کرده است. درست مانند آمازون، گوگل هم قراردادهای همکاری مختلفی را با شرکت‌هایی مانند Sonos امضا کرده است تا بتواند دستیار صوتی هوشمندش را بیشتر توسعه دهد. گوگل این روزها تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از بازار اسپیکرهای هوشمند می‌کند. در همین راستا این شرکت در فصل تعطیلات سال نوی میلادی قیمت اسپیکر هوم مینی را به ۲۹ دلار کاهش داد. از طرفی اگر خریداری این اسپیکر را از فروشگاه‌های وال‌مارت می‌خرید، می‌توانست اعتبار ۲۵ دلاری در سرویس Google Shopping Express (خدمات خرید و تحویل کالای گوگل در بعضی نقاط آمریکا) را هم دریافت کند.

 استراتژی گوگل در این زمینه شباهت زیادی به آمازون دارد. با این حال ضروری‌ترین کار برای گوگل، توسعه نفوذ دستیار صوتی هوشمند آسیستان به دستگاه‌ها و محصولات بیشتری است.  این شرکت برای رشد بیشتر در این حوزه ابزار بسیار خوب اندروید را هم در اختیار دارد که گوگل آسیستان را به دستیار صوتی هوشمند پیش‌فرض در اغلب نسخه‌های اخیر این سیستم عامل تبدیل می‌کند. مشکل گوگل این است که این شرکت هنوز پاسخ خوبی برای اینکه چطور آسیستان می‌تواند نقش موثری در هسته اصلی تجارت جست‌وجوی اینترنتی آن بازی کند، پیدا نکرده است. این شرکت قراردادهای همکاری متعددی با فروشگاه‌هایی مانند وال‌مارت و تارگت امضا کرده است تا با ترکیبی از سرویس Google Shopping Express، امکان خرید آنلاین و راحت با استفاده از فرمان‌های صوتی را به کاربرانش بدهد. اما در نهایت گوگل برخلاف آمازون، یک شرکت ارائه خدمات خرید آنلاین در قلبش ندارد.  با این همه اما رقابت در این بازار تازه داغ و جدی شده است و باید دید هر کدام از این غول‌های تکنولوژی چه راهکار جدیدی برای غلبه بر یکدیگر و افزایش سهم بازار خودشان، پیدا می‌کنند.