۰ نفر

مدیرعامل دیجی‌کالا خبر داد:

نبود زیرساخت مناسب مشکل اصلی اختلالات کمپین "جمعه‌سیاه"/ خرید از طریق فروشگاه‌های مجازی در ایران؛ کمتر از یک درصد

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۳
کد خبر: 238327
نبود زیرساخت مناسب مشکل اصلی اختلالات کمپین "جمعه‌سیاه"/ خرید از طریق فروشگاه‌های مجازی در ایران؛ کمتر از یک درصد

زیرساخت‌های ارتباطی کشور ما هنوز ظرفیت حجم زیاد کاربر را ندارد و این موضوع مشکلاتی را در زمان آغاز کمپین‌های خاص به وجود آورده است.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛  حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در نخستین نشست خبری این شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره علت بروز از دسترس خارج شدن پرتال این خرده‌فروش آنلاین در روزهایی مثل جمعه سیاه گفت: باتوجه به تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌هایی که برای کمپین‌هایی مثل «جمعه‌بخرید» یا همان جمعه‌سیاه می‌شود، حجم ترافیک به شدت بالا می‌رود و نمی‌توان به طور دقیق تخمین زد که چه تعداد کاربر از آن استقبال می‌کند. به دلیل پیچیدگی سیستم‌های تجارت الکترونیک (e.commerce) و حساسیت آن به وجود تعداد کاربر همزمان، این موضوع در برخی مواقع اختلالاتی را به وجود می‌آورد .

وی افزود: متاسفانه در ایران سرویس‌های ابری (cloud) و سرویس‌هایی که بتوان به طور نامحدود سفارش‌گیری کنند وجود ندارد و این موضوع نیز باعث می‌شود تا ما مجبور باشیم در زمان برگزاری کمپین‌هایی مثل جمعه‌بخرید، تمام زیرساخت‌های مورد نیاز را برای یک یا دو روز در شبکه و دیتاسنتر خودمان شبیه‌سازی کنیم که این در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست و طبیعتا باهجوم کاربران باعث بروز اختلالاتی می‌شود.

مدیرعامل دیجی‌کالا با بیان اینکه روزانه حدود دومیلیون بازدیدکننده از این فروشگاه مجازی دیدن می‌کنند، گفت: براساس پیشنهاد ما، این رقم برای شب یلدا به 15میلیون خواهد رسد و ما باید به همه آنها خدمات مناسب ارایه دهیم.

محمدی درباره میزان سوددهی و تراز مالی دیجی‌کالا گفت: به علت وجود فضای رقابتی نمی‌توانیم رقم دقیق درآمدزایی شرکت را اعلام کنیم، اما دیجی‌کالا و تقریبا همه فروشگاه‌های و کسب‌وکارهای مجازی در ایران سوددهی مناسبی ندارند و حتی در برخی مواقع میزان تراز مالی آنها منفی می‌شود و در واقع این شرکت‌ها رشد برند را فدای درآمدزایی می‌کنند و امیدوارند تا در بلندمدت به سوددهی برسند.

وی درباره میزان استقبال از خرده‌فروشی آنلاین در کشور اظهار کرد: درحال‌حاضر میزان خرید از طریق فروشگاه‌های مجازی در ایران کمتر از یک درصد تخمین زده می‌شود ، درحالی‌که این عدد در کشوری مثل ترکیه 3درصد و چین 18درصد است و امیدواریم باتوجه به میزان جمعیت جوان کشور و البته میزان افراد تحصیلکرده جامعه، این مقدار افزایش یابد و حداقل به 4درصد برسد.

مدیرعامل دیجی‌کالا با اشاره به ورود این شرکت به بازار خاورمیانه گفت: ما در حال حاضر نمی‌توانیم وارد بازار کشورهایی شویم که خرده‌فروشی‌های بزرگ جهان حضور دارند، به همین دلیل باید در مرحله اول بازار کشورهایی مثل پاکستان و افغانستان را در دست بگیریم و سپس به بازارهایی وارد شویم که رقیبانی مثل آمازون و علی‌بابا در آنها حضور دارند.

محمدی درباره کیفیت کالاهای موجود در دیجی‌کالا نیز گفت : ما به طور مستقیم با نمایندگی‌ها و دفاتر شرکت‌ها در تماس هستیم و کالاهای مورد نیاز را مستقیم از آن ها دریافت می‌کنیم و به همین دلیل کالای معتبر و باکیفیت را به دست مشتریان می‌رسانیم و اینکه بعضی‌ها می‌گویند این کالاها مرجوعی هستند، به هیچ وجه صحت ندارد.

وی افزود: البته ما کالاهای مرجوعی را در کمپینی با نام «جعبه‌باز» که تقریبا هرماه برگزار می‌شود، با قیمت کمتر و ذکر ایرادات کالا به فروش می‌رسانیم .

مدیرعامل دیجی‌کالا با اشاره به اینکه کالاهای موجود در این فروشگاه از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود گفت: ما به طور جدی مخالف استفاده از کالاهای قاچاق هستیم و تمامی کالاهای خود را کنترل می‌کنیم تا مطمئن شویم که از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند ؛ البته ممکن است در برخی مواقع نادر خطای انسانی رخ دهد اما احتمال بروز این خطا نزدیک به صفر است که در صورت بروز این مشکل پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و پاسخگوی مشتری خواهیم بود.